DSM is de winnaar van de Management Scope Corporate Impact Award, de prijs voor de onderneming met de grootste maatschappelijke impact van Nederland. Uit analyse van de Management Scope Corporate Impact Index, een nieuwe ranking voor meervoudige waardecreatie, blijkt dat bedrijven niet altijd hun maatschappelijke missie weten te vertalen in de praktijk.
Ceo: Feike Sijbesma
President-commissaris: Rob Routs
Ceo: Kees van Dijkhuizen
President-commissaris: Olga Zoutendijk
Ceo: Dick Boer
President-commissaris: Mats Jansson
Ceo: Thierry Vanlancker
President-commissaris: Antony Burgmans
Ceo: Paul Polman
Chairman: Marijn Dekkers
Ceo: Jean-François van Boxmeer
President-commissaris: Hans Wijers
Ceo: Frans van Houten
President-commissaris: Jeroen van der Veer
Ceo: Eelco Blok
President-commissaris: Duco Sickinghe
Ceo: Herna Verhagen
President-commissaris: Jacques Wallage
Ceo: Peter Wennink
President-commissaris: Gerard Kleisterlee
Ceo: Jacques van den Broek
President-commissaris: Wout Dekker
Ceo: Roger van Boxtel
President-commissaris: Gerard van de Aast
Ceo: Ingrid Thijssen
President-commissaris: Annemarie Jorritsma-Lebbink
Ceo: Nancy McKinstry
President-commissaris: Frans Cremers
Ceo: Roelof Joosten
President-commissaris: Frans Keurentjes
Ceo: Eric Rondolat
President-commissaris: Arthur van der Poel
Ceo: Peter Vermaat
President-commissaris: Piet Moerland
Ceo: Ben van Beurden
Chairman: Charles Holliday
Ceo: Ralph Hamers
President-commissaris: Jeroen van der Veer
Ceo: Rob van Wingerden
President-commissaris: Harrie Noy
Bekijk de volledige lijst
De top-5 per pijler van de Management Scope Corporate Impact Index
De maatschappelijke impact van elk bedrijf is berekend aan de hand van de scores op vijf pijlers: goed bestuur, de relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, financiële gezondheid en werkgeverschap. Elke pijler kent een groot aantal metrics en submetrics.
Verantwoording
De Management Scope Corporate Impact Index (MSCII) is tot stand gekomen in samenwerking met het Impact Centre Erasmus en Accenture Strategy. De honderd grootste bedrijven in Nederland zijn geanalyseerd op hun maatschappelijke bijdrage: alle AEX- en AMX-bedrijven, aangevuld met de vijftig bedrijven met het meeste aantal medewerkers. De maatschappelijke impact van elk bedrijf is berekend aan de hand van de scores op vijf pijlers: goed bestuur, de relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, financiële gezondheid en werkgeverschap. Elke pijler kent een groot aantal metrics en submetrics. Voor goed bestuur is onder meer gekeken naar de samenstelling van rvb en rvc, voor de relatie met de buitenwereld is bijvoorbeeld gekeken of de ceo-letter ingaat maatschappelijke impact, voor duurzaamheid zijn gegevens over het ESG-beleid (environment, social en governance) geanalyseerd, voor financiële gezondheid is gekeken naar omzetgroei, winstgevendheid, toekomstige waarde en groeipotentie en voor werkgeverschap is gekeken naar de gemiddelde werknemersgroei. De pijlerscores en uiteindelijke totaalscore zijn een indicatie van de relatieve impact die het bedrijf op dat gebied heeft. Hoe hoger de score, hoe meer impact het bedrijf heeft, vergeleken met de andere bedrijven in de lijst.