'Het vertrouwen in onze medewerkers is enorm gegroeid'

'Het vertrouwen in onze medewerkers is enorm gegroeid'

16-09-2020 | Interviewer: Stefan Duran | Auteur: Ellis Bloembergen

Hoe ga je als HR-verantwoordelijke om met de coronacrisis? Aan het begin van de COVID-19-pandemie sprak Stefan Duran, branch head Benelux van verzekeraar elipsLife, met verschillende bestuurders over dit onderwerp. In deze vervolgserie komen ze opnieuw aan het woord over de voorzichtige terugkeer naar het ‘nieuwe normaal’. Nu: Sven Van de Wynkele, CHRO van Koninklijke BAM Groep.


Hoe is de situatie bij BAM, ruim zes maanden na het begin van de crisis?
‘Bijna al onze projecten en sites zijn weer operationeel, uiteraard met volledige naleving van alle veiligheids- en voorzorgsmaatregelen. In principe werken de kantoormedewerkers nog grotendeels vanuit huis. Maar het is inmiddels beperkt mogelijk om naar kantoor te komen in geval van business critical-activiteiten. We laten het aan onze mensen over wanneer dat het geval is. Op kantoor staan we een maximum bezettingsgraad toe van 25 procent. Via een app kunnen medewerkers een ruimte reserveren. Is de capaciteit bereikt, dan kan er niet meer geboekt worden. Dat werkt goed, we zitten nu op een bezettingsgraad van 10 procent.’

> Lees ook het voorgaande interview met Sven van de Wynkele (BAM Groep): 'Economische groei is geen doel op zich'


BAM had aanvankelijk een crisisteam dat dagelijks virtueel bij elkaar kwam. Hoe is dat nu?
‘Het crisisteam – dat onder meer bestaat uit de volledige executive committee – is momenteel op pauze gezet. Eind augustus is besloten om te blijven monitoren hoe we ervoor staan. De productiviteit op onze sites zit nog niet op het oude niveau; dat kan ook niet door de noodzakelijke maatregelen. Maar we zitten wel boven de 90 procent en dat is beter dan oorspronkelijk verwacht.’


Welke zaken pakten anders uit dan u vooraf had verwacht?
‘BAM is in het begin van de crisis serieus geraakt. Niet zozeer in Nederland en Duitsland, maar vooral in België, Groot-Brittannië en Ierland. Dat was heftig. Het heeft ons verrast dat de markt zich sneller herstelde dan we hadden durven hopen. Overheden namen doortastende maatregelen. Er was een sterk besef dat hun economieën en daarmee grote bouwprojecten overeind moesten blijven. Maar de impact van corona op BAM is enorm geweest.’ 


Welke blijvende impact zal de coronacrisis hebben op het nieuwe werken?
‘Daar denkt een werkgroep binnen BAM momenteel over na. Het is duidelijk: thuiswerken is een blijvertje. Medewerkers kunnen zelf goed beslissen op welke plek en hoe ze het meest productief zijn. Vanuit IT en HR blijven we het virtueel samenwerken ondersteunen met de nodige applicaties. Door het nieuwe werken zal het kantoor een andere betekenis krijgen. Het zal niet langer primair een werkplek zijn, maar veel meer een plek waar je komt om elkaar te treffen.’


Wat is het belangrijkste inzicht geweest op HR-vlak?
‘We hadden niet gedacht dat thuiswerken en virtueel vergaderen zo efficiënt zouden werken. Het vertrouwen in medewerkers is daardoor toegenomen. Scepsis over thuiswerk en virtueel vergaderen is verdwenen. We willen onze mensen in de toekomst daarom ook meer empoweren en zelf keuzes laten maken over waar en hoe ze werken. We zullen daarbij vooral naar de resultaten en output kijken. Uiteindelijk draait het daar ook om. Dat is een positieve ontwikkeling die leidt tot goed gemotiveerd personeel. Als bedrijf worden we daar alleen maar beter van.’


Hoe peilt BAM het fysieke en mentale welzijn van medewerkers?
‘BAM houdt maandelijks een medewerkersbetrokkenheid-enquête. Sinds juni vragen we onze mensen ook hoe ze het thuiswerken ervaren en hoe ze het vinden om minder collega’s te zien. Wat blijkt? De medewerkersbetrokkenheid is de laatste maanden niet afgenomen. We deden dan ook veel om het onderlinge contact te stimuleren. We organiseerden online chatsessies en zelfs virtuele vrijdagmiddagborrels. Uiteraard hebben we steeds gezorgd voor reguliere communicatie vanuit het crisisteam en de executive committee. Er was zelfs een lichte daling in het ziekteverzuim.

In deze uitzonderlijke periode interviewen de auteurs van Management Scope bestuurders vanuit verschillende invalshoeken over hoe zij met deze crisis omgaan, en bundelen wij al deze artikelen onder de noemer #tacklecorona.

Sven Van de Wynkele

Geïnterviewd: Sven Van de Wynkele

Stefan Duran

Interviewer: Stefan Duran

  • > Branch head BeneluxelipsLife

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Swaak02v.jpg

Robert Swaak over de soms pijnlijke transformatie van ABN AMRO

Robert Swaak maakte dit voorjaar vanuit zijn werkkamer thuis zijn virtuele debuut op de aandeelhoudersvergadering als nieuwe topman van ABN AMRO. Ook de transformatie van de bank moet door de coronacrisis op afstand geleid worden, inclusief het grotendeels ontmantelen van de internationale zakentak. Een pijnlijke beslissing? ‘Het betreft de banen van 800 collega’s. Dat vond ik het moeilijkst.’

lees artikel
magazines_artikelen/Heine02v.jpg

Mark Heine (Fugro): 'De markt ziet de mogelijkheden van onze transitie'

Bodemonderzoeker Fugro maakt een sterke transitie door, ingegeven door marktontwikkelingen en de klimaatproblematiek. De nieuwe koers biedt volop kansen, maar afgelopen jaar kwam het voortbestaan van het concern in gevaar toen een geplande herfinanciering niet kon worden afgerond. Uiteindelijk kwam alles op z’n pootjes terecht. Ceo Mark Heine: ‘We hadden een goed strategisch verhaal.’

lees artikel
magazines_artikelen/Oosterveer02v.jpg

Peter Oosterveer (Arcadis): 'Stakeholders zitten meer dan ooit op één lijn'

Medewerkers, klanten, aandeelhouders en de samenleving in brede zin zijn meer dan ooit gelijkgestemd over de noodzaak van verantwoordelijk en duurzaam ondernemen. Voor Peter Oosterveer, ceo van advies- en ingenieursbedrijf Arcadis, is dit het moment om die zaken tot prioriteit te maken. ‘De discussies gaan niet over of we dit wel moeten doen, maar over of we wel ver genoeg gaan.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook