De eerste 100 dagen als lid van de rvc van ABN Amro

De eerste 100 dagen als lid van de rvc van ABN Amro

14-04-2021 | Interviewer: Liesbeth Mol | Auteur: Emely Nobis

‘Teams leren kennen via Teams’, zegt Mariken Tannemaat over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van ABN Amro.

Wie: Mariken Tannemaat
Wat: Sinds december 2020 commissaris van ABN Amro

Hoe heeft u zich op dit commissariaat voorbereid?
‘Bij financiële instellingen doorloop je een intensief goedkeuringstraject. Daarom moet je veel tijd uittrekken om een goede dossierkennis op te bouwen. In de periode voor mijn installatie – de 100 dagen vóór de eerste 100 dagen – heb ik me goed ingelezen, ontzettend veel mensen binnen en buiten de bank gesproken én ben ik zelf klant geworden, om ook dat perspectief te ervaren. Het goedkeuringstraject zelf verliep volledig digitaal.’ 


U bent per half december benoemd. Hoe heeft u de eerste periode ervaren?
‘Ik had als toeschouwer gelukkig al een paar vergaderingen van de rvc bijgewoond over de strategie-review. Dat was heel fijn, want na mijn installatie begon meteen de jaarcyclus én ABN AMRO begon met de uitvoering van de strategie. Ook mijn eerste 100 dagen verliepen vooral digitaal. Behalve voor mijn installatie en een fotoshoot ben ik nog niet op het hoofdkantoor geweest. Wel schuif ik af en toe aan in Teams-vergaderingen van de teams van alle bestuursleden. Het bestuur zelf zie ik in rvc-vergaderingen en spreek ik individueel, maar om een beter gevoel bij het bedrijf te krijgen, moet je ook andere mensen zien. Rondlopen en sfeer proeven zit er nu niet in. Dat los ik dus op door wat ik “teams via Teams” noem.’

Wat mist u tijdens zo’n digitale kennismakingsperiode?
‘Ik heb heel veel zin om de raad van commissarissen een keer bij elkaar te zien. De meeste leden heb ik nog niet live ontmoet. Daarnaast mis ik vooral de spontane gesprekken waardoor er serendipiteit ontstaat. Zeker aan de innovatiekant moet je het soms hebben van ingevingen. Dat gebeurt niet zomaar. Daarvoor moet je af en toe rondlopen op kantoor, mensen zien en dan samen een onverwacht en gek idee krijgen.’

U heeft eerder gewerkt als chief innovation officer. Wat neemt u vanuit die achtergrond mee naar deze rol als commissaris?
‘Innovatie vereist dat je goed kijkt naar wat er buiten gebeurt en hoe dat betrekking heeft op je bedrijf. Als commissaris kun je daar goede vragen over stellen én ervoor zorgen dat het op de agenda blijft. De discussie over de strategie-review, die erg gericht is op digitalisering, is in dat kader superbelangrijk.’

Hoe kan ABN AMRO zich wat digitalisering betreft onderscheiden van andere banken?
‘Klantgerichtheid en duurzaamheid zijn de sleutelwoorden. Wat kunnen we de klant bieden, hoe maken we daar het verschil in en hoe kunnen we dat vervolgens intern doorvertalen op een duurzame manier? In de financiële wereld is een goede serviceverlening, die ervoor zorgt dat de klant blij is dat hij klant is, al best een goede prestatie. Je kunt je dus onderscheiden door dat heel goed neer te zetten. We vinden het cruciaal dat digitalisering niet ten koste gaat van die persoonlijke dienstverlening. ABN AMRO wil een personal bank in the digital age zijn. Beeldbankieren is daar een mooi voorbeeld van. Daarnaast is ABN AMRO een sterk Nederlands merk waar mensen vertrouwen bij voelen. Dat heeft zeker meegespeeld bij mijn keuze voor dit commissariaat. Ik ben best trots op Nederlandse bedrijven die echt proberen een verschil te maken in Nederland.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 04 2021, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen & Gaan.'

Mariken  Tannemaat

Geïnterviewd: Mariken Tannemaat

  • > Commissaris   ABN Amro
  • > Commissaris   CM.com
  • > Commissaris   Wehkamp
Liesbeth Mol

Interviewer: Liesbeth Mol

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Berg04v.jpg

Dirk Jan van den Berg: 'Een staatsdeelneming is net als elk ander bedrijf'

Hij is commissaris van Gasunie, ontwikkelingsbank FMO en luchtvaartmaatschappij Air France-KLM: drie ondernemingen waarin de Nederlandse overheid als aandeelhouder een meer of minder groot belang heeft. Ze worden niettemin ‘gewoon bestuurd als elk ander bedrijf’, aldus Dirk Jan van den Berg. ‘Je kunt een bedrijf niet runnen als je voortdurend in je mail moet kijken wat er nu weer uit Den Haag komt.’ 

lees artikel
magazines_artikelen/Remarque04v.jpg

Philippe Remarque (DPG Media): 'Omarm de kritische blik'

Bedrijven dragen zelf bij aan ongenuanceerde beeldvorming door bij kritische vragen meteen dicht te slaan, constateert Philippe Remarque. De oud-hoofdredacteur van de Volkskrant is nu directeur van DPG Media, en pleit vanuit zijn voormalig journalistieke en huidige bestuurlijke rol voor meer openheid. ‘Ga de dialoog aan, ook al is dat soms pijnlijk.’

lees artikel
magazines_artikelen/Bugaboo04v.jpg

Hoe private equity stabiliteit kan bieden in crisistijd

Private equity-investeerder Bain Capital is eigenaar van kinderwagenproducent Bugaboo, dat in 2020 ondanks schokeffecten op de verkoop in de eerste coronagolf goed presteerde. Jurjen van der Wiel van Bain en Bugaboo-ceo Adriaan Thierry vertellen over de kracht van private equity in volatiele tijden. ‘Natuurlijk is er aanvankelijk kritisch naar onze financiële positie gekeken, maar er is nooit sprake geweest van paniekvoetbal.’

lees artikel
Management Scope

Geïnteresseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook