Valcon
Hier vindt u alle content gemaakt in samenwerking met onze partner Valcon.
Interviews
Frans Woelders was nét een beetje gesetteld in Edinburgh, waar hij voor Royal Bank of Scotland werkte, toen hij gebeld werd door Danske Bank: of hij coo wilde worden. Bij zijn aantreden in een toch al roerige tijd, vanwege een witwasschandaal, bleek er ook nog een probleem met het debiteurenbeheer. Nu alles weer in rustiger vaarwater is, is hij druk met de nieuwe digitale strategie. ‘We investeren enorm in generative artificial intelligence. Het wordt een opwindende tijd.’
Lees verderVoor de supply chain van AS Watson zijn de juiste capaciteit, flexibiliteit en efficiëntie van groot belang. Supply chain director Yvette Heijwegen is daarom de hele dag bezig met aanpassingen in de supply chain. Omgaan met onzekerheden hoort erbij: ‘We realiseerden ons dat we in de toekomst technologieën zouden moeten inzetten die nog niet gebruiksklaar waren. We namen daarom een beslissing op basis van scenario’s, met oog voor technologische flexibiliteit.’
Lees verderVerduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie. ‘Maatschappelijk en financieel duurzaam worden begint met focus op een stabiele basis, gevolgd door de daadwerkelijke transformatie en daarna expanderen. Het is aan de coo om dat evenwicht te bewaken.’
Lees verderUit het niets kwam Essimari Kairisto, commissaris bij onder meer TenneT en Fugro, als hoogstgeplaatste vrouw én buitenlandse de Management Scope Next50 2024 binnen. Tijd voor een nadere kennismaking met de nummer 2 op onze lijst van opkomende topcommissarissen: ‘De waarde van een commissaris schuilt in zijn of haar talent om te sparren met bestuurders.’
Lees verderFrans Woelders (Danske Bank): ‘GenAI gaat bankieren veranderen’
Frans Woelders was nét een beetje gesetteld in Edinburgh, waar hij voor Royal Bank of Scotland werkte, toen hij gebeld werd door Danske Bank: of hij coo wilde worden. Bij zijn aantreden in een toch al roerige tijd, vanwege een witwasschandaal, bleek er ook nog een probleem met het debiteurenbeheer. Nu alles weer in rustiger vaarwater is, is hij druk met de nieuwe digitale strategie. ‘We investeren enorm in generative artificial intelligence. Het wordt een opwindende tijd.’
Lees verderYvette Heijwegen (AS Watson): ‘Beslissen met oog voor technologische flexibiliteit’
Voor de supply chain van AS Watson zijn de juiste capaciteit, flexibiliteit en efficiëntie van groot belang. Supply chain director Yvette Heijwegen is daarom de hele dag bezig met aanpassingen in de supply chain. Omgaan met onzekerheden hoort erbij: ‘We realiseerden ons dat we in de toekomst technologieën zouden moeten inzetten die nog niet gebruiksklaar waren. We namen daarom een beslissing op basis van scenario’s, met oog voor technologische flexibiliteit.’
Lees verderJoost Nelis (BAM Groep): ‘We willen marktleider worden in duurzaam bouwen’
Verduurzaming is voor bouwconcern Koninklijke BAM Groep de sleutel tot het marktleiderschap. In Nederland is al een belangrijke mijlpaal bereikt; het halveren van haar directe CO2-intensiteit sinds 2015. BAM Groep-coo Joost Nelis vertelt hoe het beleid wordt omgezet in een groene werkelijkheid en waarom de coo de hoofdrol speelt in deze transformatie. ‘Maatschappelijk en financieel duurzaam worden begint met focus op een stabiele basis, gevolgd door de daadwerkelijke transformatie en daarna expanderen. Het is aan de coo om dat evenwicht te bewaken.’
Lees verderEssimari Kairisto: ‘Behulpzaam sparrende commissaris maakt het verschil’
Uit het niets kwam Essimari Kairisto, commissaris bij onder meer TenneT en Fugro, als hoogstgeplaatste vrouw én buitenlandse de Management Scope Next50 2024 binnen. Tijd voor een nadere kennismaking met de nummer 2 op onze lijst van opkomende topcommissarissen: ‘De waarde van een commissaris schuilt in zijn of haar talent om te sparren met bestuurders.’
Lees verderGerrit Buitenhuis, chief supply chain officer (csco) van horecagroothandel Sligro, hoeft naar eigen zeggen ‘maar’ drie dingen goed te doen: de beste leveranciers kiezen, de interne organisatie op orde houden en het transport naar de klant goed regelen. Natuurlijk hebben al die kpi’s specifieke uitdagingen, maar Buitenhuis blijft erbij dat je alles maar beter zo plat mogelijk kunt slaan. ‘We zijn geen types die op afstand grote vergezichten of ingewikkelde strategische plannen bedenken.’
Lees verderHet gaat goed met HEMA. Wat betekent dit voor de logistieke activiteiten, de ruggengraat van ieder goed functionerend retailbedrijf? Chief technology officer Pieter Heij doet niet geheimzinnig over hoe hij logistieke activiteiten van HEMA optimaliseert. ‘Zoveel mogelijk handzame, makkelijk te vervoeren producten verkopen, dat is de kunst.’
Lees verderIn haar rol van chief executive Northern Europe van uitzendconcern Randstad ziet Dominique Hermans grote overeenkomsten tussen Europese landen wat betreft arbeidsmarktproblematiek. ‘Er is een grote mismatch tussen vraag en aanbod en iedereen is op zoek naar oplossingen voor schaarste. We moeten breder kijken en de arbeidsmarkt talentgedreven maken.’
Lees verderVan grote blauwe winkeldozen naar een online woonwarenhuis waar klanten 24/7 terecht kunnen. Door technologie en digitalisering te omarmen, is retailconcern IKEA in korte tijd een volstrekt ander bedrijf geworden – en dat terwijl bij de start de juiste digitale competenties niet in huis waren. Chief digital officer Wim Blaauw ziet naast kansen ook risico’s. ‘Onze focus op gelijkheid, diversiteit en inclusie mag door het gebruik van artificial intelligence niet onder druk komen te staan.’
Lees verderGerrit Buitenhuis (Sligro): ‘Onze logistieke uitdaging is vrij simpel’
Gerrit Buitenhuis, chief supply chain officer (csco) van horecagroothandel Sligro, hoeft naar eigen zeggen ‘maar’ drie dingen goed te doen: de beste leveranciers kiezen, de interne organisatie op orde houden en het transport naar de klant goed regelen. Natuurlijk hebben al die kpi’s specifieke uitdagingen, maar Buitenhuis blijft erbij dat je alles maar beter zo plat mogelijk kunt slaan. ‘We zijn geen types die op afstand grote vergezichten of ingewikkelde strategische plannen bedenken.’
Lees verderPieter Heij (HEMA) over een efficiënte logistieke keten
Het gaat goed met HEMA. Wat betekent dit voor de logistieke activiteiten, de ruggengraat van ieder goed functionerend retailbedrijf? Chief technology officer Pieter Heij doet niet geheimzinnig over hoe hij logistieke activiteiten van HEMA optimaliseert. ‘Zoveel mogelijk handzame, makkelijk te vervoeren producten verkopen, dat is de kunst.’
Lees verderDominique Hermans (Randstad): ‘Maak arbeid circulair’
In haar rol van chief executive Northern Europe van uitzendconcern Randstad ziet Dominique Hermans grote overeenkomsten tussen Europese landen wat betreft arbeidsmarktproblematiek. ‘Er is een grote mismatch tussen vraag en aanbod en iedereen is op zoek naar oplossingen voor schaarste. We moeten breder kijken en de arbeidsmarkt talentgedreven maken.’
Lees verderWim Blaauw over de gigantische digitale ontwikkeling van IKEA
Van grote blauwe winkeldozen naar een online woonwarenhuis waar klanten 24/7 terecht kunnen. Door technologie en digitalisering te omarmen, is retailconcern IKEA in korte tijd een volstrekt ander bedrijf geworden – en dat terwijl bij de start de juiste digitale competenties niet in huis waren. Chief digital officer Wim Blaauw ziet naast kansen ook risico’s. ‘Onze focus op gelijkheid, diversiteit en inclusie mag door het gebruik van artificial intelligence niet onder druk komen te staan.’
Lees verderEen superspecialist is ze niet, maar omdat Robeco-ceo Karin van Baardwijk naar eigen zeggen anders denkt dan anderen binnen het bedrijf, kijkt ze heel open naar vraagstukken. Bijvoorbeeld naar hoe je alles uit talent haalt. ‘Als de kennis van onze beleggers samenkomt met die van onze duurzaamheidsspecialisten, voel je de energie en innovatie in de kamer.’
Lees verderData, financieel en niet-financieel, zijn essentieel voor Rabobank. Chief innovation and technology officer Bart Leurs vertelt enthousiast over de kansen die samenhangen met het artificial intelligence-tijdperk en hoe hij de organisatie klaarstoomt op dit vlak. Op dit moment doet hij dat door te onderzoeken welke interventies er nodig zijn om risico’s te beperken. ‘Het kan immers ook gruwelijk misgaan met ai.’
Lees verder‘Een dikke punt’ heeft Saskia Klep gezet achter een lang en uitdagend verandertraject. De ceo van Saxo Bank Nederland leidde de afgelopen jaren de integratie van klanten van de Nederlandse BinckBank naar het beleggersplatform van het Deense Saxo en deelt haar lessons learned. ‘Het was een extreem hectische tijd.’
Lees verderDe drijfveer van Signify-cfo Javier van Engelen is duidelijk: hij is ervan overtuigd dat het verlichtingsbedrijf positieve impact kan maken en wil daarom een bijdrage leveren aan de visie en strategie van het concern. De domeinen finance, IT en data versterken elkaar: ‘Inzicht in financiële stromen én informatiestromen leidt tot een beter begrip van het bedrijf – het terrein van de cfo.’
Lees verderKarin van Baardwijk (Robeco): ‘Het gaat om de verandering die ik breng’
Een superspecialist is ze niet, maar omdat Robeco-ceo Karin van Baardwijk naar eigen zeggen anders denkt dan anderen binnen het bedrijf, kijkt ze heel open naar vraagstukken. Bijvoorbeeld naar hoe je alles uit talent haalt. ‘Als de kennis van onze beleggers samenkomt met die van onze duurzaamheidsspecialisten, voel je de energie en innovatie in de kamer.’
Lees verderBart Leurs (Rabobank): ‘We hebben een tijdelijke AI-stop ingevoerd’
Data, financieel en niet-financieel, zijn essentieel voor Rabobank. Chief innovation and technology officer Bart Leurs vertelt enthousiast over de kansen die samenhangen met het artificial intelligence-tijdperk en hoe hij de organisatie klaarstoomt op dit vlak. Op dit moment doet hij dat door te onderzoeken welke interventies er nodig zijn om risico’s te beperken. ‘Het kan immers ook gruwelijk misgaan met ai.’
Lees verderSaskia Klep (Saxo Bank): ‘Een intense migratie’
‘Een dikke punt’ heeft Saskia Klep gezet achter een lang en uitdagend verandertraject. De ceo van Saxo Bank Nederland leidde de afgelopen jaren de integratie van klanten van de Nederlandse BinckBank naar het beleggersplatform van het Deense Saxo en deelt haar lessons learned. ‘Het was een extreem hectische tijd.’
Lees verderJavier van Engelen (Signify) ziet een bredere rol voor de cfo
De drijfveer van Signify-cfo Javier van Engelen is duidelijk: hij is ervan overtuigd dat het verlichtingsbedrijf positieve impact kan maken en wil daarom een bijdrage leveren aan de visie en strategie van het concern. De domeinen finance, IT en data versterken elkaar: ‘Inzicht in financiële stromen én informatiestromen leidt tot een beter begrip van het bedrijf – het terrein van de cfo.’
Lees verder- Allard Castelein: ‘Waarom duiden ceo’s het nut van hun bedrijf niet beter?’
- Arjen Linders (Mediq): ‘Focus op de dagelijkse operatie’
- Rik Klercq (EK Retail): ‘Sla digital niet plat’
- Ieder bedrijf verdient een chief of staff
- Cees ’t Hart (Carlsberg): 'Mijn lastigste besluit ooit'
- Eben Albertyn (VodafoneZiggo) over de balans tussen technologie en klant
- Frits Eulderink (Vopak): ‘Klaar voor de nieuwe wereldhandel’
- Marnix van Stiphout (ING): ‘De coo moet assertiever worden’
- De energietransitie vergt anders denken en anders werken
- Zo pakt Vattenfall-ceo Anna Borg de energietransitie aan
- Het tekort aan technisch personeel: vier coo’s denken in oplossingen
- Roman Scieszka (FrieslandCampina) over efficiency in de supply chain
- Hoe Babak Fouladi KPN digitaliseert
- Data zorgen ervoor Vincent Weijers (bol.com) gericht gas kan geven
- Voor Christian Bornfeld (ABN Amro) geldt digital first
- Hoe de cio zijn plek in de boardroom verovert
- Henk Jan Gerzee (Schiphol): 'Onze ambitie: superpowers voor passagiers'
- Robin Clements van VodafoneZiggo zoekt steeds proactievere oplossingen
- Mike Janse (DLL) over het standaardiseren van IT en processen
- Ton van der Linden (Achmea): 'Het ordenen van onze IT was een lastige fase'
- IPsoft verandert met robotica de dynamiek op de werkvloer
- Sophie Bechu (Philips): 'De klant hoort in alles centraal te staan'
- Bram Mommers en Marc de Vreede over de digitale revolutie in de bouwwereld
- Erik-Jan Gelink over zijn grootste (digitale) uitdagingen bij Transavia
- Bart Leurs (Rabobank): 'Hoe we met data omgaan is onderscheidend'
- Roel van Neerbos (FrieslandCampina): 'Standaardiseren voor snelheid'
- APG-bestuurslid Wim Henk Steenpoorte: 'Ik wil dat iedereen zijn pensioen in de broekzak heeft'
- Ellen van Essen (Vodafone) over het nieuwe shared service center
- Bouke Hoving vormde KPN om tot klantgerichte organisatie
- Karin Bergstein, Arjen Dorland en Lard Friese bekijken innovatie door een andere bril
- Interview scheidend KPN-topman Eelco Blok: een terugblik op roerige jaren
- Carlo van Kemenade was coo maar werd ceo
- Managementdenker Peter van Uhm over leadership development
- KLM-coo René de Groot: ‘Onze complexe setting bemoeilijkt innovatie’
- De veranderende rol van de coo
- Coo Judith Koole van Stedin zet de klant centraal
- Interview met Marjan Rintel, coo bij NS
- 'In een jaar kun je ontzettend veel voor elkaar krijgen'
- Van tenen tot genen
- HardCOOre businessleaders
- 'Mensen kennen de wereld achter het stopcontact niet'
- 'Het moet pijn doen als klanten weglopen'
- Een operationele blunder betekent verlies
Wat worden de corporate governance-trends van 2026? Deel je visie in onze korte survey
Met jouw input krijgen we scherp zicht op de thema’s die leven bij bestuurders, commissarissen en andere governance-professionals. De resultaten publiceren we op 3 februari in ons magazine en online. Het invullen kost ongeveer vijf minuten. >> Doe mee aan de survey
Essays
Digitale transformatie moet verdergaan dan alleen implementatie van nieuwe technologieën: het vraagt om een fundamentele verandering in de manier waarop organisaties én medewerkers opereren. Bianca den Elsen en Lieke van Kleffens zetten met vijf aanbevelingen uiteen hoe je verandermanagement tijdens dit proces effectief inzet.
Lees verderVerandering is de enige constante, wordt weleens gezegd. Maar de veranderingen gaan niet voor elk bedrijf even snel. Bovendien hebben bedrijven vaak ook de keuze hoe ze op veranderingen inspelen. Valcon-partner Eelco Simon tekent enkele lessen van HEMA en Sligro op.
Lees verderOp uitnodiging van Management Scope en consultancybureau Valcon kwamen coo’s van uiteenlopende bedrijven bij elkaar. De rol van coo is per organisatie verschillend en de uitdagingen zijn dat ook. Toch zijn er ook overeenkomsten. Wat bindt coo’s en hoe verandert hun rol?
Lees verderDe wijziging van ons pensioenstelsel betekent voor pensioenuitvoerders veel meer dan een intern transformatieproces. Een nieuw type klanten en de naderende noodzaak tot levering van dagverse data zullen volgens de auteurs grote impact hebben op hun voorlichtingscampagnes en de rationalisatie van hun IT-landschap.
