Interviews

Albert Heijn is niet alleen ’s lands grootste kruidenier, maar ook een van de grootste werkgevers: één op de vijf Nederlanders heeft ooit bij ‘de Appie’ gewerkt. Die rol brengt maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee, aldus Wouter Kolk, ceo Europa en Indonesië van Ahold Delhaize. ‘In de coronacrisis bleek maar weer eens hoe cruciaal onze rol in de voedselketen is.’

Lees verder

Energiemaatschappij Essent zet vol in op het begeleiden van klanten tijdens de energietransitie: die moet betaalbaar en behapbaar zijn. Ceo Patrick Lammers aarzelt niet stakeholders aan te spreken als die de menselijke maat uit het oog verliezen. ‘Als het gaat over een eerlijke verdeling van kosten, klagen bedrijven direct over hun concurrentiepositie.’

Lees verder

Netwerkbedrijf Stedin Groep faciliteert de energietransitie, maar de energietransitie vraagt ook om een transformatie van het bedrijf zelf. Goed werkgeverschap is daarbij belangrijk: de eigen bedrijfsschool biedt schoolverlaters en statushouders toekomstperspectief. Ceo Marc van der Linden: ‘Participatie is de beste integratie.’

Lees verder

Digitalisering en tech vergroten de mogelijkheden voor bedrijven, maar veranderen ook de onderneming zelf, inclusief de besluitvorming. Van medewerkers worden andere competenties en kennis verwacht. De maatschappelijke impact is kortom groot. De digital officers aan onze rondetafel weten wat er goed gaat en waar het schuurt. ‘Mensen zijn terecht bezorgd of ze nog relevant zijn, maar dat geldt ook voor bedrijven zelf.’

Lees verder

Wouter Kolk: 'Ahold Delhaize is stevig geworteld in de samenleving'

Albert Heijn is niet alleen ’s lands grootste kruidenier, maar ook een van de grootste werkgevers: één op de vijf Nederlanders heeft ooit bij ‘de Appie’ gewerkt. Die rol brengt maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee, aldus Wouter Kolk, ceo Europa en Indonesië van Ahold Delhaize. ‘In de coronacrisis bleek maar weer eens hoe cruciaal onze rol in de voedselketen is.’

Lees verder

Patrick Lammers (Essent) over de betaalbaarheid van de energietransitie

Energiemaatschappij Essent zet vol in op het begeleiden van klanten tijdens de energietransitie: die moet betaalbaar en behapbaar zijn. Ceo Patrick Lammers aarzelt niet stakeholders aan te spreken als die de menselijke maat uit het oog verliezen. ‘Als het gaat over een eerlijke verdeling van kosten, klagen bedrijven direct over hun concurrentiepositie.’

Lees verder

Marc van der Linden innoveert tijdens de energietransitie

Netwerkbedrijf Stedin Groep faciliteert de energietransitie, maar de energietransitie vraagt ook om een transformatie van het bedrijf zelf. Goed werkgeverschap is daarbij belangrijk: de eigen bedrijfsschool biedt schoolverlaters en statushouders toekomstperspectief. Ceo Marc van der Linden: ‘Participatie is de beste integratie.’

Lees verder

Drie digital officers over de impact van digitalisering

Digitalisering en tech vergroten de mogelijkheden voor bedrijven, maar veranderen ook de onderneming zelf, inclusief de besluitvorming. Van medewerkers worden andere competenties en kennis verwacht. De maatschappelijke impact is kortom groot. De digital officers aan onze rondetafel weten wat er goed gaat en waar het schuurt. ‘Mensen zijn terecht bezorgd of ze nog relevant zijn, maar dat geldt ook voor bedrijven zelf.’

Lees verder
Meer interviews

Ze willen de wereld veroveren én verbeteren met hun innovaties. Drie ceo’s van startups met een maatschappelijke missie over groei, geld verdienen en hun bijdrage aan de samenleving. ‘Ik geef al mijn geld eraan uit en vlieg niet langer businessclass, maar het is geweldig om hieraan te werken.’

Lees verder

Als aanbieder van vitale infrastructuur neemt telecombedrijf KPN zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Intrinsieke motivatie en de dringende roep van de buitenwereld versterken elkaar hierin. Coo en bestuurder Joost Farwerck fungeert als verbindingsofficier tussen KPN en de vele stakeholders. ‘Als er iets speelt in de telecomsector, worden wij als eerste ter verantwoording geroepen.’

Lees verder

Bestuursvoorzitter Herna Verhagen van PostNL heeft ook in haar nieuwe termijn als ceo genoeg maatschappelijke uitdagingen op de agenda staan. Er is een sterke wisselwerking tussen het doen en laten van de onderneming en de Nederlandse samenleving. ‘Alles wat wij doen heeft impact.’

