De eerste 100 dagen als lid commissaris bij KLM

De eerste 100 dagen als lid commissaris bij KLM

18-12-2019 | Interviewer: Caroline Zegers | Auteur: Emely Nobis | Beeld: Erik van der Burgt

‘Tijd is schaars. Dat is een groot voordeel’, zegt Janine Vos over haar eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van KLM.


Wie: Janine Vos
Wat: Sinds april 2019 lid van de raad van commissarissen van KLM

Als chief human resources officer zit u in het bestuur van Rabobank. Is een commissarissenrol heel anders?
‘Alle grote bedrijven staan voor dezelfde uitdagingen, zoals modernisering van IT-systemen, digitalisering en duurzaamheid. De agenda is dus grotendeels dezelfde, maar het gezichtspunt is heel anders. Als bestuurder neem je besluiten en ga je er dagelijks mee aan de slag. Als toezichthouder sta je op afstand, stel je vooral vragen en zoek je naar mogelijke risico’s. Die perspectiefwisseling is leerzaam voor beide rollen: een win-win dus.’



Kunt u die twee rollen goed scheiden?
‘Op mijn eigen expertisegebied zou ik soms best willen helpen, bijvoorbeeld toen bij KLM het cao-conflict met de bonden speelde, maar ik realiseer me heel goed dat dat niet mijn taak is. Daarbij helpt dat tijd schaars is. Ik heb het druk genoeg om er niets mee te kunnen doen en dat is alleen maar goed.’

Waarom koos u voor KLM?
‘Vanuit mijn contract met Rabobank mag ik er tijdens mijn eerste termijn één toezichtsfunctie bij doen, dus ik heb er goed over nagedacht. Over KLM was ik meteen enthousiast. Het is een heel mooi Nederlands bedrijf met een internationale oriëntatie, dat door de digitalisering en de discussie rondom CO2 onder grote druk staat om versneld te transformeren. Veranderen gaat uiteindelijk over mensen: mijn vakgebied.’

Hoe heeft u zich voorbereid?
‘Ik wilde vooraf in elk geval met bestuursvoorzitter Pieter Elbers spreken. Je leest in de pers zo veel over een bedrijf als KLM, vaak tamelijk zwart-wit. Dan is het belangrijk om je zelf goed te informeren en door te vragen over wat je kunt bijdragen – want alleen een mooie naam is niet genoeg natuurlijk.’

Hoe zag de onboarding vanuit KLM eruit?
‘Iedereen was heel open en ik heb zelfs een bedrijfspas gekregen. Verder ben ik op veel afdelingen geweest: van cargo en catering tot de Digital Studio voor digitale innovaties… ik moet alleen nog een vlucht inplannen als lid van het cabinepersoneel. Je denkt dat je een bedrijf kent omdat je er klant bent, maar ik heb door al die gesprekken veel andere perspectieven erbij gekregen: een groot voordeel bij discussies in de board.’

De Tweede Kamer heeft ingestemd met een verplicht vrouwenquotum in raden van commissarissen van beursgenoteerde bedrijven. Een goede zaak?
‘Uiteindelijk wel, vooral omdat mensen door zo’n extra zetje het thema serieus gaan nemen en echt zullen faciliteren dat vrouwen op die plekken komen. De mindset zal veranderen. Het is echt wel een historisch besluit. Toen het in de rvc ter sprake kwam, bleek dat mijn Franse collega’s het best vreemd vinden dat we nog geen quotum hebben, omdat ze Nederland als vooruitstrevend zien. In Frankrijk heeft de invoering van een hard quotum in 2011 voor een grote verandering gezorgd.’

Dit korte interview is gepubliceerd in Management Scope 01 2020, als onderdeel van de rubriek 'Komen & Gaan'. 

Janine  Vos

Geïnterviewd: Janine Vos

  • > CHRO (Chief Human Resources Officer)   Rabobank
  • > Lid managing board   Rabobank
  • > Commissaris   KLM
  • > Lid Bestuur   VNO-NCW
Caroline Zegers

Interviewer: Caroline Zegers

  • > Voorzitter Commissarissen Programma Deloitte
  • > Partner Deloitte
  • > Bestuurslid Stichting Dress for Success Rotterdam

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Meer interviews

magazines_artikelen/Hottenhuis05v.jpg

Stephanie Hottenhuis (KPMG): 'Jonge leiders worden gelouterd'

De coronacrisis leert jonge leiders om oorlogskleuren te dragen. Straks staat er een gelouterde generatie klaar om toekomstige conjuncturele schokken op te vangen, aldus Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG en nieuw jurylid van de Young Captain Award.  ‘De leiders van morgen zullen deze ontwikkelingen vertalen naar en verankeren in een andere aansturing van organisaties.’

lees artikel
magazines_artikelen/Ton_van_Veen05v.jpg

Voor Ton van Veen (Jumbo Groep) is robuustheid het grootste goed

Alle zeilen moesten worden bijgezet om de schappen gevuld te houden. De focus van Ton van Veen, cfo van Jumbo Groep Holding, is alweer gericht op de toekomst. ‘Als het moet, kunnen we morgen van koers veranderen.’ De andere kant van de medaille kent hij echter ook – Van Veen houdt toezicht op organisaties die nog out  of business zijn.

lees artikel
magazines_artikelen/Clements05v.jpg

Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen

Veel servicemogelijkheden bieden is mooi, maar VodafoneZiggo’s executive director customer operations Robin Clements streeft een hoger doel na: ‘We moeten  toe naar een dienstverlening die zo simpel is dat je als klant helemaal geen hulp nodig hebt.’  Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeert het telecombedrijf jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel en innovatief netwerk. Nooit eerder heeft het verbinden van mensen via het vaste- en mobiele netwerk zoveel betekenis gehad als op dit moment tijdens de coronacrisis. Deze crisis gaat lang duren, en vergt een continu balanceren tussen aan de ene kant zorgen voor een optimale veiligheid voor alle medewerkers en aan de andere kant zorgen dat heel Nederland volledig bereikbaar blijft; met topprioriteit voor ziekenhuizen, de brandweer en andere nooddiensten. Dat lukt de aanbieder van vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten tot nu toe goed. De waarderingscijfers zijn dan ook flink gestegen, constateert Robin Clements.  

lees artikel
Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan
facebook