Lees verderZó vergroot je de betrokkenheid tijdens de digitale transformatie
Digitale transformatie moet verdergaan dan alleen implementatie van nieuwe technologieën: het vraagt om een fundamentele verandering in de manier waarop organisaties én medewerkers opereren. Bianca den Elsen en Lieke van Kleffens zetten met vijf aanbevelingen uiteen hoe je verandermanagement tijdens dit proces effectief inzet.
Lees verderTransformatie vergt keuzes
Verandering is de enige constante, wordt weleens gezegd. Maar de veranderingen gaan niet voor elk bedrijf even snel. Bovendien hebben bedrijven vaak ook de keuze hoe ze op veranderingen inspelen. Valcon-partner Eelco Simon tekent enkele lessen van HEMA en Sligro op.
Lees verderDe coo opereert baanbrekend en buiten de geijkte kaders
Op uitnodiging van Management Scope en consultancybureau Valcon kwamen coo’s van uiteenlopende bedrijven bij elkaar. De rol van coo is per organisatie verschillend en de uitdagingen zijn dat ook. Toch zijn er ook overeenkomsten. Wat bindt coo’s en hoe verandert hun rol?
Lees verderPensioenuitvoerders en de uitdaging van realtime data
De wijziging van ons pensioenstelsel betekent voor pensioenuitvoerders veel meer dan een intern transformatieproces. Een nieuw type klanten en de naderende noodzaak tot levering van dagverse data zullen volgens de auteurs grote impact hebben op hun voorlichtingscampagnes en de rationalisatie van hun IT-landschap.
Lees verderDe ontwikkelingen op het gebied van data en artificial intelligence (ai) gaan enorm snel. Maar in welke oplossing investeer je? Dat is een vraag waar veel bestuurders mee worstelen. Valcon-partner Sander de Jongh zet met deze top-5 de belangrijkste investerings-trends op een rij.
Lees verderAchter ESG-doelstellingen gaat een enorm aantal aan vraagstukken schuil. De hoeveelheid werk die het doorvoeren van doorlopende verbeteringen op het vlak van duurzaamheid met zich meebrengt is zó groot, dat dit vertragend (en voor sommigen zelfs verlammend) werkt. De aan Valcon verbonden auteurs raden bestuurders dan ook een pragmatische aanpak aan: begin met datgene dat de snelheid uit de voortgang haalt en knip de enorme opgave in delen op.
Lees verderFinanciële instellingen werken hard aan hun verduurzaming. Ze zijn daarbij sterk regulatory driven. Vaak te sterk, schrijven Jeroen Bos en Ivar Kunst-Palmieri van Valcon.
Lees verder‘Ik wist niet welk beroep ik wilde, dus ben ik maar consultant geworden’, hoort Geert van den Goor nog wel eens. Afgelopen maand was het 30 jaar geleden dat Van den Goor als consultant startte bij Andersen Consulting. Drie decennia later realiseert hij zich dat consultant wel degelijk een beroep is en dat de werkzaamheden best veranderd zijn, maar de essentie ervan niet: het draait nog steeds om het helpen van klanten.
Lees verderVijf data-oplossingen die de investering waard zijn
De ontwikkelingen op het gebied van data en artificial intelligence (ai) gaan enorm snel. Maar in welke oplossing investeer je? Dat is een vraag waar veel bestuurders mee worstelen. Valcon-partner Sander de Jongh zet met deze top-5 de belangrijkste investerings-trends op een rij.
Lees verderDoe niet alles tegelijk: maak de enorme duurzaamheidsopgave behapbaar
Achter ESG-doelstellingen gaat een enorm aantal aan vraagstukken schuil. De hoeveelheid werk die het doorvoeren van doorlopende verbeteringen op het vlak van duurzaamheid met zich meebrengt is zó groot, dat dit vertragend (en voor sommigen zelfs verlammend) werkt. De aan Valcon verbonden auteurs raden bestuurders dan ook een pragmatische aanpak aan: begin met datgene dat de snelheid uit de voortgang haalt en knip de enorme opgave in delen op.
Lees verderSustainable finance: kies voor een integrale benadering
Financiële instellingen werken hard aan hun verduurzaming. Ze zijn daarbij sterk regulatory driven. Vaak te sterk, schrijven Jeroen Bos en Ivar Kunst-Palmieri van Valcon.
Lees verder30 jaar consultant: een reis door de tijd
‘Ik wist niet welk beroep ik wilde, dus ben ik maar consultant geworden’, hoort Geert van den Goor nog wel eens. Afgelopen maand was het 30 jaar geleden dat Van den Goor als consultant startte bij Andersen Consulting. Drie decennia later realiseert hij zich dat consultant wel degelijk een beroep is en dat de werkzaamheden best veranderd zijn, maar de essentie ervan niet: het draait nog steeds om het helpen van klanten.
Lees verderWat bepaalt de agenda van de coo in tijden van polycrisis? Tijdens het coo-debat & diner georganiseerd door Mgmt. Scope in samenwerking met consultancybureau Valcon kwamen de tongen los. Iedereen worstelt: van een bestuurder die zich realiseert dat de onderneming minder sterk staat ten opzichte van leveranciers, tot een coo die de zorgelijke kant van thuiswerken schetst. Níets blijkt moeilijker dan als bestaand bedrijf mee te groeien met veranderende markten en omstandigheden. ‘Juist in uitdagende tijden kun je het verschil maken.’
Lees verderDe chief operational officer is te vaak bezig met dagelijkse operationele beslommeringen. Joost de Haas, partner bij adviesbureau Valcon, betoogt dat de coo opnieuw mede-eigenaar moet worden van een aantal belangrijke strategische thema’s en zet uiteen waarop de coo zich moet richten voor toekomstig succes en om zijn of haar sleutelpositie in de boardroom te bestendigen.
Lees verderDe energietransitie laat zien dat de bestaande structuren bij de overheid en uitvoeringsorganisaties niet langer voldoen. Een andere aanpak kan de verduurzaming van de energie-infrastructuur versnellen en voorkomt stroomuitval, betoogt Rob Maathuis van First Consulting.
Lees verderDe betrokkenheid van de chief operations officer vergroot de slagingskans van de digitale transformatie binnen de onderneming. De coo weet waar de inzet van data de meeste impact heeft en is in staat om een datagedreven cultuur te creëren.
Lees verderCoo debat & diner 2022: iederéén blijkt te worstelen in een volatiele markt
Wat bepaalt de agenda van de coo in tijden van polycrisis? Tijdens het coo-debat & diner georganiseerd door Mgmt. Scope in samenwerking met consultancybureau Valcon kwamen de tongen los. Iedereen worstelt: van een bestuurder die zich realiseert dat de onderneming minder sterk staat ten opzichte van leveranciers, tot een coo die de zorgelijke kant van thuiswerken schetst. Níets blijkt moeilijker dan als bestaand bedrijf mee te groeien met veranderende markten en omstandigheden. ‘Juist in uitdagende tijden kun je het verschil maken.’
Lees verderVijf cruciale aandachtspunten voor de coo
De chief operational officer is te vaak bezig met dagelijkse operationele beslommeringen. Joost de Haas, partner bij adviesbureau Valcon, betoogt dat de coo opnieuw mede-eigenaar moet worden van een aantal belangrijke strategische thema’s en zet uiteen waarop de coo zich moet richten voor toekomstig succes en om zijn of haar sleutelpositie in de boardroom te bestendigen.
Lees verderStructuren op de schop voor een snellere energietransitie
De energietransitie laat zien dat de bestaande structuren bij de overheid en uitvoeringsorganisaties niet langer voldoen. Een andere aanpak kan de verduurzaming van de energie-infrastructuur versnellen en voorkomt stroomuitval, betoogt Rob Maathuis van First Consulting.
Lees verderDe coo weet waar data de meeste impact heeft
De betrokkenheid van de chief operations officer vergroot de slagingskans van de digitale transformatie binnen de onderneming. De coo weet waar de inzet van data de meeste impact heeft en is in staat om een datagedreven cultuur te creëren.
Lees verder- Versnellen met kleinschalige IT-oplossingen
- De coo moet tijdens transformaties de balans bewaken
- De kunst van het transformeren
- Coo, stort je niet zomaar in het digitale avontuur
- Rustig aan met dat nieuwe organisatieontwerp
- Keynote speech KLM-coo René de Groot
- Over de rol van de coo bij innovaties
- De transformatie van de coo
- Als de coo een treetje hoger wil
Gerelateerde thema's
Implementatie en transformatie
Digitalisering en disruptie
