De eerste 100 dagen als lid van de rvc van ABN Amro

De eerste 100 dagen als lid van de rvc van ABN Amro

14-04-2021 | Interviewer: Liesbeth Mol | Auteur: Emely Nobis

‘Teams leren kennen via Teams’, zegt Mariken Tannemaat over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van ABN Amro.

Wie: Mariken Tannemaat
Wat: Sinds december 2020 commissaris van ABN Amro

Hoe heeft u zich op dit commissariaat voorbereid?
‘Bij financiële instellingen doorloop je een intensief goedkeuringstraject. Daarom moet je veel tijd uittrekken om een goede dossierkennis op te bouwen. In de periode voor mijn installatie – de 100 dagen vóór de eerste 100 dagen – heb ik me goed ingelezen, ontzettend veel mensen binnen en buiten de bank gesproken én ben ik zelf klant geworden, om ook dat perspectief te ervaren. Het goedkeuringstraject zelf verliep volledig digitaal.’ 


U bent per half december benoemd. Hoe heeft u de eerste periode ervaren?
‘Ik had als toeschouwer gelukkig al een paar vergaderingen van de rvc bijgewoond over de strategie-review. Dat was heel fijn, want na mijn installatie begon meteen de jaarcyclus én ABN AMRO begon met de uitvoering van de strategie. Ook mijn eerste 100 dagen verliepen vooral digitaal. Behalve voor mijn installatie en een fotoshoot ben ik nog niet op het hoofdkantoor geweest. Wel schuif ik af en toe aan in Teams-vergaderingen van de teams van alle bestuursleden. Het bestuur zelf zie ik in rvc-vergaderingen en spreek ik individueel, maar om een beter gevoel bij het bedrijf te krijgen, moet je ook andere mensen zien. Rondlopen en sfeer proeven zit er nu niet in. Dat los ik dus op door wat ik “teams via Teams” noem.’

Wat mist u tijdens zo’n digitale kennismakingsperiode?
‘Ik heb heel veel zin om de raad van commissarissen een keer bij elkaar te zien. De meeste leden heb ik nog niet live ontmoet. Daarnaast mis ik vooral de spontane gesprekken waardoor er serendipiteit ontstaat. Zeker aan de innovatiekant moet je het soms hebben van ingevingen. Dat gebeurt niet zomaar. Daarvoor moet je af en toe rondlopen op kantoor, mensen zien en dan samen een onverwacht en gek idee krijgen.’

U heeft eerder gewerkt als chief innovation officer. Wat neemt u vanuit die achtergrond mee naar deze rol als commissaris?
‘Innovatie vereist dat je goed kijkt naar wat er buiten gebeurt en hoe dat betrekking heeft op je bedrijf. Als commissaris kun je daar goede vragen over stellen én ervoor zorgen dat het op de agenda blijft. De discussie over de strategie-review, die erg gericht is op digitalisering, is in dat kader superbelangrijk.’

Hoe kan ABN AMRO zich wat digitalisering betreft onderscheiden van andere banken?
‘Klantgerichtheid en duurzaamheid zijn de sleutelwoorden. Wat kunnen we de klant bieden, hoe maken we daar het verschil in en hoe kunnen we dat vervolgens intern doorvertalen op een duurzame manier? In de financiële wereld is een goede serviceverlening, die ervoor zorgt dat de klant blij is dat hij klant is, al best een goede prestatie. Je kunt je dus onderscheiden door dat heel goed neer te zetten. We vinden het cruciaal dat digitalisering niet ten koste gaat van die persoonlijke dienstverlening. ABN AMRO wil een personal bank in the digital age zijn. Beeldbankieren is daar een mooi voorbeeld van. Daarnaast is ABN AMRO een sterk Nederlands merk waar mensen vertrouwen bij voelen. Dat heeft zeker meegespeeld bij mijn keuze voor dit commissariaat. Ik ben best trots op Nederlandse bedrijven die echt proberen een verschil te maken in Nederland.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 04 2021, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen & Gaan.'

Mariken  Tannemaat

Geïnterviewd: Mariken Tannemaat

  • > Commissaris   ABN Amro
  • > Commissaris   CM.com
  • > Commissaris   Wehkamp
  • > Commissaris   VLC & Partners
Liesbeth Mol

Interviewer: Liesbeth Mol

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

Robert Metzke (Philips): 'Geen duurzaamheidsstrategie maar een duurzame strategie'

Robert Metzke (Philips): 'Geen duurzaamheidsstrategie maar een duurzame strategie'

Gezondheidstechnologiebedrijf Philips wil het leven van miljarden mensen verbeteren met betekenisvolle innovaties en door hen toegang te geven tot zorg. Hoe verhoudt die ambitie zich tot duurzaamheid en de strategie? Global head of sustainability Robert Metzke: ‘Duurzaamheid is een onlosmakelijk onderdeel van onze strategie om het leven van mensen beter te maken.’

lees artikel
René ten Bos: 'Complexiteit vereist per definitie diversiteit van denken'

René ten Bos: 'Complexiteit vereist per definitie diversiteit van denken'

In een serie gesprekken over maatschappelijke verwachtingen interviewt Charles Honée, partner bij advocatenkantoor Allen & Overy, René ten Bos, hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Die laat zijn licht schijnen over de verhouding tussen maatschappij en grootbedrijf, het shareholders- versus het stakeholdersmodel en de klimaatcrisis. ‘Die is allesoverheersend.’

lees artikel
Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Claudia Zuiderwijk (GVB) over informatie-asymmetrie en -overload en de rol van digitalisering

Qua punctualiteit, veiligheid en klanttevredenheid is er in tien jaar tijd veel gebeurd bij het openbaarvervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam, aldus Claudia Zuiderwijk. Maar de algemeen directeur van GVB wil externe ontwikkelingen verbinden aan interne veranderingen en op dat vlak is er genoeg werk aan de winkel. ‘We moeten onze top-3 prioriteiten als GVB helder krijgen. Daarom gaan we per kwartaal de klokken gelijkzetten.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook