ProRail B.V.

Hier vindt u informatie over ProRail B.V. en zijn functionarissen.

  • Hoofdkantoor ProRail: Moreelsepark 3, 3511 EP Utrecht
  • Gemiddeld reizen er elke dag 1.200.000 mensen met de trein.
  • ProRail beheert 7.000 kilometer spoor

Over ProRail

ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van ons land; van aanleg tot onderhoud en beheer en veiligheid. ProRail heeft ruim 4.000 medewerkers in dienst en is verantwoordelijk voor de veiligheid van 1.200.000 reizigers en 100.000 ton goederen per dag, met 6.550 treinen over ruim 7.000 kilometer spoor. Het spoor is voorzien van 2.736 overwegen (waarvan 1673 beveiligd), 7.342 wissels, 11.523 seinen, 60 beweegbare bruggen en 13 tunnels.

In Nederland werd de eerste spoorlijn in 1839 geopend. Tot begin jaren negentig was zowel het beheer en de exploitatie van het spoor in handen van NS. In 1995 splitste NS zich. Zelf hielden ze de exploitatie en het vervoer. De voormalige NS-afdeling Railinfrabeheer gingen zich focussen op aanleg, onderhoud en beheer van de spoorlijnen.  Sinds januari 2003 gingen de dochterbedrijven Railinfratrust samenwerken onder de handelsnaam ProRail. Twee jaar later fuseerden de drie dochterbedrijven (Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding) tot ProRail B.V.

Samen met vervoerders en overheden werkt ProRail aan het beter benutten van het spoornetwerk en aan manieren om ruimte op het spoor te creëren, zodat er meer treinen kunnen rijden. ProRail streeft ernaar om tot 2020 jaarlijks 5 procent meer mensen te vervoeren, met elke tien minuten een reizigerstrein op de belangrijke lijnen. 


Organisatiestructuur ProRail

De juridische structuur van staatsdeelneming ProRail is een niet-beursgenoteerde structuurvennootschap. De overheid heeft besloten op de corporate governance ook voor staatsdeelnemingen toe te passen omdat de code een positieve bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van het bestuur. Het bestuur van ProRail bestaat daarom behalve een Raad van Bestuur ook uit een Executive Committee en een Raad van Commissarissen.

De samenwerking tussen ProRail, de vervoerders en overheden staat in de Spoorwegwet bekend als de institutionele driehoek. Het ministerie van infrastructuur en milieu treedt hierin op als concessieverlener: het ministerie verleent een beheerconcessie aan ProRail en een vervoersconcessie aan vervoerders. De vervoerder betalen een gebruiksvergoeding aan ProRail, dat in ruil daarvoor een veilig en betrouwbaar spoorwegnet biedt.

Interviews ProRail

Arjen Boersma en Hessel Dikkers: ‘Voor een rijdende trein zijn we echt van elkaar afhankelijk’

Arjen Boersma en Hessel Dikkers: ‘Voor een rijdende trein zijn we echt van elkaar afhankelijk’

De cio’s van NS en ProRail zijn op elkaar aangewezen. Ze werken dan ook nauw samen, vertellen Hessel Dikkers (NS) en Arjen Boersma (ProRail). ‘Natuurlijk zouden we onafhankelijk van elkaar it kunnen ontwikkelen. Maar linksom of rechtsom komt het uiteindelijk bij elkaar. Wij weten van elkaar dat zonder datadeling, zonder samenwerking er geen trein rijdt. Je moet elkaar daar goed in vasthouden.’

Meer Interviews ProRail

Over ProRail

ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van ons land; van aanleg tot onderhoud en beheer en veiligheid. ProRail heeft ruim 4.000 medewerkers in dienst en is verantwoordelijk voor de veiligheid van 1.200.000 reizigers en 100.000 ton goederen per dag, met 6.550 treinen over ruim 7.000 kilometer spoor. Het spoor is voorzien van 2.736 overwegen (waarvan 1673 beveiligd), 7.342 wissels, 11.523 seinen, 60 beweegbare bruggen en 13 tunnels.

In Nederland werd de eerste spoorlijn in 1839 geopend. Tot begin jaren negentig was zowel het beheer en de exploitatie van het spoor in handen van NS. In 1995 splitste NS zich. Zelf hielden ze de exploitatie en het vervoer. De voormalige NS-afdeling Railinfrabeheer gingen zich focussen op aanleg, onderhoud en beheer van de spoorlijnen.  Sinds januari 2003 gingen de dochterbedrijven Railinfratrust samenwerken onder de handelsnaam ProRail. Twee jaar later fuseerden de drie dochterbedrijven (Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding) tot ProRail B.V.

Samen met vervoerders en overheden werkt ProRail aan het beter benutten van het spoornetwerk en aan manieren om ruimte op het spoor te creëren, zodat er meer treinen kunnen rijden. ProRail streeft ernaar om tot 2020 jaarlijks 5 procent meer mensen te vervoeren, met elke tien minuten een reizigerstrein op de belangrijke lijnen. 


Organisatiestructuur ProRail

De juridische structuur van staatsdeelneming ProRail is een niet-beursgenoteerde structuurvennootschap. De overheid heeft besloten op de corporate governance ook voor staatsdeelnemingen toe te passen omdat de code een positieve bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van het bestuur. Het bestuur van ProRail bestaat daarom behalve een Raad van Bestuur ook uit een Executive Committee en een Raad van Commissarissen.

De samenwerking tussen ProRail, de vervoerders en overheden staat in de Spoorwegwet bekend als de institutionele driehoek. Het ministerie van infrastructuur en milieu treedt hierin op als concessieverlener: het ministerie verleent een beheerconcessie aan ProRail en een vervoersconcessie aan vervoerders. De vervoerder betalen een gebruiksvergoeding aan ProRail, dat in ruil daarvoor een veilig en betrouwbaar spoorwegnet biedt.

Bestuurders ProRail in het nieuws

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring