De eerste 100 dagen als lid van de raad van bestuur van Vebego

De eerste 100 dagen als lid van de raad van bestuur van Vebego

17-05-2018 | Interviewer: Wim Eysink

'Mijn onboarding begon al bij mijn geboorte', zegt Ton Goedmakers over zijn eerste honderd dagen als lid van de raad van bestuur van schoonmaakconcern Vebego.


Wie: Ton Goedmakers
Wat: Sinds 1 januari 2018 lid van de raad van bestuur van schoonmaakconcern Vebego

Hoe heeft u de eerste 100 dagen als lid van de raad van bestuur ervaren?
‘Het bijzondere aan familiebedrijven is natuurlijk dat de onboarding  eigenlijk al bij de geboorte begint. Ik ben de derde generatie Goedmakers: mijn opa is het bedrijf gestart. Het is me met de paplepel ingegoten. Sinds 2007 ben ik zelf bij Vebego betrokken, de laatste jaren als directeur van onze activiteiten in Zwitserland. De eerste 100 dagen van dit jaar vormden een overgangsperiode, vooral ook omdat ik mijn opvolger in Zwitserland heb ingewerkt.’

Wat is de belangrijkste verandering voor u?
‘In Zwitserland kon ik min of meer mijn eigen ding doen. In Zwitserland was ik eindverantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ik heb er geleerd een bedrijf te runnen, ik heb geleerd hoe het is om in het buitenland te werken. In mijn nieuwe rol ben ik meer bezig met de langere termijn. Waar staan we als bedrijf voor, waar willen we naartoe en borgen we de continuïteit? Ik zal me vooral focussen op het internationale deel. In België, Duitsland en Zwitserland draaien we de helft van onze omzet.’ 



Heeft u lang na moeten denken of u deze functie ambieerde?
‘Jazeker, zo’n besluit neem je niet zomaar. Het is natuurlijk een hele eer om lid van de raad van bestuur te worden. Maar het is ook een grote verantwoordelijkheid. We hebben meer dan 35.000 medewerkers. Uiteindelijk gaf de doorslag dat ik een positieve bijdrage wil leveren aan de maatschappij en Vebego mij hiertoe de mogelijkheid biedt. Ik denk dat ik betekenis kan hebben voor onze klanten en onze medewerkers.’

Wat is het bijzondere aan een familiebedrijf?
‘Ons bedrijf heeft zijn eigen normen en waarden. Dat betekent bijvoorbeeld dat we vandaag alleen dingen doen waar we morgen trots op zijn en dat betekent dat onze medewerkers en onze klanten ons grootste goed zijn. De schoonmaker is net zo belangrijk als de directeur. Winst is natuurlijk heel belangrijk, maar gaat niet boven alles. Dat moet bij je passen. Voor mij is dat geen probleem, integendeel: de family values zijn via de genen doorgegeven.’

Wat betekent deze nieuwe rol voor u?
‘De belangrijkste verandering is dat ik na acht jaar wonen en werken in Zwitserland terug ga verhuizen naar Nederland. Dat is spannend, maar ik kijk er wel naar uit, vooral om weer wat dichter bij de familie te zijn.’ 

Interview door Wim Eysink, partner bij Deloitte. Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 05 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Wim Eysink

Interviewer: Wim Eysink

  • > Partner Risk Services Deloitte
  • > Lid raad van adviesIIA Nederland, Instituut van Internal Auditors
  • > Board memberConstanter (Zwitserland)

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hermans06k.jpg

Dominique Hermans (Randstad) vindt een bruisende locatie niet altijd de beste plek voor een kantoor

Van grote afstand is de vraag al te lezen: wat doe jij morgen? Het staat in grote letters op het hoofdkantoor van Randstad in Diemen. De slogan hoort bij de grootschalige campagne waarin de HR-dienstverlener een optimistisch beeld schetst van de arbeidsmarkt van de toekomst. Dominique Hermans, sinds een jaar algemeen directeur van Randstad Nederland, heeft zich verdiept in de wensen van de nieuwe generatie werkenden – ook als het gaat om werkplek en kantoor. ‘Digitalisering kan ons werk makkelijker maken. Het matchen van vraag en aanbod is iets wat een computer veel beter en sneller kan dan de mens. Maar ik wil wel dat de technologie in dienst staat van persoonlijk contact.’ 

lees artikel
magazines_artikelen/Gelink06k.jpg

Erik-Jan Gelink over zijn grootste (digitale) uitdagingen bij Transavia

In zijn rol als commercieel directeur bij Transavia helpt Erik-Jan Gelink de tweede luchtvaartmaatschappij van Nederland richting een succesvolle digitale toekomst te taxiën. Dat lukt volgens hem alleen als alle echelons het samen doen. ‘Ik ben geen baas die boven op de rots zit en het team laat werken. Zo zit ik niet in elkaar.’

lees artikel
magazines_artikelen/Wynsberghe06k.jpg

Ethische kwesties rondom robotisering en algoritmes, dat is het vakgebied van Aimee van Wynsberghe

Het op een ethisch verantwoorde manier ontwerpen, ontwikkelen, inzetten en reguleren van machines blijft mensenwerk. Onderzoeker Aimee van Wynsberghe houdt zich bezig met ethische kwesties rond robotisering en roept bestuurders op ook zelf verantwoordelijkheid te nemen. ‘Algoritmes zijn vaak vooringenomen. Garbage in, garbage out.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook