Accenture Strategy
Hier vindt u alle content gemaakt in samenwerking met onze partner Accenture Strategy.
Interviews
Albert Heijn is niet alleen ’s lands grootste kruidenier, maar ook een van de grootste werkgevers: één op de vijf Nederlanders heeft ooit bij ‘de Appie’ gewerkt. Die rol brengt maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee, aldus Wouter Kolk, ceo Europa en Indonesië van Ahold Delhaize. ‘In de coronacrisis bleek maar weer eens hoe cruciaal onze rol in de voedselketen is.’
Lees verderEnergiemaatschappij Essent zet vol in op het begeleiden van klanten tijdens de energietransitie: die moet betaalbaar en behapbaar zijn. Ceo Patrick Lammers aarzelt niet stakeholders aan te spreken als die de menselijke maat uit het oog verliezen. ‘Als het gaat over een eerlijke verdeling van kosten, klagen bedrijven direct over hun concurrentiepositie.’
Lees verderNetwerkbedrijf Stedin Groep faciliteert de energietransitie, maar de energietransitie vraagt ook om een transformatie van het bedrijf zelf. Goed werkgeverschap is daarbij belangrijk: de eigen bedrijfsschool biedt schoolverlaters en statushouders toekomstperspectief. Ceo Marc van der Linden: ‘Participatie is de beste integratie.’
Lees verderDigitalisering en tech vergroten de mogelijkheden voor bedrijven, maar veranderen ook de onderneming zelf, inclusief de besluitvorming. Van medewerkers worden andere competenties en kennis verwacht. De maatschappelijke impact is kortom groot. De digital officers aan onze rondetafel weten wat er goed gaat en waar het schuurt. ‘Mensen zijn terecht bezorgd of ze nog relevant zijn, maar dat geldt ook voor bedrijven zelf.’
Lees verderWouter Kolk: 'Ahold Delhaize is stevig geworteld in de samenleving'
Albert Heijn is niet alleen ’s lands grootste kruidenier, maar ook een van de grootste werkgevers: één op de vijf Nederlanders heeft ooit bij ‘de Appie’ gewerkt. Die rol brengt maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee, aldus Wouter Kolk, ceo Europa en Indonesië van Ahold Delhaize. ‘In de coronacrisis bleek maar weer eens hoe cruciaal onze rol in de voedselketen is.’
Lees verderPatrick Lammers (Essent) over de betaalbaarheid van de energietransitie
Energiemaatschappij Essent zet vol in op het begeleiden van klanten tijdens de energietransitie: die moet betaalbaar en behapbaar zijn. Ceo Patrick Lammers aarzelt niet stakeholders aan te spreken als die de menselijke maat uit het oog verliezen. ‘Als het gaat over een eerlijke verdeling van kosten, klagen bedrijven direct over hun concurrentiepositie.’
Lees verderMarc van der Linden innoveert tijdens de energietransitie
Netwerkbedrijf Stedin Groep faciliteert de energietransitie, maar de energietransitie vraagt ook om een transformatie van het bedrijf zelf. Goed werkgeverschap is daarbij belangrijk: de eigen bedrijfsschool biedt schoolverlaters en statushouders toekomstperspectief. Ceo Marc van der Linden: ‘Participatie is de beste integratie.’
Lees verderDrie digital officers over de impact van digitalisering
Digitalisering en tech vergroten de mogelijkheden voor bedrijven, maar veranderen ook de onderneming zelf, inclusief de besluitvorming. Van medewerkers worden andere competenties en kennis verwacht. De maatschappelijke impact is kortom groot. De digital officers aan onze rondetafel weten wat er goed gaat en waar het schuurt. ‘Mensen zijn terecht bezorgd of ze nog relevant zijn, maar dat geldt ook voor bedrijven zelf.’
Lees verderZe willen de wereld veroveren én verbeteren met hun innovaties. Drie ceo’s van startups met een maatschappelijke missie over groei, geld verdienen en hun bijdrage aan de samenleving. ‘Ik geef al mijn geld eraan uit en vlieg niet langer businessclass, maar het is geweldig om hieraan te werken.’
Lees verderAls aanbieder van vitale infrastructuur neemt telecombedrijf KPN zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Intrinsieke motivatie en de dringende roep van de buitenwereld versterken elkaar hierin. Coo en bestuurder Joost Farwerck fungeert als verbindingsofficier tussen KPN en de vele stakeholders. ‘Als er iets speelt in de telecomsector, worden wij als eerste ter verantwoording geroepen.’
Lees verderBestuursvoorzitter Herna Verhagen van PostNL heeft ook in haar nieuwe termijn als ceo genoeg maatschappelijke uitdagingen op de agenda staan. Er is een sterke wisselwerking tussen het doen en laten van de onderneming en de Nederlandse samenleving. ‘Alles wat wij doen heeft impact.’
Lees verderHet kapitaal van Alliander zit onder de grond, maar de maatschappelijke impact van de netbeheerder staat vol in het daglicht. Cfo Mark van Lieshout is enthousiast over wat het meten van impact Alliander oplevert: ‘Het werkt disciplinerend.’
Lees verderDrie startup-ceo's willen de wereld verbeteren
Ze willen de wereld veroveren én verbeteren met hun innovaties. Drie ceo’s van startups met een maatschappelijke missie over groei, geld verdienen en hun bijdrage aan de samenleving. ‘Ik geef al mijn geld eraan uit en vlieg niet langer businessclass, maar het is geweldig om hieraan te werken.’
Lees verderJoost Farwerck (KPN): 'Positieve impact is geen soft thema'
Als aanbieder van vitale infrastructuur neemt telecombedrijf KPN zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Intrinsieke motivatie en de dringende roep van de buitenwereld versterken elkaar hierin. Coo en bestuurder Joost Farwerck fungeert als verbindingsofficier tussen KPN en de vele stakeholders. ‘Als er iets speelt in de telecomsector, worden wij als eerste ter verantwoording geroepen.’
Lees verderHerna Verhagen over de grote maatschappelijke impact van PostNL
Bestuursvoorzitter Herna Verhagen van PostNL heeft ook in haar nieuwe termijn als ceo genoeg maatschappelijke uitdagingen op de agenda staan. Er is een sterke wisselwerking tussen het doen en laten van de onderneming en de Nederlandse samenleving. ‘Alles wat wij doen heeft impact.’
Lees verderMark van Lieshout over het meten van maatschappelijke impact
Het kapitaal van Alliander zit onder de grond, maar de maatschappelijke impact van de netbeheerder staat vol in het daglicht. Cfo Mark van Lieshout is enthousiast over wat het meten van impact Alliander oplevert: ‘Het werkt disciplinerend.’
Lees verderNS-president-directeur Roger van Boxtel is zó trots dat de treinen eerder dan gepland op windenergie rijden, dat hij zich aan een windmolen liet binden en ronddraaien. Dat NS niet in de top-10 van de Management Scope Corporate Impact Index (MSCII) staat, verbaast Van Boxtel: ‘Wonderlijk.’
Lees verderRoger van Boxtel over duurzame ontwikkelingen op het spoor
NS-president-directeur Roger van Boxtel is zó trots dat de treinen eerder dan gepland op windenergie rijden, dat hij zich aan een windmolen liet binden en ronddraaien. Dat NS niet in de top-10 van de Management Scope Corporate Impact Index (MSCII) staat, verbaast Van Boxtel: ‘Wonderlijk.’
Lees verder
Wat worden de corporate governance-trends van 2026? Deel je visie in onze korte survey
Met jouw input krijgen we scherp zicht op de thema’s die leven bij bestuurders, commissarissen en andere governance-professionals. De resultaten publiceren we op 3 februari in ons magazine en online. Het invullen kost ongeveer vijf minuten. >> Doe mee aan de survey
Essays
Accenture Strategy nam bedrijven uit de pijler financiële gezondheid van de Management Scope Corporate Impact Index onder de loep. Lijstaanvoerders zijn online betaalplatform Adyen en chipmachinefabrikant ASML. Vooral dat laatste concern – de winnaar van de overall ranking – laat zien dat groei en positieve impact elkaar niet uitsluiten.
Lees verderAccenture Strategy nam een aantal bedrijven uit de Management Scope Corporate Impact Index dat excellent scoort op de pijler werkgeverschap onder de loep. Goed werkgeverschap komt werknemers ten goede, maar zorgt ook voor concurrentievoordeel én vergroot de aandeelhouderswaarde.
Lees verderVorig jaar werd de eerste Management Scope Corporate Impact Award uitgereikt. Goed bestuur, een sterke relatie met de buitenwereld en een duurzame opstelling versterken elkaar, concludeert Accenture Strategy na analyse van de relatie tussen de pijlers van de index.
Lees verderWaarom groei en positieve impact elkaar niet bijten
Accenture Strategy nam bedrijven uit de pijler financiële gezondheid van de Management Scope Corporate Impact Index onder de loep. Lijstaanvoerders zijn online betaalplatform Adyen en chipmachinefabrikant ASML. Vooral dat laatste concern – de winnaar van de overall ranking – laat zien dat groei en positieve impact elkaar niet uitsluiten.
Lees verderGoed werkgeverschap betaalt zich uit
Accenture Strategy nam een aantal bedrijven uit de Management Scope Corporate Impact Index dat excellent scoort op de pijler werkgeverschap onder de loep. Goed werkgeverschap komt werknemers ten goede, maar zorgt ook voor concurrentievoordeel én vergroot de aandeelhouderswaarde.
Lees verderSturen op duurzame waardecreatie
Vorig jaar werd de eerste Management Scope Corporate Impact Award uitgereikt. Goed bestuur, een sterke relatie met de buitenwereld en een duurzame opstelling versterken elkaar, concludeert Accenture Strategy na analyse van de relatie tussen de pijlers van de index.
Lees verderGerelateerde thema's
Maatschappelijke impact
