'Het vertrouwen in onze medewerkers is enorm gegroeid'

'Het vertrouwen in onze medewerkers is enorm gegroeid'
Hoe ga je als HR-verantwoordelijke om met de coronacrisis? Aan het begin van de COVID-19-pandemie sprak Stefan Duran, branch head Benelux van verzekeraar elipsLife, met verschillende bestuurders over dit onderwerp. In deze vervolgserie komen ze opnieuw aan het woord over de voorzichtige terugkeer naar het ‘nieuwe normaal’. Nu: Sven Van de Wynkele, CHRO van Koninklijke BAM Groep.

Hoe is de situatie bij BAM, ruim zes maanden na het begin van de crisis?
‘Bijna al onze projecten en sites zijn weer operationeel, uiteraard met volledige naleving van alle veiligheids- en voorzorgsmaatregelen. In principe werken de kantoormedewerkers nog grotendeels vanuit huis. Maar het is inmiddels beperkt mogelijk om naar kantoor te komen in geval van business critical-activiteiten. We laten het aan onze mensen over wanneer dat het geval is. Op kantoor staan we een maximum bezettingsgraad toe van 25 procent. Via een app kunnen medewerkers een ruimte reserveren. Is de capaciteit bereikt, dan kan er niet meer geboekt worden. Dat werkt goed, we zitten nu op een bezettingsgraad van 10 procent.’

> Lees ook het voorgaande interview met Sven van de Wynkele (BAM Groep): 'Economische groei is geen doel op zich'

BAM had aanvankelijk een crisisteam dat dagelijks virtueel bij elkaar kwam. Hoe is dat nu?
‘Het crisisteam – dat onder meer bestaat uit de volledige executive committee – is momenteel op pauze gezet. Eind augustus is besloten om te blijven monitoren hoe we ervoor staan. De productiviteit op onze sites zit nog niet op het oude niveau; dat kan ook niet door de noodzakelijke maatregelen. Maar we zitten wel boven de 90 procent en dat is beter dan oorspronkelijk verwacht.’


Welke zaken pakten anders uit dan u vooraf had verwacht?
‘BAM is in het begin van de crisis serieus geraakt. Niet zozeer in Nederland en Duitsland, maar vooral in België, Groot-Brittannië en Ierland. Dat was heftig. Het heeft ons verrast dat de markt zich sneller herstelde dan we hadden durven hopen. Overheden namen doortastende maatregelen. Er was een sterk besef dat hun economieën en daarmee grote bouwprojecten overeind moesten blijven. Maar de impact van corona op BAM is enorm geweest.’ 


Welke blijvende impact zal de coronacrisis hebben op het nieuwe werken?
‘Daar denkt een werkgroep binnen BAM momenteel over na. Het is duidelijk: thuiswerken is een blijvertje. Medewerkers kunnen zelf goed beslissen op welke plek en hoe ze het meest productief zijn. Vanuit IT en HR blijven we het virtueel samenwerken ondersteunen met de nodige applicaties. Door het nieuwe werken zal het kantoor een andere betekenis krijgen. Het zal niet langer primair een werkplek zijn, maar veel meer een plek waar je komt om elkaar te treffen.’


Wat is het belangrijkste inzicht geweest op HR-vlak?
‘We hadden niet gedacht dat thuiswerken en virtueel vergaderen zo efficiënt zouden werken. Het vertrouwen in medewerkers is daardoor toegenomen. Scepsis over thuiswerk en virtueel vergaderen is verdwenen. We willen onze mensen in de toekomst daarom ook meer empoweren en zelf keuzes laten maken over waar en hoe ze werken. We zullen daarbij vooral naar de resultaten en output kijken. Uiteindelijk draait het daar ook om. Dat is een positieve ontwikkeling die leidt tot goed gemotiveerd personeel. Als bedrijf worden we daar alleen maar beter van.’


Hoe peilt BAM het fysieke en mentale welzijn van medewerkers?
‘BAM houdt maandelijks een medewerkersbetrokkenheid-enquête. Sinds juni vragen we onze mensen ook hoe ze het thuiswerken ervaren en hoe ze het vinden om minder collega’s te zien. Wat blijkt? De medewerkersbetrokkenheid is de laatste maanden niet afgenomen. We deden dan ook veel om het onderlinge contact te stimuleren. We organiseerden online chatsessies en zelfs virtuele vrijdagmiddagborrels. Uiteraard hebben we steeds gezorgd voor reguliere communicatie vanuit het crisisteam en de executive committee. Er was zelfs een lichte daling in het ziekteverzuim.

In deze uitzonderlijke periode interviewen de auteurs van Management Scope bestuurders vanuit verschillende invalshoeken over hoe zij met deze crisis omgaan, en bundelen wij al deze artikelen onder de noemer #tacklecorona.

Dit artikel is voor het laatst aangepast op 30-11--0001

facebook