De eerste 100 dagen als ceo van RET

De eerste 100 dagen als ceo van RET

15-02-2018 | Interviewer: Wassili Bertoen

'Ik heb zelfs stage gelopen in de Efteling', zegt Maurice Unck over zijn eerste honderd dagen als ceo van vervoerbedrijf RET.



Wie: Maurice Unck
Wat: Sinds 1 juni 2017 algemeen directeur/ceo van de Rotterdamse vervoerder RET

Hoe ‘anders’ is de RET na 15 jaar Nederlandse Spoorwegen?
‘De NS werkt door het hele land, van Groningen tot Maastricht. Je krijgt dus te maken met regionale cultuurverschillen. De RET is overgoten met een Rotterdams sausje: de werknemers zijn heel direct, hebben stevige humor, zijn trots. Er werken vele nationaliteiten. De RET lijkt wel een familiebedrijf: veel medewerkers werken er van generatie op generatie.’


Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Nog vóór mijn eerste gesprek ben ik een dag lang in metro, tram en bus gestapt, om het bedrijf te ervaren. Dan lette ik er bijvoorbeeld op hoe goed ik werd geholpen. Ik heb ook een week stage gelopen in de Efteling, om te leren van de manier waarop dat park van elk bezoek een beleving maakt. Eenmaal in functie ben ik meteen op pad gegaan. In plaats van mensen naar de directiekamer halen, liep ik mee met vrijwel alle afdelingen: van infrastructuur tot beveiliging.’



Welke uitdagingen zag u?
‘De komende jaren neemt de vraag naar mobiliteit verder toe. Investeringen in lightrail zijn nodig om te voorkomen dat we stil komen te staan in de Randstad. We moeten alle vormen van mobiliteit aan elkaar koppelen en drempels verwijderen. Voorkom dat mensen moeten nadenken over uitchecken en of ze wel saldo hebben. Laat ze elke maand een mobiliteitsbundel kopen die voor alle vervoersvormen geldt.’


Hoe ziet dat er concreet uit?
‘We zijn bezig met de ontwikkeling van een app die in real time waarschuwt als er op de weg of in het openbaar vervoer verstoringen zijn en dan adviseert over de slimste keuze om alsnog je bestemming te bereiken. Zo’n app mag niemands monopolie zijn, het is mooi als naast openbaar vervoer ook taxi’s en deelauto’s aansluiten. Klanten reizen niet alleen per auto of per openbaar vervoer. Vervoerders moeten dus over hun eigen grenzen kijken en samenwerken in het belang van de klant.’

Interview door Wassili Bertoen, partner bij Deloitte, voorzitter Center for the Edge.
Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 02 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Wassili Bertoen

Interviewer: Wassili Bertoen

  • > Innovation partner Koninklijke BAM Groep
  • > Innovation partner Singularity University NL
  • > Innovation partner TEDxAmsterdam
  • > Guest Lecturer Innovation Management Rotterdam School of Management

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hottenhuis05v.jpg

Stephanie Hottenhuis (KPMG): 'Jonge leiders worden gelouterd'

De coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award.  ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’

lees artikel
magazines_artikelen/Ton_van_Veen05v.jpg

Voor Ton van Veen (Jumbo Groep) is robuustheid het grootste goed

Alle zeilen moesten worden bijgezet om de schappen gevuld te houden. De focus van Ton van Veen, cfo van Jumbo Groep Holding, is alweer gericht op de toekomst. ‘Als het moet, kunnen we morgen van koers veranderen.’ De andere kant van de medaille kent hij echter ook – Van Veen houdt toezicht op organisaties die nog out  of business zijn.

lees artikel
magazines_artikelen/Clements05v.jpg

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook