De eerste 100 dagen als chro van Rabobank

De eerste 100 dagen als chro van Rabobank

15-03-2018 | Interviewer: Caroline Zegers

'Ik sta meer in de luisterstand', zegt Janine Vos over haar eerste 100 dagen als chief human resource officer van Rabobank


Wie: Janine Vos
Wat: Sinds 1 september 2017 lid groepsdirectie en chief human resource officer van Rabobank

U kwam in 2016 binnen als HR-directeur. Een jaar later werd u ook lid van de groepsdirectie. Hoe anders is dat?
‘Als boardlid is mijn scope veel breder dan het HR-vak. Het gaat nu ook meer over strategie, toezicht, risico’s en technologie. Wat ik merk, is dat mensen geneigd zijn te denken dat mijn mening die van de board is en dat ik overal verstand van heb. Ik ben juist meer in de luisterstand gaan staan, waardoor ik me ook in andere vakgebieden kan verdiepen.’



Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Ik heb mijn financiële kennis vergroot. Er waren opleidingsdagen voor alle boardleden én ik kreeg een persoonlijk inwerkprogramma. Met name door dat laatste ben ik gaan inzien dat de afdeling human resources meer kan doen aan onboarding. Het voegt echt iets toe als je meer kanten van een bedrijf leert kennen, bovenop dat nieuwe collega’s meteen meedraaien vanaf dag één op hun afdeling.’

Hoe stimuleert u dat?
‘We hebben bijvoorbeeld Rabobank Academy opgericht, met korte filmpjes waarin experts van al onze vakgebieden uitleggen wat ze doen. Die worden verbazingwekkend goed bekeken. In de toekomst moet dit uitgroeien tot een Netflix-achtige omgeving met een breed aanbod aan filmpjes en trainingen. We willen mensen prikkelen niet altijd de meest voor de hand liggende keuzes te maken. Slimme technologie helpt dit te realiseren.’

Wat is de grootste uitdaging?
‘Het verleiden van mensen zich voor te bereiden op een ongewisse toekomst. Wij doen dat door hen aan te spreken op de drie v’s. Vakmanschap: waar ben je goed in en wat wil je leren? Vitaliteit: hoe onderhoud jij je energie? Verandervermogen: hoe ga je om met verandering en wat doet dat met je? Heb je bijvoorbeeld de financiële positie om voor iets anders te kunnen kiezen? Door het zo simpel en persoonlijk te houden, proberen we het zelfvertrouwen van medewerkers te versterken: dat heb je namelijk het meest nodig als alles anders wordt.’

Interview door Caroline Zegers, partner bij Deloitte en voorzitter Commissarissen Programma. Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 03 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Janine  Vos

Geïnterviewd: Janine Vos

  • > CHRO (Chief Human Resources Officer)   Rabobank Groep
  • > Commissaris   KLM
  • > Voorzitter   Sociale kring
  • > Lid Bestuur   VNO-NCW
Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Rigaud10v.jpg

Olivier Rigaud (Corbion) spaart bij verduurzaming geen heilige huisjes

De nieuwe Corbion-ceo Olivier Rigaud presenteert begin volgend jaar zijn visie, en licht in Management Scope alvast een tip van de sluier op. Duurzaamheid speelt een grote rol: ‘Op sommige terreinen zullen we straks niet meer actief zijn. We houden alles tegen het licht.’

lees artikel
magazines_artikelen/smart-cities09v.jpg

Deze bestuurders werken stap voor stap naar smart cities

Het digitaliseren van een stad is een integraal vraagstuk en een stad kan pas succesvol smart worden als relevante partijen hun krachten bundelen in een ecosysteem. De experts aan onze rondetafel weten als geen ander dat er vele hobbels te nemen zijn: ‘Hoe zorg je voor een open platform dat veilig is? Hoe zorg je ervoor dat de data blijven toebehoren aan degene die de verantwoordelijkheid heeft?’

lees artikel
magazines_artikelen/Kolkman09v.jpg

Rob Kolkman is bij zijn onboarding diep de organisatie ingegaan

Rob Kolkman houdt zich als ceo van Sanoma Media Netherlands sinds begin 2019 bezig met de transitie van print naar online, het gebruik van data in de uitgeefstrategie en het realiseren van groei. Zijn glasheldere advies voor andere onboarders: ‘Duidelijk zijn over je strategie voorkomt onrust. Wordt het een big bang of continueer je, zoals ik, een bestaande koers waarin je nieuwe accenten legt?’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook