Wetsvoorstel Bestuur en Toezicht: Een traag proces

Auteur: Mijntje Lückerath-Rovers | 17-05-2011

Wetsvoorstel Bestuur en Toezicht: Een traag proces

Hoewel het wetsvoorstel Bestuur en Toezicht al in december 2009 werd goedgekeurd door de Tweede Kamer, ligt het nog steeds ter besluitvorming voor aan de Eerste Kamer. Dat rechtvaardigt echter niet de conclusie dat de senatoren ‘de boel traineren’ zoals SP-Kamerlid Ewout Irrgang stelde in de Volkskrant van 22 februari.

Het is zelfs waarschijnlijker dat de trage voortgang van het proces te wijten is aan Ewout Irrgang zelf en aan een amendement dat hij heeft ingediend.

Westvoorstel Betuur en Toezicht
Het wetsvoorstel bevat een aantal amendementen, onder andere over het one-tier bestuursmodel. Het maximum aantal toezichtfuncties en een streefgetal voor vrouwen in de top. de Eerste Kamer heeft in maart 2010 nadere vragen gesteld, mijn inziens volkomen terecht. Die vragen zijn tot op heden niet beantwoord. Dat, gevoegd bij het verwijt dat de senatoren de besluitvorming zouden vertragen, was voor de Eerste Kamer reden een rappel te sturen voor beantwoording van de vragen (januari 2011). De minister van Veiligheid en justitie erkent dat de Eerste Kamer geen blaam treft, en verklaart de vertraging uit ‘een nieuw kabinet’ en ‘overige spoedeisende onderwerpen die voorrang kregen’ (februari 2011).

Ewout Irrgang
Vooral het maximeren van het aantal toezichtfuncties, het amendement van Irrgang, heeft in de Eerste Kamer tot vragen geleid. Is er wel nagedacht over de ongewenste bij-effecten, zoals het vertrek van hooggekwalificeerde toezichthouders naar buitenlandse ondernemingen of het risico dat ervaren toezichthouders zich minder vaak beschikbaar stellen voor toezichtfuncties in de non-profit-sector? Hoe kan de initiatiefnemer alle commissarissen en hun commissariaten, hun tijdsbesteding en hun inzet, op één hoop gooien?

Besluitvorming
Dit onderdeel van het wetsvoorstel oogt als een haastklus zonder degelijke onderbouwing. De beantwoording van de vragen lijkt daardoor lastig en de besluitvorming nog ver weg. Als de Eerste Kamer alleen het maximum-aantal toezichtfuncties zou willen afwijzen, wat niet ondenkbaar is, dan mag zij het wetsvoorstel niet zelf in deze zin wijzigen. De senatoren zouden dan de minister moeten vragen een amendement in te dienen bij de Tweede Kamer (novelle) en daarmee zou het wetvoorstel dus worden teruggestuurd. Zouden alle onderdelen van het voorstel vervolgens in de Tweede Kamer worden goedgekeurd met uitzondering van het maximum aantal toezichtfuncties, dan zou deze vertraging dus vooral Kamerlid Ewout Irrgang zijn aan te rekenen.

Prof.dr. Mijntje Lückerath-Rovers is hoogleraar Corporate Governance aan Nyenrode Business universiteit. Daarnaast is ze verbonden aan de Erasmus universiteit en commissaris bij de ASN Beleggingsfondsen.

Lees ook:
> Biografie Mijntje Luckerath-Rovers, Hoogleraar Corporate Governance
> Vrouwen aan de top: Een evenwichtige samenstelling?
> Meer vrouwen in topposities gaat in slakkengang
> Raden van toezicht: geef inzicht!
> RvC: Een dynamisch samengesteld team

> Topvrouwen Nederland

Wat vond u van het artikel? Stem / Waardeer:



Score 0 | 0 Waarderingen
governance_grijs2_positief.jpg

Corporate Governance

In dit dossier

Mijntje Lückerath-Rovers

- Hoogleraar Corporate Governance TIAS
- Commissaris Achmea
- Commissaris ASN Bank Investments funds en Groenfonds
- Commissaris NRC Media
- Bestuurslid Betaalvereniging Nederland
- Voorzitter Raad van Toezicht KNGF Geleidenhonden
- Lid Monitoring Commissie Code Pensioenfondsen
- Commissaris Achmea Pensioen en Leven

Opinie artikelen van Mijntje Lückerath-Rovers

Meer opinie