De eerste 100 dagen als ceo van RET

De eerste 100 dagen als ceo van RET
'Ik heb zelfs stage gelopen in de Efteling', zegt Maurice Unck over zijn eerste honderd dagen als ceo van vervoerbedrijf RET.


Wie: Maurice Unck
Wat: Sinds 1 juni 2017 algemeen directeur/ceo van de Rotterdamse vervoerder RET

Hoe ‘anders’ is de RET na 15 jaar Nederlandse Spoorwegen?
‘De NS werkt door het hele land, van Groningen tot Maastricht. Je krijgt dus te maken met regionale cultuurverschillen. De RET is overgoten met een Rotterdams sausje: de werknemers zijn heel direct, hebben stevige humor, zijn trots. Er werken vele nationaliteiten. De RET lijkt wel een familiebedrijf: veel medewerkers werken er van generatie op generatie.’

Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Nog vóór mijn eerste gesprek ben ik een dag lang in metro, tram en bus gestapt, om het bedrijf te ervaren. Dan lette ik er bijvoorbeeld op hoe goed ik werd geholpen. Ik heb ook een week stage gelopen in de Efteling, om te leren van de manier waarop dat park van elk bezoek een beleving maakt. Eenmaal in functie ben ik meteen op pad gegaan. In plaats van mensen naar de directiekamer halen, liep ik mee met vrijwel alle afdelingen: van infrastructuur tot beveiliging.’

Welke uitdagingen zag u?
‘De komende jaren neemt de vraag naar mobiliteit verder toe. Investeringen in lightrail zijn nodig om te voorkomen dat we stil komen te staan in de Randstad. We moeten alle vormen van mobiliteit aan elkaar koppelen en drempels verwijderen. Voorkom dat mensen moeten nadenken over uitchecken en of ze wel saldo hebben. Laat ze elke maand een mobiliteitsbundel kopen die voor alle vervoersvormen geldt.’

Hoe ziet dat er concreet uit?
‘We zijn bezig met de ontwikkeling van een app die in real time waarschuwt als er op de weg of in het openbaar vervoer verstoringen zijn en dan adviseert over de slimste keuze om alsnog je bestemming te bereiken. Zo’n app mag niemands monopolie zijn, het is mooi als naast openbaar vervoer ook taxi’s en deelauto’s aansluiten. Klanten reizen niet alleen per auto of per openbaar vervoer. Vervoerders moeten dus over hun eigen grenzen kijken en samenwerken in het belang van de klant.’

Interview door Wassili Bertoen, partner bij Deloitte, voorzitter Center for the Edge.
Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 02 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

facebook