De eerste 100 dagen als cio van Eneco Groep

De eerste 100 dagen als cio van Eneco Groep

21-06-2018 | Interviewer: Wim Eysink

'De energie om dingen te veranderen spat ervan af', zegt Mario Suykerbuyk over zijn eerste honderd dagen als cio van energiebedrijf Eneco Groep.


Wie: Mario Suykerbuyk
Wat: Sinds 1 november 2017 cio van energiebedrijf Eneco Groep

U heeft geruime tijd gewerkt bij PostNL. Vanwaar deze overstap?
‘Zowel bij PostNL als bij Eneco staat het traditionele bedrijfsmodel onder druk, met als gevolg dat verandering er aan de orde van de dag is. Als je graag in zo’n omgeving werkt, moet je zelf ook in beweging blijven. Eneco trok me vanwege de grote maatschappelijke rol die het bedrijf vervult bij de transitie naar duurzame energie. Het inspireert me om aan dat hogere doel bij te dragen.’

Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Ik ben zelf Eneco- klant geworden om te zien wat er goed gaat en waar ruimte voor verbetering zit. Het overschakelen van energiecontract ging heel goed. Het erbij nemen van een laadpaal voor de elektrische auto ging ook goed, maar het viel me wel op dat ik daarvoor naar een andere webomgeving moest. Daar ligt dus een uitdaging. Ik wil binnen drie jaar toe naar een seamless customer experience, met al onze diensten in één omgeving bij elkaar.’



Hoe verliep de onboarding vanuit Eneco?
‘Op de site werkenbijeneco.nl word je tijdens het recruitmenttraject meegenomen in de missie en visie. In gesprekken ben ik vervolgens behoorlijk getest over wie ik ben en of dat past bij de Eneco-vibe. In het bedrijf zijn tientallen agile teams bezig met innovatie en verandering. De energie om dingen te veranderen spat ervan af. Dat past helemaal bij mij als persoon.’

Bleek de Eneco-vibe inderdaad te bestaan toen u er eenmaal werkte?
‘Absoluut. Neem de afbouw van de gaswinning in Groningen. Het heeft me verrast hoe snel en met welke gedrevenheid die agile teams daarop inspringen en samen met klanten werken aan bijvoorbeeld collectieve zonnedaken en oplossingen zoals de WarmteWinner, een hybride warmtepomp. Van buitenaf naar de geschiedenis en omvang van het bedrijf kijkend, had ik verwacht dat het langzamer zou gaan.’

Wat kunt u als cio bijdragen aan de uitdagingen waar Eneco voor staat?
‘Ik wil teams neerzetten waarmee de verduurzamingsstrategie nog sterker kan worden versneld. De uitdaging is niet zozeer de hardware, maar het ontwikkelen van innovatieve software, applicaties en diensten. Een simpel voorbeeld: als we consumenten meer inzicht kunnen bieden in hun energieverbruik, kunnen ze bewust kiezen voor duurzame oplossingen. Het helpt echt als je weet dat de kosten van vervanging van die oude wasmachine binnen een paar jaar zijn terugverdiend.’

Hoe groen bent u zelf?
‘Nu ik werk bij een bedrijf met deze maatschappelijke missie, ben ik nog meer met duurzaamheid bezig. Ik rijd nu bijvoorbeeld in een volledig elektrische auto. Mijn nieuwe energiecontract is uiteraard helemaal groen en ik onderzoek hoe ik mijn huis verder kan isoleren. Momenteel verdiep ik me ook in de mogelijkheid van zonnepanelen in combinatie met een Tesla Powerwall: een batterij waarmee je de opgewekte zonnestroom kunt opslaan, zodat die stroom niet terug het net op hoeft. Ik kan dus nog verbeteringen aanbrengen en dat is een leuke uitdaging.’

Interview door Wim Eysink, partner bij Deloitte en voorzitter Around the Boardroom Programma. Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 06 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Mario  Suykerbuyk

Geïnterviewd: Mario Suykerbuyk

  • > CIO (Chief Information Officer)   Eneco
Wim Eysink

Interviewer: Wim Eysink

  • > Partner Risk Services Deloitte
  • > Lid raad van advies IIA Nederland, Instituut van Internal Auditors
  • > Board member Constanter (Zwitserland)

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Braams01v.jpg

Conny Braams wil vrouwen en minderheden laten accelereren

Unilever-topvrouw Conny Braams gelooft in de kracht van diversiteit en inclusiviteit. Een goed beleid op deze gebieden leidt tot kansen. Diverser worden lukt beter als je inzoomt op die kansen: ‘We willen een afspiegeling van de kopers van onze merken in het bedrijf hebben werken.’

lees artikel
magazines_artikelen/Draijer01v.jpg

Wiebe Draijer (Rabobank) ontleedt de coöperatie

Hoe werkt een coöperatie? Is het een achterhaald bedrijfsmodel, of juist uitermate geschikt voor de uitdagingen van de 21e eeuw? Wie kan er beter over de coöperatie vertellen dan Wiebe Draijer, ceo van Rabobank? ‘De gesprekken met mijn hoogste orgaan zijn anders dan die bij een beursbedrijf. Misschien wel intenser.’

lees artikel
magazines_artikelen/Hooft-Graafland01v.jpg

René Hooft Graafland: 'Een commissaris is zoveel meer dan alleen een toezichthouder'

Wordt hij gevraagd voor een commissariaat, dan is de aanname vaak dat multicommissaris René Hooft Graafland in de auditcommissie zal willen. Zijn interesse reikt echter veel verder dan de financiële aspecten, ook al was hij lange tijd cfo. De commissarissenrol ziet hij breder dan die van toezichthouder: ‘De impact schuilt in onze bouwende en adviserende rol.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook