Interviews

Zorgen voor een beter vestigingsklimaat en richting geven aan het Nederland van 2040 en verder: dat is de ambitie van VVD-minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat. Focussen en faciliteren zijn kernwoorden, want sommige uitdagingen zijn te groot om alleen aan de markt over te laten. ‘De overheid mag proactiever worden en meer lef tonen.’

Lees verder

Als grote financiële dienstverlener kan NN Group een fors maatschappelijk verschil maken, aldus topman David Knibbe. In augustus 2021 kwam het concern nog in het nieuws met het gelijktrekken van alle verlofvormen voor ouder en kind, maar er gebeurt meer. ‘Als je stuurt op de niet-financiële resultaten volgen de financiële resultaten vanzelf.’

Lees verder

De deelnemers aan deze rondetafel zijn continu bezig met duurzaamheid en het creëren van impact, en verankeren deze waarden in de strategie en haarvaten van de onderneming. Het ultieme doel: ‘Straks is er geen verschil meer tussen economische en maatschappelijke waarden. Dat geloof ik echt.’

Lees verder

Geef nooit op. Dat is de kernachtige boodschap van de deelnemers aan dit rondetafelgesprek over hoe bedrijven hun maatschappelijke impact kunnen vergroten. Een gesprek over risico’s nemen, weerstand overwinnen en toegevoegde waarde die niet altijd direct meetbaar is. ‘Het heeft anderhalf à twee jaar dialoog met alle stakeholders gekost voordat iedereen meer kansen dan risico’s zag.’

Lees verder

Micky Adriaansens: 'Richting geven aan de economie van de toekomst'

Zorgen voor een beter vestigingsklimaat en richting geven aan het Nederland van 2040 en verder: dat is de ambitie van VVD-minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat. Focussen en faciliteren zijn kernwoorden, want sommige uitdagingen zijn te groot om alleen aan de markt over te laten. ‘De overheid mag proactiever worden en meer lef tonen.’

Lees verder

David Knibbe (NN Group) over maatschappelijke impact in de kern van het bedrijf

Als grote financiële dienstverlener kan NN Group een fors maatschappelijk verschil maken, aldus topman David Knibbe. In augustus 2021 kwam het concern nog in het nieuws met het gelijktrekken van alle verlofvormen voor ouder en kind, maar er gebeurt meer. ‘Als je stuurt op de niet-financiële resultaten volgen de financiële resultaten vanzelf.’

Lees verder

Maatschappelijke impact als onderdeel van de bedrijfsstrategie

De deelnemers aan deze rondetafel zijn continu bezig met duurzaamheid en het creëren van impact, en verankeren deze waarden in de strategie en haarvaten van de onderneming. Het ultieme doel: ‘Straks is er geen verschil meer tussen economische en maatschappelijke waarden. Dat geloof ik echt.’

Lees verder

Maatschappelijke impact, een traject van de lange adem

Geef nooit op. Dat is de kernachtige boodschap van de deelnemers aan dit rondetafelgesprek over hoe bedrijven hun maatschappelijke impact kunnen vergroten. Een gesprek over risico’s nemen, weerstand overwinnen en toegevoegde waarde die niet altijd direct meetbaar is. ‘Het heeft anderhalf à twee jaar dialoog met alle stakeholders gekost voordat iedereen meer kansen dan risico’s zag.’

Lees verder
Meer interviews

Elke week kopen zo’n tien miljoen mensen iets in een van de Europese winkels van retailketen Action. Dat bereik brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Action-topman Sander van der Laan wil graag beter communiceren over de duurzame inspanningen van het concern. ‘Ik wil niet de baas zijn van een bedrijf dat slechte producten verkoopt.’

Lees verder

Een publieke taak en werken met maatschappelijk geld vraagt om integrale afwegingen en transparantie over dilemma’s, aldus Maarten Otto, de nieuwe ceo van netwerkbedrijf Alliander, winnaar van de Management Scope Corporate Impact Index 2020. ‘Bij onze afwegingen kijken we naar de impact van onze beslissingen op onze sociale omgeving en op het klimaat.’

Lees verder

Bij familiebedrijf Vebego gaan zakendoen en sturen op impact hand in hand. Ton Goedmakers, derde generatie en lid van de raad van bestuur, over sociaal ondernemerschap en de balans tussen financieel en maatschappelijk rendement. ‘Knopen doorhakken met personele gevolgen kost ons moeite.’

Lees verder

Duurzaamheid en het nemen van verantwoordelijkheid vormen speerpunten voor ASML, de chipmachinefabrikant die de Management Scope Corporate Impact Index van 2019 aanvoert. Topman Peter Wennink wijst erop dat het concern allerminst vanuit isolement opereert en recht moet doen aan álle stakeholders, waarvan de maatschappij een belangrijke is. ‘We willen meer zijn dan producent van een succesvol product.’

Lees verder

Sander van der Laan (Action): 'Duurzaamheid hoeft niet duur te zijn'

Elke week kopen zo’n tien miljoen mensen iets in een van de Europese winkels van retailketen Action. Dat bereik brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Action-topman Sander van der Laan wil graag beter communiceren over de duurzame inspanningen van het concern. ‘Ik wil niet de baas zijn van een bedrijf dat slechte producten verkoopt.’

Lees verder

Maarten Otto (Alliander): 'Je moet verder kijken dan je eigen stoeptegel'

Een publieke taak en werken met maatschappelijk geld vraagt om integrale afwegingen en transparantie over dilemma’s, aldus Maarten Otto, de nieuwe ceo van netwerkbedrijf Alliander, winnaar van de Management Scope Corporate Impact Index 2020. ‘Bij onze afwegingen kijken we naar de impact van onze beslissingen op onze sociale omgeving en op het klimaat.’

Lees verder

Voor Vebego-bestuurder Ton Goedmakers staat zorgen voor elkaar centraal

Bij familiebedrijf Vebego gaan zakendoen en sturen op impact hand in hand. Ton Goedmakers, derde generatie en lid van de raad van bestuur, over sociaal ondernemerschap en de balans tussen financieel en maatschappelijk rendement. ‘Knopen doorhakken met personele gevolgen kost ons moeite.’

Lees verder

Peter Wennink (ASML): 'Verantwoordelijkheid speelt een steeds grotere rol'

Duurzaamheid en het nemen van verantwoordelijkheid vormen speerpunten voor ASML, de chipmachinefabrikant die de Management Scope Corporate Impact Index van 2019 aanvoert. Topman Peter Wennink wijst erop dat het concern allerminst vanuit isolement opereert en recht moet doen aan álle stakeholders, waarvan de maatschappij een belangrijke is. ‘We willen meer zijn dan producent van een succesvol product.’

Lees verder

Waar het gaat om maatschappelijke impact, is de input van werknemers wellicht belangrijker dan die van de baas, aldus ASML-ceo Peter Wennink. Tijd voor een kennismaking met de bestuursleden van Young ASML, die in de Management Scope Corporate Impact Award een mooie erkenning zien van de invloed die hun bedrijf in binnen- en buitenland heeft. ‘We zijn ons bewust van het butterfly-effect.’

Lees verder

Met analyses van de duurzaamheid van bedrijven wil Wilco van Heteren van onderzoeksbedrijf Sustainalytics de economie duurzamer en rechtvaardiger maken. Een kritische blik en realiteitszin blijken daarbij onontbeerlijk. ‘Een ceo wordt pas zenuwachtig als duurzaamheid zijn business raakt.’

Lees verder

Gedeelde waarden en vertrouwen vormen het hart van het businessmodel van de Volksbank, lijstaanvoerder van de Management Scope Corporate Impact Index 2018. Ceo Maurice Oostendorp over bankieren met de menselijke maat. ‘Wij geloven in een andere bankierrelatie.’

Lees verder

Bouwbedrijf Koninklijke BAM Groep staat op de 20e plaats van de Management Scope Corporate Impact Index 2017. Bestuursvoorzitter Rob van Wingerden reageert nuchter op de vraag waarom het concern ‘slechts’ mikt op ‘nettopositieve impact’ – teruggeven wat het gebruikt. ‘Wij zeggen wat we morgen al doen.’

Lees verder

Vier Young ASML-bestuursleden over maatschappelijke impact

Waar het gaat om maatschappelijke impact, is de input van werknemers wellicht belangrijker dan die van de baas, aldus ASML-ceo Peter Wennink. Tijd voor een kennismaking met de bestuursleden van Young ASML, die in de Management Scope Corporate Impact Award een mooie erkenning zien van de invloed die hun bedrijf in binnen- en buitenland heeft. ‘We zijn ons bewust van het butterfly-effect.’

Lees verder

Researchdirecteur Sustainalytics Wilco van Heteren: 'Controverses zetten aan tot verbetering'

Met analyses van de duurzaamheid van bedrijven wil Wilco van Heteren van onderzoeksbedrijf Sustainalytics de economie duurzamer en rechtvaardiger maken. Een kritische blik en realiteitszin blijken daarbij onontbeerlijk. ‘Een ceo wordt pas zenuwachtig als duurzaamheid zijn business raakt.’

Lees verder

Volksbank-CEO Maurice Oostendorp is bankier nieuwe stijl

Gedeelde waarden en vertrouwen vormen het hart van het businessmodel van de Volksbank, lijstaanvoerder van de Management Scope Corporate Impact Index 2018. Ceo Maurice Oostendorp over bankieren met de menselijke maat. ‘Wij geloven in een andere bankierrelatie.’

Lees verder

Rob van Wingerden over duurzaam bouwen en positieve impact

Bouwbedrijf Koninklijke BAM Groep staat op de 20e plaats van de Management Scope Corporate Impact Index 2017. Bestuursvoorzitter Rob van Wingerden reageert nuchter op de vraag waarom het concern ‘slechts’ mikt op ‘nettopositieve impact’ – teruggeven wat het gebruikt. ‘Wij zeggen wat we morgen al doen.’

Lees verder
Minder interviews

Essays

Alliander is voor de derde maal op rij als eerste geëindigd in de Erasmus Corporate Impact Index, de lijst van ondernemingen met de grootste verwachte maatschappelijke impact van Nederland. Het netwerkbedrijf laat opnieuw zien hoe meervoudige waardecreatie aandeelhouders én de maatschappij voordeel oplevert. Bij steeds meer bestuurders staat impact op het netvlies, zo laat de index zien.

Lees verder

Sturen op maatschappelijke impact gaat veel grote bedrijven in Nederland nog niet soepel af. De bedoelingen zijn goed, maar de strategische aanpak ontbreekt, zien Karen Maas en Bahar Keskin Den Doelder in de door hun team samengestelde Management Scope Corporate Impact Index 2020 (MSCII). Dat kan onaangename gevolgen hebben. Gelukkig kunnen bestuurders zich laten inspireren door de koplopers in de index.

Lees verder

Omdat maatschappelijke impact aan constante verandering onderhevig is, is de methodiek van de Management Scope Corporate Impact Index voor voor de editie 2020 verder verfijnd. De pijlers goed bestuur, relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, financiële gezondheid en goed werkgeverschap zijn op onderdelen van nieuwe metrics voorzien.

Lees verder

De Management Scope Corporate Impact Index (MSCII) bestaat drie jaar en krijgt steeds meer aandacht bij bestuurders en commissarissen. De index geeft een betrouwbaar beeld van de maatschappelijke impact van de 100 grootste bedrijven in Nederland. Eenvoudig is dat niet, want sturen op impact is een jonge discipline die volop in beweging is. Chef de mission Karen Maas doet een boekje open over de impactmeting.

Lees verder

Analyse Erasmus Corporate Impact Index 2022

Alliander is voor de derde maal op rij als eerste geëindigd in de Erasmus Corporate Impact Index, de lijst van ondernemingen met de grootste verwachte maatschappelijke impact van Nederland. Het netwerkbedrijf laat opnieuw zien hoe meervoudige waardecreatie aandeelhouders én de maatschappij voordeel oplevert. Bij steeds meer bestuurders staat impact op het netvlies, zo laat de index zien.

Lees verder

Strategische aanpak ontbreekt bij duurzame waardecreatie

Sturen op maatschappelijke impact gaat veel grote bedrijven in Nederland nog niet soepel af. De bedoelingen zijn goed, maar de strategische aanpak ontbreekt, zien Karen Maas en Bahar Keskin Den Doelder in de door hun team samengestelde Management Scope Corporate Impact Index 2020 (MSCII). Dat kan onaangename gevolgen hebben. Gelukkig kunnen bestuurders zich laten inspireren door de koplopers in de index.

Lees verder

De evolutie van de Management Scope Corporate Impact Index

Omdat maatschappelijke impact aan constante verandering onderhevig is, is de methodiek van de Management Scope Corporate Impact Index voor voor de editie 2020 verder verfijnd. De pijlers goed bestuur, relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, financiële gezondheid en goed werkgeverschap zijn op onderdelen van nieuwe metrics voorzien.

Lees verder

Zo meten wij maatschappelijke impact

De Management Scope Corporate Impact Index (MSCII) bestaat drie jaar en krijgt steeds meer aandacht bij bestuurders en commissarissen. De index geeft een betrouwbaar beeld van de maatschappelijke impact van de 100 grootste bedrijven in Nederland. Eenvoudig is dat niet, want sturen op impact is een jonge discipline die volop in beweging is. Chef de mission Karen Maas doet een boekje open over de impactmeting.

Lees verder
Meer essays

De Management Scope Corporate Impact Index beoordeelt de honderd grootste bedrijven op vijf criteria: corporate governance, de relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, finance en goed werkgeverschap. Tijdens de bijeenkomst ter gelegenheid van twintig jaar Management Scope op 12 september aanstaande wordt deze unieke index voor de eerste keer gepresenteerd. In deze index worden bestuurders en toezichthouders beoordeeld op de potentiële maatschappelijke impact die ze realiseren.

Lees verder

Vrouwen zouden weleens vanuit de amygdala – het deel van de hersenen dat verbanden legt tussen zintuigen en emoties – intuïtief meer kunnen kiezen voor leiderschap met maatschappelijke impact. Diversiteit is dus belangrijk, maar daarbij gaat het niet alleen om gender.

Lees verder

Na de zomer verschijnt de eerste index die laat zien hoeveel maatschappelijke impact bestuurders en toezichthouders hebben. Corporate governance, de relatie met de buitenwereld, duurzaamheid en finance & employability tellen mee bij het samenstellen van deze unieke ranking. 

Lees verder

Bestuurders en commissarissen kunnen hun kennis en macht aanwenden om maatschappelijke impact te maken, maar blijven te vaak in gebreke door hun focus op aandeelhouderswaarde. De maatschappelijke index die dit najaar geïntroduceerd wordt, maakt glashelder welke leiders wél hun nek uitsteken.  

Lees verder

De maatschappelijke impact van nevenfuncties

De Management Scope Corporate Impact Index beoordeelt de honderd grootste bedrijven op vijf criteria: corporate governance, de relatie met de buitenwereld, duurzaamheid, finance en goed werkgeverschap. Tijdens de bijeenkomst ter gelegenheid van twintig jaar Management Scope op 12 september aanstaande wordt deze unieke index voor de eerste keer gepresenteerd. In deze index worden bestuurders en toezichthouders beoordeeld op de potentiële maatschappelijke impact die ze realiseren.

Lees verder

Diversiteit heeft impact

Vrouwen zouden weleens vanuit de amygdala – het deel van de hersenen dat verbanden legt tussen zintuigen en emoties – intuïtief meer kunnen kiezen voor leiderschap met maatschappelijke impact. Diversiteit is dus belangrijk, maar daarbij gaat het niet alleen om gender.

Lees verder

Aandeelhouderswaarde versus maatschappelijke impact

Na de zomer verschijnt de eerste index die laat zien hoeveel maatschappelijke impact bestuurders en toezichthouders hebben. Corporate governance, de relatie met de buitenwereld, duurzaamheid en finance & employability tellen mee bij het samenstellen van deze unieke ranking. 

Lees verder

Maatschappelijke impact: Be good, we'll tell it.

Bestuurders en commissarissen kunnen hun kennis en macht aanwenden om maatschappelijke impact te maken, maar blijven te vaak in gebreke door hun focus op aandeelhouderswaarde. De maatschappelijke index die dit najaar geïntroduceerd wordt, maakt glashelder welke leiders wél hun nek uitsteken.  

Lees verder

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is bij veel bedrijven niet strategisch ingebed. Het verwoorden van ambitie en output is niet meer voldoende.

Lees verder

De strategische integratie van MVO

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is bij veel bedrijven niet strategisch ingebed. Het verwoorden van ambitie en output is niet meer voldoende.

Lees verder
Minder essays

Gerelateerde thema's

Maatschappelijke impact

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring