De eerste 100 dagen als chro van Rabobank

De eerste 100 dagen als chro van Rabobank

15-03-2018 | Interviewer: Caroline Zegers

'Ik sta meer in de luisterstand', zegt Janine Vos over haar eerste 100 dagen als chief human resource officer van Rabobank

Wie: Janine Vos
Wat: Sinds 1 september 2017 lid groepsdirectie en chief human resource officer van Rabobank

U kwam in 2016 binnen als HR-directeur. Een jaar later werd u ook lid van de groepsdirectie. Hoe anders is dat?
‘Als boardlid is mijn scope veel breder dan het HR-vak. Het gaat nu ook meer over strategie, toezicht, risico’s en technologie. Wat ik merk, is dat mensen geneigd zijn te denken dat mijn mening die van de board is en dat ik overal verstand van heb. Ik ben juist meer in de luisterstand gaan staan, waardoor ik me ook in andere vakgebieden kan verdiepen.’



Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Ik heb mijn financiële kennis vergroot. Er waren opleidingsdagen voor alle boardleden én ik kreeg een persoonlijk inwerkprogramma. Met name door dat laatste ben ik gaan inzien dat de afdeling human resources meer kan doen aan onboarding. Het voegt echt iets toe als je meer kanten van een bedrijf leert kennen, bovenop dat nieuwe collega’s meteen meedraaien vanaf dag één op hun afdeling.’

Hoe stimuleert u dat?
‘We hebben bijvoorbeeld Rabobank Academy opgericht, met korte filmpjes waarin experts van al onze vakgebieden uitleggen wat ze doen. Die worden verbazingwekkend goed bekeken. In de toekomst moet dit uitgroeien tot een Netflix-achtige omgeving met een breed aanbod aan filmpjes en trainingen. We willen mensen prikkelen niet altijd de meest voor de hand liggende keuzes te maken. Slimme technologie helpt dit te realiseren.’

Wat is de grootste uitdaging?
‘Het verleiden van mensen zich voor te bereiden op een ongewisse toekomst. Wij doen dat door hen aan te spreken op de drie v’s. Vakmanschap: waar ben je goed in en wat wil je leren? Vitaliteit: hoe onderhoud jij je energie? Verandervermogen: hoe ga je om met verandering en wat doet dat met je? Heb je bijvoorbeeld de financiële positie om voor iets anders te kunnen kiezen? Door het zo simpel en persoonlijk te houden, proberen we het zelfvertrouwen van medewerkers te versterken: dat heb je namelijk het meest nodig als alles anders wordt.’

Interview door Caroline Zegers, partner bij Deloitte en voorzitter Commissarissen Programma. Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 03 2018, als onderdeel van onze vaste rubriek 'Komen en gaan'.

Janine  Vos

Geïnterviewd: Janine Vos

  • > CHRO (Chief Human Resources Officer)   Rabobank
  • > Lid managing board   Rabobank
  • > Commissaris   KLM
  • > Lid Bestuur   VNO-NCW
Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

  • > Voorzitter Commissarissen Programma Deloitte
  • > Partner Deloitte
  • > Bestuurslid Stichting Dress for Success Rotterdam

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Managementdenker-elipslife07v.jpg

Thuiswerken? Pak het voorzichtig aan, adviseren Henk-Jan Hoekjen en Wim Pullen

Wat zijn de effecten van massaal thuiswerken op zaken als productiviteit, sociale samenhang en het wel en wee van medewerkers, en wat is wijsheid als kantoren hun deuren weer openen? Wim Pullen en Henk-Jan Hoekjen van kenniscentrum Center for People and Buildings (CfPB) trekken op basis van uitgebreid onderzoek voorzichtig eerste conclusies. ‘Geloof niet in generieke oplossingen.’

lees artikel
magazines_artikelen/Baardwijk07v.jpg

Karin van Baardwijk: 'Binnen ESG meer aandacht voor social'

Medewerkers van vermogensbeheerder Robeco keren langzaamaan terug naar de vertrouwde kantooromgeving, maar de wereld is de afgelopen maanden flink veranderd. Robeco-coo Karin van Baardwijk ziet binnen de ESG-criteria, die het concern als leidraad hanteert, een opmerkelijke verschuiving: ‘Er is nu meer aandacht voor de “s” van social.’

lees artikel
magazines_artikelen/Jong07v.jpg

Hans de Jong (Philips) zoekt naar een nieuwe balans in de samenleving

Het bedrijfsleven moet de kloof met de maatschappij dichten door publiek-private samenwerking aan brede welvaart, vindt Hans de Jong. De president van Philips Nederland praat over de coronacrisis, het racismedebat en de invloed van kunstmatige intelligentie: ‘De kritiek op bedrijven is ook een uiting van maatschappelijke onvrede.’

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook