Strategie en innovatie

Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.

De reden is uiteraard dat bij een goede strategie anno 2020 eigenlijk altijd wel innovaties horen. Bij de implementatie van een moderne strategie hoort dat in de reis die de uitvoering van de strategie is, er heel wat te innoveren is om überhaupt het doel van de strategie (bijvoorbeeld: omzetverdubbeling of wereld-dominatie) te verwezenlijken.Het klinkt allemaal abstract, en dat is het ook, dus laten we het concreet maken. Denk maar eens aan een internetplatform als Facebook. Als dit bedrijf een nieuwe strategie zou kiezen, dan weet je dat dit voor het platform, de website, tot tientallen zoniet honderden aanpassingen en innovaties zal leiden. Innovaties zijn dan de oplossingen die nog niet bedacht zijn.Hoe anders, terzijde, was innoveren vroeger. Toen bedacht je een product of een dienst, en je bedacht ook meteen hoe die product of dienst tot stand zou komen. Van A tot Z was een uitgekiend traject. Tegenwoordig is het een kwestie van uitproberen, van vallen en opstaan.Geldt dat vallen en opstaan ook voor strategieën? In ieder geval bij (new) business development, vaak de meest avontuurlijke kant van een strategie, is falen aanvaardbaar geworden. Tenminste: als falen betekent dat je vanuit een mislukking wel weer verder vooruit kan. Want wat betreft strategieën zijn de tijden genadeloos. Organisaties die geen goede strategie en bijhorend plan hebben, riskeren snel te worden voorbijgestreefd door concurrenten, oud of nieuw. Ruimte om te experimenteren moet er zijn, in deze tijd die maatschappelijk vol is van vernieuwing. Maar tijd is altijd beperkt – gegeven ook concurrenten koortsachtig proberen te innoveren. Doel is dan tegenwoordig bijna altijd om een digitale transformatie of een digitale transitie te realiseren.

Disruptieve innovatie

Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?

Missie en visie

Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.

Lees verder

Verberg tekst

Jeroen Dijsselbloem (burgemeester Eindhoven): ‘Enorme kansen als je de samenwerking opzoekt’

De grote ontwikkeling die de regio Brainport Eindhoven doormaakt, betekent dat op korte termijn alles onder druk staat. ‘We moeten veel bouwen en alles moet snel’, zegt burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven opzoekt bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen. ‘Gedeelde belangen zijn de crux binnen een succesvolle publiek-private samenwerking. En skin in the game.’

Lees verder

Volgens Mario Draghi, oud-voorzitter van de Europese Centrale Bank (ECB), zijn er jaarlijks miljarden euro’s nodig om concurrerend te blijven met de Verenigde Staten en China. Europa moet daarom stevig investeren in zijn economie. Venture capital en private equity zullen een sleutelrol spelen bij deze gigantische opgave, stellen Tjarda Molenaar en Mashid Mojabi. De komende maanden zoomt de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP) in op hoe de sector bijdraagt aan de welvaart van morgen.

Internationale groei is een speerpunt voor Achmea. De coöperatieve verzekeraar wil onder andere met online verzekeringen nieuwe markten betreden. ‘We lopen in Nederland voorop op het gebied van digitalisering en zien kansen in andere landen’, zegt bestuurder Robert Otto.

Venture capital en private equity: onmisbare partners in het versterken van Europa’s concurrentiekracht

Volgens Mario Draghi, oud-voorzitter van de Europese Centrale Bank (ECB), zijn er jaarlijks miljarden euro’s nodig om concurrerend te blijven met de Verenigde Staten en China. Europa moet daarom stevig investeren in zijn economie. Venture capital en private equity zullen een sleutelrol spelen bij deze gigantische opgave, stellen Tjarda Molenaar en Mashid Mojabi. De komende maanden zoomt de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP) in op hoe de sector bijdraagt aan de welvaart van morgen.

Robert Otto (Achmea): ‘Ik wil de internationale activiteiten harder laten groeien’

Internationale groei is een speerpunt voor Achmea. De coöperatieve verzekeraar wil onder andere met online verzekeringen nieuwe markten betreden. ‘We lopen in Nederland voorop op het gebied van digitalisering en zien kansen in andere landen’, zegt bestuurder Robert Otto.

De logistiek kent vele uitdagingen én een overkoepelend probleem: de publiek-private samenwerking die de sector en Nederland vooruit moet helpen, hapert door een gebrek aan daadkracht. Het gebrek aan innovatie is een bedreiging voor onze welvaart, aldus TNO-ceo Tjark Tjin-A-Tsoi en boegbeeld van de Topsector Logistiek Ronald Paul. Zij roepen de overheid en het bedrijfsleven op meer lef te tonen. ‘We zijn in Nederland niet in staat door te pakken. De executiekracht moet fors omhoog.’

Commissarissen zijn doorgaans vooral risicomijdend en compliance-gericht. Om de transitie naar een meer duurzame en menswaardige economie te maken, is het noodzakelijk dat ze zichzelf óók gaan zien als hoeders van de toekomst, vinden de deelnemers aan deze rondetafel. ‘Voor commissarissen is het ongelooflijk belangrijk om zich bezig te houden met waar de organisatie voor staat en naartoe wil. Onze belangrijkste rol is immers het kiezen van bestuurders die dat pad kunnen vormgeven.’ 

Samenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking. 

Ronald Paul en Tjark Tjin-A-Tsoi: ‘Smoor innovatie niet in de kiem’

De logistiek kent vele uitdagingen én een overkoepelend probleem: de publiek-private samenwerking die de sector en Nederland vooruit moet helpen, hapert door een gebrek aan daadkracht. Het gebrek aan innovatie is een bedreiging voor onze welvaart, aldus TNO-ceo Tjark Tjin-A-Tsoi en boegbeeld van de Topsector Logistiek Ronald Paul. Zij roepen de overheid en het bedrijfsleven op meer lef te tonen. ‘We zijn in Nederland niet in staat door te pakken. De executiekracht moet fors omhoog.’

De commissaris als hoeder van de toekomst

Commissarissen zijn doorgaans vooral risicomijdend en compliance-gericht. Om de transitie naar een meer duurzame en menswaardige economie te maken, is het noodzakelijk dat ze zichzelf óók gaan zien als hoeders van de toekomst, vinden de deelnemers aan deze rondetafel. ‘Voor commissarissen is het ongelooflijk belangrijk om zich bezig te houden met waar de organisatie voor staat en naartoe wil. Onze belangrijkste rol is immers het kiezen van bestuurders die dat pad kunnen vormgeven.’ 

Duurzaamheid als kompas in een onstabiele wereld

Samenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking. 

Frans Muller (Ahold Delhaize): ‘We willen harder groeien dan de markt’

Ruim tien jaar geleden trad Frans Muller aan als ceo van de Belgische supermarktketen Delhaize. Onder zijn leiding werd dat bedrijf samengevoegd met het Nederlandse Ahold, beide internationaal opererend. Muller kijkt met trots op die fusie terug, maar is vooral met de toekomst bezig, zoals ook blijkt uit de onlangs gepresenteerde strategie-update van het concern. ‘De kern zit ’m in de dimensie groei. We willen marktaandeel winnen.’

Lees verder

Meest gelezen

Hans Bongartz (Boer & Croon): ‘We zijn klaar om onze rol op het c-level te claimen’

50 jaar na haar oprichting meldt specialist in interim-management Hans Bongartz zich steeds vaker op het c-level. ‘Logisch ook, want de boardroom is de plek waar Boer & Croon altijd geacteerd heeft en ook gezien wordt als een logische partner.’

Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’

Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie.

FME-voorzitter Theo Henrar snakt naar een gelijk speelveld: ‘Het allerbelangrijkste’

FME-voorzitter Theo Henrar maakt zich zorgen over de Nederlandse en Europese industrie. Allereerst is er behoefte aan het ‘straktrekken van de lappendeken van uiteenlopende nationale wet- en regelgeving’ door middel van Europees industriebeleid. Dat is keihard nodig om internationaal te kunnen opboksen tegen de Verenigde Staten en China. ‘We hebben laten gebeuren dat technologieën zijn overgenomen door dat laatste land. We moeten niet langer naïef zijn.’

‘De publiek-private setting is een ecosysteem geworden’

Hoe past employee well-being binnen de strategie?

Het strategisch belang van employee well-being

Hans Bongartz (Boer & Croon): ‘We zijn klaar om onze rol op het c-level te claimen’

Yvette Heijwegen (AS Watson): ‘Beslissen met oog voor technologische flexibiliteit’

Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’

Eerder dit jaar lanceerde de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) een eigen innovatiefonds, met een hoofdkantoor in Amsterdam. Als waarnemer van de raad van bestuur is David van Weel hier nauw bij betrokken. Van Weel licht de motieven om het fonds op te richten toe. ‘Het NATO Innovation Fund is een durfkapitaalfonds dat investeert in startups met een militaire én civiele toepassing. We willen dat dit fonds leidt tot meer innovatie in de defensie- en veiligheidssector.’

Online supermarkt en boodschappenbezorger Picnic timmert flink aan de weg: in rap tempo worden in Nederland, Duitsland en Frankrijk nieuwe distributiecentra geopend. Voor de financiering van de groeistrategie valt het bedrijf nog altijd terug op een vaste groep investeerders met het vizier op de lange termijn. ‘Er is veel groeikapitaal nodig om een markt open te breken. Je hebt investeerders nodig die dat begrijpen en die niet schrikken van een moeilijke week,’ zegt Michiel Muller, een van de founders van Picnic.

David van Weel (NAVO): ‘Onze veiligheid vergroten kan niet zonder durfkapitaal’

Eerder dit jaar lanceerde de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) een eigen innovatiefonds, met een hoofdkantoor in Amsterdam. Als waarnemer van de raad van bestuur is David van Weel hier nauw bij betrokken. Van Weel licht de motieven om het fonds op te richten toe. ‘Het NATO Innovation Fund is een durfkapitaalfonds dat investeert in startups met een militaire én civiele toepassing. We willen dat dit fonds leidt tot meer innovatie in de defensie- en veiligheidssector.’

Michiel Muller (Picnic): ‘We zijn groot geworden met private equity’

Online supermarkt en boodschappenbezorger Picnic timmert flink aan de weg: in rap tempo worden in Nederland, Duitsland en Frankrijk nieuwe distributiecentra geopend. Voor de financiering van de groeistrategie valt het bedrijf nog altijd terug op een vaste groep investeerders met het vizier op de lange termijn. ‘Er is veel groeikapitaal nodig om een markt open te breken. Je hebt investeerders nodig die dat begrijpen en die niet schrikken van een moeilijke week,’ zegt Michiel Muller, een van de founders van Picnic.

Frank Heemskerk en Kim Putters over ons vestigingsklimaat: ‘Groei is essentieel’

Frank Heemskerk en Kim Putters over ons vestigingsklimaat: ‘Groei is essentieel’

Hoe is het gesteld met het vestigingsklimaat in Nederland? SER-voorzitter Kim Putters en Frank Heemskerk, secretaris-generaal van de European Round Table for Industry, willen beiden dat klimaat gezonder maken. De crux: het kabinet en de top van het Nederlandse bedrijfsleven moeten veel meer met elkaar in overleg. ‘Laten we alsjeblieft een heel goede dialoog organiseren over het “hoe”.’
Dominique Hermans (Randstad): ‘Maak arbeid circulair’

Dominique Hermans (Randstad): ‘Maak arbeid circulair’

In haar rol van chief executive Northern Europe van uitzendconcern Randstad ziet Dominique Hermans grote overeenkomsten tussen Europese landen wat betreft arbeidsmarktproblematiek. ‘Er is een grote mismatch tussen vraag en aanbod en iedereen is op zoek naar oplossingen voor schaarste. We moeten breder kijken en de arbeidsmarkt talentgedreven maken.’
De eerste 100 dagen als commissaris bij ASML

De eerste 100 dagen als commissaris bij ASML

Over zijn eerste honderd dagen als lid van de raad van commissarissen van ASML zegt Jack de Kreij: ‘Je moet elk detail snappen.’
Harold van den Broek (Heineken): ‘Geen blanco cheques bij het predicaat ESG’

Harold van den Broek (Heineken): ‘Geen blanco cheques bij het predicaat ESG’

In een onstuimig klimaat van stijgende prijzen en onder druk staande winstcijfers voert Heinekens chief financial officer Harold van den Broek zijn strategische en duurzame agenda uit. Volgens de cfo zal shareholder value creation plaatsmaken voor stakeholder value creation. ‘Je zult goed moeten zorgen voor de hele omgeving waarin je als bedrijf functioneert.’  
‘Vestigingsklimaat in Nederland staat onder druk’

‘Vestigingsklimaat in Nederland staat onder druk’

In een serie over het vestigingsklimaat in Nederland laten ceo Erik-Jan Mares van textielconcern Zeeman en hoogleraar strategie & innovatie aan de Universiteit van Amsterdam Henk Volberda hun licht schijnen over de zakelijke aantrekkelijkheid van ons land. Ook pijnpunten als innovatief vermogen en fiscaal klimaat passeren de revue. ‘Achterblijvende investeringen in R&D en ICT blijven de achilleshiel.’
Willem Uijen (Unilever): ‘We streven procurement with purpose na’

Willem Uijen (Unilever): ‘We streven procurement with purpose na’

Partnerschappen, gezamenlijke innovaties en kostenreducties moeten bij Unilever leiden tot duurzame bedrijfsprestaties en tevreden aandeelhouders, met de planeet als grote winnaar. Willem Uijen, chief procurement officer en architect van de nieuwe sourcing-strategie: ‘Onze R&D-afdeling is heel ver met het plasticprogramma.’
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
facebook