Lees verder

Het kapitaal van Alliander zit onder de grond, maar de maatschappelijke impact van de netbeheerder staat vol in het daglicht. Cfo Mark van Lieshout is enthousiast over wat het meten van impact Alliander oplevert: ‘Het werkt disciplinerend.’

Lees verder

Drie startup-ceo's willen de wereld verbeteren

Ze willen de wereld veroveren én verbeteren met hun innovaties. Drie ceo’s van startups met een maatschappelijke missie over groei, geld verdienen en hun bijdrage aan de samenleving. ‘Ik geef al mijn geld eraan uit en vlieg niet langer businessclass, maar het is geweldig om hieraan te werken.’

Lees verder

Joost Farwerck (KPN): 'Positieve impact is geen soft thema'

Als aanbieder van vitale infrastructuur neemt telecombedrijf KPN zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Intrinsieke motivatie en de dringende roep van de buitenwereld versterken elkaar hierin. Coo en bestuurder Joost Farwerck fungeert als verbindingsofficier tussen KPN en de vele stakeholders. ‘Als er iets speelt in de telecomsector, worden wij als eerste ter verantwoording geroepen.’

Lees verder

Herna Verhagen over de grote maatschappelijke impact van PostNL

Bestuursvoorzitter Herna Verhagen van PostNL heeft ook in haar nieuwe termijn als ceo genoeg maatschappelijke uitdagingen op de agenda staan. Er is een sterke wisselwerking tussen het doen en laten van de onderneming en de Nederlandse samenleving. ‘Alles wat wij doen heeft impact.’

Lees verder

Mark van Lieshout over het meten van maatschappelijke impact

Het kapitaal van Alliander zit onder de grond, maar de maatschappelijke impact van de netbeheerder staat vol in het daglicht. Cfo Mark van Lieshout is enthousiast over wat het meten van impact Alliander oplevert: ‘Het werkt disciplinerend.’

Lees verder

NS-president-directeur Roger van Boxtel is zó trots dat de treinen eerder dan gepland op windenergie rijden, dat hij zich aan een windmolen liet binden en ronddraaien. Dat NS niet in de top-10 van de Management Scope Corporate Impact Index (MSCII) staat, verbaast Van Boxtel: ‘Wonderlijk.’

Lees verder

Roger van Boxtel over duurzame ontwikkelingen op het spoor

NS-president-directeur Roger van Boxtel is zó trots dat de treinen eerder dan gepland op windenergie rijden, dat hij zich aan een windmolen liet binden en ronddraaien. Dat NS niet in de top-10 van de Management Scope Corporate Impact Index (MSCII) staat, verbaast Van Boxtel: ‘Wonderlijk.’

Lees verder
Minder interviews

Essays

Accenture Strategy nam bedrijven uit de pijler financiële gezondheid van de Management Scope Corporate Impact Index onder de loep. Lijstaanvoerders zijn online betaalplatform Adyen en chipmachinefabrikant ASML. Vooral dat laatste concern – de winnaar van de overall ranking – laat zien dat groei en positieve impact elkaar niet uitsluiten.

Lees verder

Accenture Strategy nam een aantal bedrijven uit de Management Scope Corporate Impact Index dat excellent scoort op de pijler werkgeverschap onder de loep. Goed werkgeverschap komt werknemers ten goede, maar zorgt ook voor concurrentievoordeel én vergroot de aandeelhouderswaarde.

Lees verder

Vorig jaar werd de eerste Management Scope Corporate Impact Award uitgereikt. Goed bestuur, een sterke relatie met de buitenwereld en een duurzame opstelling versterken elkaar, concludeert Accenture Strategy na analyse van de relatie tussen de pijlers van de index.

Lees verder

Waarom groei en positieve impact elkaar niet bijten

Accenture Strategy nam bedrijven uit de pijler financiële gezondheid van de Management Scope Corporate Impact Index onder de loep. Lijstaanvoerders zijn online betaalplatform Adyen en chipmachinefabrikant ASML. Vooral dat laatste concern – de winnaar van de overall ranking – laat zien dat groei en positieve impact elkaar niet uitsluiten.

Lees verder

Goed werkgeverschap betaalt zich uit

Accenture Strategy nam een aantal bedrijven uit de Management Scope Corporate Impact Index dat excellent scoort op de pijler werkgeverschap onder de loep. Goed werkgeverschap komt werknemers ten goede, maar zorgt ook voor concurrentievoordeel én vergroot de aandeelhouderswaarde.

Lees verder

Sturen op duurzame waardecreatie

Vorig jaar werd de eerste Management Scope Corporate Impact Award uitgereikt. Goed bestuur, een sterke relatie met de buitenwereld en een duurzame opstelling versterken elkaar, concludeert Accenture Strategy na analyse van de relatie tussen de pijlers van de index.

Lees verder

Gerelateerde thema's

Maatschappelijke impact

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring