Strategie en innovatie
Strategie en innovatie, is het kopje van deze webpagina. Het is een logische kop, want de twee termen worden vaak in één adem genoemd. Maar waarom eigenlijk? Een strategie is zeker niet een voorbeeld van een innovatie en innovatie niet van een strategie.
Disruptieve innovatie
Strategieën verworden door de opmars van digitalisering soms tot zo radicaal andere concepten, dat ze het vermogen hebben hele sectoren te ontwrichten. Disruptie heet het dan, als startpunt voor veranderende waardeketens. Disruptieve innovaties dwingen bedrijven steeds vaker om wendbaarheid te vergroten en daarna te behouden. Wendbare organisaties spelen makkelijker en sneller in op trends en ontwikkelingen in de markt.Digitalisering is zo goed als altijd kern van een nieuwe strategie, zo is wel duidelijk. Maar er is meer. Want ook op andere manieren verandert onze maatschappij radicaal.En wat te denken tot slot van de invloed van digitale bedrijfsprocessen en cloud computing, die thuiswerken faciliteren, en agile organisaties ondersteunen?
Missie en visie
Consumenten verlangen bovendien in toenemende mate van bedrijven en andere organisaties dat die een goed verhaal hebben: een verhaal met aandacht voor het milieu, klimaat, stakeholders internationaal en ook de eigen werknemers. Sturen op maatschappelijke impact is het overkoepelende thema, zoals het ook door Management Scope tot belangrijk thema benoemd is, naast diversiteit. Vaak komt het impact neer op duurzaamheid, maar ook sociaal aanvaardbaar beleid, de zogeheten S van ESG (environmental, social & governance) wordt een steeds belangrijker focuspunt voor organisaties.


Jeroen Dijsselbloem (burgemeester Eindhoven): ‘Enorme kansen als je de samenwerking opzoekt’
De grote ontwikkeling die de regio Brainport Eindhoven doormaakt, betekent dat op korte termijn alles onder druk staat. ‘We moeten veel bouwen en alles moet snel’, zegt burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven opzoekt bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen. ‘Gedeelde belangen zijn de crux binnen een succesvolle publiek-private samenwerking. En skin in the game.’
Lees verderVolgens Mario Draghi, oud-voorzitter van de Europese Centrale Bank (ECB), zijn er jaarlijks miljarden euro’s nodig om concurrerend te blijven met de Verenigde Staten en China. Europa moet daarom stevig investeren in zijn economie. Venture capital en private equity zullen een sleutelrol spelen bij deze gigantische opgave, stellen Tjarda Molenaar en Mashid Mojabi. De komende maanden zoomt de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP) in op hoe de sector bijdraagt aan de welvaart van morgen.
Internationale groei is een speerpunt voor Achmea. De coöperatieve verzekeraar wil onder andere met online verzekeringen nieuwe markten betreden. ‘We lopen in Nederland voorop op het gebied van digitalisering en zien kansen in andere landen’, zegt bestuurder Robert Otto.
Venture capital en private equity: onmisbare partners in het versterken van Europa’s concurrentiekracht
Volgens Mario Draghi, oud-voorzitter van de Europese Centrale Bank (ECB), zijn er jaarlijks miljarden euro’s nodig om concurrerend te blijven met de Verenigde Staten en China. Europa moet daarom stevig investeren in zijn economie. Venture capital en private equity zullen een sleutelrol spelen bij deze gigantische opgave, stellen Tjarda Molenaar en Mashid Mojabi. De komende maanden zoomt de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP) in op hoe de sector bijdraagt aan de welvaart van morgen.
Robert Otto (Achmea): ‘Ik wil de internationale activiteiten harder laten groeien’
Internationale groei is een speerpunt voor Achmea. De coöperatieve verzekeraar wil onder andere met online verzekeringen nieuwe markten betreden. ‘We lopen in Nederland voorop op het gebied van digitalisering en zien kansen in andere landen’, zegt bestuurder Robert Otto.
De logistiek kent vele uitdagingen én een overkoepelend probleem: de publiek-private samenwerking die de sector en Nederland vooruit moet helpen, hapert door een gebrek aan daadkracht. Het gebrek aan innovatie is een bedreiging voor onze welvaart, aldus TNO-ceo Tjark Tjin-A-Tsoi en boegbeeld van de Topsector Logistiek Ronald Paul. Zij roepen de overheid en het bedrijfsleven op meer lef te tonen. ‘We zijn in Nederland niet in staat door te pakken. De executiekracht moet fors omhoog.’
Commissarissen zijn doorgaans vooral risicomijdend en compliance-gericht. Om de transitie naar een meer duurzame en menswaardige economie te maken, is het noodzakelijk dat ze zichzelf óók gaan zien als hoeders van de toekomst, vinden de deelnemers aan deze rondetafel. ‘Voor commissarissen is het ongelooflijk belangrijk om zich bezig te houden met waar de organisatie voor staat en naartoe wil. Onze belangrijkste rol is immers het kiezen van bestuurders die dat pad kunnen vormgeven.’
Samenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking.
Ronald Paul en Tjark Tjin-A-Tsoi: ‘Smoor innovatie niet in de kiem’
De logistiek kent vele uitdagingen én een overkoepelend probleem: de publiek-private samenwerking die de sector en Nederland vooruit moet helpen, hapert door een gebrek aan daadkracht. Het gebrek aan innovatie is een bedreiging voor onze welvaart, aldus TNO-ceo Tjark Tjin-A-Tsoi en boegbeeld van de Topsector Logistiek Ronald Paul. Zij roepen de overheid en het bedrijfsleven op meer lef te tonen. ‘We zijn in Nederland niet in staat door te pakken. De executiekracht moet fors omhoog.’
De commissaris als hoeder van de toekomst
Commissarissen zijn doorgaans vooral risicomijdend en compliance-gericht. Om de transitie naar een meer duurzame en menswaardige economie te maken, is het noodzakelijk dat ze zichzelf óók gaan zien als hoeders van de toekomst, vinden de deelnemers aan deze rondetafel. ‘Voor commissarissen is het ongelooflijk belangrijk om zich bezig te houden met waar de organisatie voor staat en naartoe wil. Onze belangrijkste rol is immers het kiezen van bestuurders die dat pad kunnen vormgeven.’
Duurzaamheid als kompas in een onstabiele wereld
Samenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking.

Frans Muller (Ahold Delhaize): ‘We willen harder groeien dan de markt’
Ruim tien jaar geleden trad Frans Muller aan als ceo van de Belgische supermarktketen Delhaize. Onder zijn leiding werd dat bedrijf samengevoegd met het Nederlandse Ahold, beide internationaal opererend. Muller kijkt met trots op die fusie terug, maar is vooral met de toekomst bezig, zoals ook blijkt uit de onlangs gepresenteerde strategie-update van het concern. ‘De kern zit ’m in de dimensie groei. We willen marktaandeel winnen.’
Lees verderMeest gelezen

Hans Bongartz (Boer & Croon): ‘We zijn klaar om onze rol op het c-level te claimen’
50 jaar na haar oprichting meldt specialist in interim-management Hans Bongartz zich steeds vaker op het c-level. ‘Logisch ook, want de boardroom is de plek waar Boer & Croon altijd geacteerd heeft en ook gezien wordt als een logische partner.’

Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’
Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie.
FME-voorzitter Theo Henrar snakt naar een gelijk speelveld: ‘Het allerbelangrijkste’


‘De publiek-private setting is een ecosysteem geworden’

Hoe past employee well-being binnen de strategie?

Het strategisch belang van employee well-being

Hans Bongartz (Boer & Croon): ‘We zijn klaar om onze rol op het c-level te claimen’

Yvette Heijwegen (AS Watson): ‘Beslissen met oog voor technologische flexibiliteit’

Joost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’
Eerder dit jaar lanceerde de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) een eigen innovatiefonds, met een hoofdkantoor in Amsterdam. Als waarnemer van de raad van bestuur is David van Weel hier nauw bij betrokken. Van Weel licht de motieven om het fonds op te richten toe. ‘Het NATO Innovation Fund is een durfkapitaalfonds dat investeert in startups met een militaire én civiele toepassing. We willen dat dit fonds leidt tot meer innovatie in de defensie- en veiligheidssector.’
Online supermarkt en boodschappenbezorger Picnic timmert flink aan de weg: in rap tempo worden in Nederland, Duitsland en Frankrijk nieuwe distributiecentra geopend. Voor de financiering van de groeistrategie valt het bedrijf nog altijd terug op een vaste groep investeerders met het vizier op de lange termijn. ‘Er is veel groeikapitaal nodig om een markt open te breken. Je hebt investeerders nodig die dat begrijpen en die niet schrikken van een moeilijke week,’ zegt Michiel Muller, een van de founders van Picnic.
David van Weel (NAVO): ‘Onze veiligheid vergroten kan niet zonder durfkapitaal’
Eerder dit jaar lanceerde de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) een eigen innovatiefonds, met een hoofdkantoor in Amsterdam. Als waarnemer van de raad van bestuur is David van Weel hier nauw bij betrokken. Van Weel licht de motieven om het fonds op te richten toe. ‘Het NATO Innovation Fund is een durfkapitaalfonds dat investeert in startups met een militaire én civiele toepassing. We willen dat dit fonds leidt tot meer innovatie in de defensie- en veiligheidssector.’
Michiel Muller (Picnic): ‘We zijn groot geworden met private equity’
Online supermarkt en boodschappenbezorger Picnic timmert flink aan de weg: in rap tempo worden in Nederland, Duitsland en Frankrijk nieuwe distributiecentra geopend. Voor de financiering van de groeistrategie valt het bedrijf nog altijd terug op een vaste groep investeerders met het vizier op de lange termijn. ‘Er is veel groeikapitaal nodig om een markt open te breken. Je hebt investeerders nodig die dat begrijpen en die niet schrikken van een moeilijke week,’ zegt Michiel Muller, een van de founders van Picnic.

Frank Heemskerk en Kim Putters over ons vestigingsklimaat: ‘Groei is essentieel’

Dominique Hermans (Randstad): ‘Maak arbeid circulair’

De eerste 100 dagen als commissaris bij ASML

Harold van den Broek (Heineken): ‘Geen blanco cheques bij het predicaat ESG’

‘Vestigingsklimaat in Nederland staat onder druk’
