Managen op resultaat

Managen op resultaat

Auteur: Gastauteurs | 04-10-2010

Tweehonderd managers beantwoordden vragen over hun eigen functioneren. De conclusie: Nederlandse managers zijn besluitvaardig, waakzaam en initiatiefrijk. Toch is er ruimte voor verbetering. Veel competenties blijven onbenut.


‘We willen managers helpen om betere resultaten te boeken', zegt organisatieadviseur Roeline Rietveld van Eprom. ‘Te vaak lopen ze achter de feiten aan en zijn ze ad hoc brandjes aan het blussen.'

NIVE
In samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Managers (NIVE) testte Rietveld tweehonderd managers op hun resultaatgerichtheid. Ze gebruikte daarbij een door Eprom ontwikkeld model voor ‘resultaatgericht competentie-management'. Het model onderscheidt vier fasen in het functioneren van de manager: plannen, afspreken, uitvoeren en waarderen. Iedere fase vraagt om specifieke competenties uit een lijst van in totaal twaalf.

Analyse
Op basis van de antwoorden die managers gaven over hun functioneren maakte Rietveld een sterkte-zwakteanalyse van de Nederlandse manager. De managers blijken vooral goed te zijn in het plannen van werkzaamheden. Ze zijn ook uitstekend in staat om de waardering van hun werk te meten. Meer moeite hebben ze met het motiveren van medewerkers en het creëren van draagvlak binnen de organisatie.


Doel
Rietveld: ‘Je kunt een ander pas goed motiveren als je zelf weet waar je heen wilt. daar zit 'm de clou. Vaak beginnen managers onnadenkend aan een project, krijgen ze een taak opgelegd waar ze zelf niet in geloven, of is de doelstelling onduidelijk.'

Leeftijd
Een opvallende uitkomst van het onderzoek zijn de grote verschillen in competenties tussen jongere en oudere managers. Volgens Rietveld behalen managers tussen de 40 en 55 jaar de beste resultaten. Zij zijn relatief goed in het beïnvloeden van anderen en zijn behoorlijk stabiel. Jongere managers zijn flexibeler, maar ook geneigd tot solisme.

Relativisme

De groep boven de 55 wordt gekenmerkt door relativisme. Deze managers hebben minder behoefte aan waardering en begrijpen dat samenwerking zorgt voor betere resultaten. In dat relativisme schuilt echter ook een risico, waarschuwt Rietveld: ‘Het kan leiden tot desillusie. Organisaties moeten ervoor waken dat oudere managers niet verkommeren. Geef ze de ruimte om hun ervaring in te zetten, anders gaat een hoop kennis en energie verloren.'
Het onderzoek van Neprom en NIVE is een steekproef, benadrukt Rietveld. ‘We hebben te weinig mensen gesproken om harde conclusies te trekken. Het zou mooi zijn als dit onderzoek op grotere schaal wordt voortgezet.'

Lees ook:

> Toon lef en verander je managementstijl
> Risicomanagement - afdekken van olierisico's
> Gelijkenissen tussen leiderschap en koken
> Een ziek bedrijf gezond maken
> Focus!

Management Scope Rankings

Bekijk hier alle rankings die Management Scope jaarlijks samenstelt.

Management Scope

Geïntereseerd in Management Scope?

Maak kennis met het magazine via een proefabonnement: 3 edities voor €18,- of 6 edities voor €36,-

Vraag een proefabonnement aan

Meer opinie

scopist_posts/originals/succesvolle-cmos08v.jpg

Het geheim van succesvolle cmo's

De chief marketing officer fungeert meer en meer als aanjager van groei van de onderneming. Accenture deed onderzoek naar de succesfactoren van de meest geslaagde cmo’s ter wereld. Samenwerking en passie voor disruptieve innovatie blijken cruciaal. De onderzoeksuitkomsten geven een inspirerende kijk in de toekomstige nieuwe rol van de cmo.

lees artikel
scopist_posts/originals/Lecq082019v.jpg

Open normen handhaven vergt moed

Bij het zoeken naar een nieuwe voorzitter voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ligt de toezichthouder voor de zoveelste keer onder vuur. Ging het voorheen over reparatieacties bij woekerpolissen of over compensatie voor derivatencontracten, nu is er de discussie over de controle door accountantskantoren. Ze doen het niet goed of het deugt niet. Hoe komt dat toch? 

lees artikel
scopist_posts/originals/Doppen082019v.jpg

Lees dit als u trendsetter in de boardroom wilt zijn

Ik gok dat bij de meeste lezers van dit magazine het hart niet sneller gaat kloppen van de Amsterdam Fashion Week: de plek waar de bizarste en creatiefste outfits verschijnen op de runway. Van New York tot Londen en van Milaan tot Parijs, iedere stad heeft zijn eigen show. Die modeweek vond deze maand plaats en of u nou idolaat bent van mode of niet, is dat een mooie aanleiding om te bekijken aan welke modetrends de boardroom onderhevig is.

lees artikel
facebook