De eerste 100 dagen als lid van de raad van bestuur van Vebego

De eerste 100 dagen als lid van de raad van bestuur van Vebego

17-05-2018 | Interviewer: Wim Eysink

'Mijn onboarding begon al bij mijn geboorte', zegt Ton Goedmakers over zijn eerste honderd dagen als lid van de raad van bestuur van schoonmaakconcern Vebego.

Wie: Ton Goedmakers
Wat: Sinds 1 januari 2018 lid van de raad van bestuur van schoonmaakconcern Vebego

Hoe heeft u de eerste 100 dagen als lid van de raad van bestuur ervaren?
‘Het bijzondere aan familiebedrijven is natuurlijk dat de onboarding  eigenlijk al bij de geboorte begint. Ik ben de derde generatie Goedmakers: mijn opa is het bedrijf gestart. Het is me met de paplepel ingegoten. Sinds 2007 ben ik zelf bij Vebego betrokken, de laatste jaren als directeur van onze activiteiten in Zwitserland. De eerste 100 dagen van dit jaar vormden een overgangsperiode, vooral ook omdat ik mijn opvolger in Zwitserland heb ingewerkt.’

Wat is de belangrijkste verandering voor u?
‘In Zwitserland kon ik min of meer mijn eigen ding doen. In Zwitserland was ik eindverantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ik heb er geleerd een bedrijf te runnen, ik heb geleerd hoe het is om in het buitenland te werken. In mijn nieuwe rol ben ik meer bezig met de langere termijn. Waar staan we als bedrijf voor, waar willen we naartoe en borgen we de continuïteit? Ik zal me vooral focussen op het internationale deel. In België, Duitsland en Zwitserland draaien we de helft van onze omzet.’ 


Heeft u lang na moeten denken of u deze functie ambieerde?
‘Jazeker, zo’n besluit neem je niet zomaar. Het is natuurlijk een hele eer om lid van de raad van bestuur te worden. Maar het is ook een grote verantwoordelijkheid. We hebben meer dan 35.000 medewerkers. Uiteindelijk gaf de doorslag dat ik een positieve bijdrage wil leveren aan de maatschappij en Vebego mij hiertoe de mogelijkheid biedt. Ik denk dat ik betekenis kan hebben voor onze klanten en onze medewerkers.’

Wat is het bijzondere aan een familiebedrijf?
‘Ons bedrijf heeft zijn eigen normen en waarden. Dat betekent bijvoorbeeld dat we vandaag alleen dingen doen waar we morgen trots op zijn en dat betekent dat onze medewerkers en onze klanten ons grootste goed zijn. De schoonmaker is net zo belangrijk als de directeur. Winst is natuurlijk heel belangrijk, maar gaat niet boven alles. Dat moet bij je passen. Voor mij is dat geen probleem, integendeel: de family values zijn via de genen doorgegeven.’

Wat betekent deze nieuwe rol voor u?
‘De belangrijkste verandering is dat ik na acht jaar wonen en werken in Zwitserland terug ga verhuizen naar Nederland. Dat is spannend, maar ik kijk er wel naar uit, vooral om weer wat dichter bij de familie te zijn.’ 

Interview door Wim Eysink, partner bij Deloitte. Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 05 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Wim Eysink

Interviewer: Wim Eysink

  • > Partner Risk Services Deloitte
  • > Lid raad van advies IIA Nederland, Instituut van Internal Auditors
  • > Board member Constanter (Zwitserland)

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/KKR-Roompot-Exact06v.jpg

KKR helpt Roompot en Exact groeien met aandacht voor ESG

Uitbater van vakantieparken Roompot en softwareleverancier Exact kozen voor overname door investeerder KKR. De ambities zijn groot: Roompot-ceo Jurgen Van Cutsem wil vakantieparken verduurzamen, Exact-ceo Paul Ramakers digitaliseert het bedrijfsleven. KKR-partner Daan Knottenbelt vertelt waarom hij juist met deze bedrijven in zee wilde: ‘Ik zie volop groeikansen.’

lees artikel
magazines_artikelen/OCI-de-Vries06v.jpg

Maud de Vries (OCI): 'Vechten voor 50% vrouwen op de longlists'

Vrouwen zijn nog steeds moeilijk te vinden in de chemie, terwijl ál het beschikbare talent moet worden benut om uitdagingen als de vergrijzing en de energietransitie het hoofd te bieden. Maud de Vries, lid van de board van kunstmestproducent OCI, blijft dus ‘duwen’ op diversiteit & inclusie. ‘We moeten het oog op de bal houden, anders verliezen we.’

lees artikel
magazines_artikelen/Miesen-Erve06v.jpg

Persoonlijkheid, cultural fit en potentieel steeds belangrijker bij benoemingen

Executive search- en leiderschapsadviesbureau Spencer Stuart is de nieuwste kennispartner van Management Scope. Suzanne van der Erve en Rob Miesen, de nieuwe en vertrekkende managing partner, spreken over leiderschapsontwikkeling en successieplanning. ‘De cultural fit wordt steeds belangrijker.’

lees artikel
Management Scope

Geïnteresseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook