Kearney
Hier vindt u alle content gemaakt in samenwerking met onze partner Kearney.
Interviews
Ondanks stijgende grondstofprijzen blijft voedingsbedrijf Nestlé zich richten op verduurzaming. Ceo Michel Mersch, verantwoordelijk voor de Benelux, legt uit waarom: ‘Als iedereen in de keten eerlijk zijn geld kan verdienen, leidt dat op de langere termijn tot minder volatiliteit.’
Lees verderDuurzame transitie is onvermijdelijk, stelt hoofdeconoom Sandra Phlippen van ABN AMRO, want elk land bereikt een punt waarop de kosten van niets doen groter worden dan de kosten van de transitie. Het tempo van verduurzaming wordt daarbij vooral bepaald door politiek en beleid. Immers: ‘We moeten erkennen dat publiek en privaat verschillende verantwoordelijkheden hebben. Je kunt van individuele bedrijven niet vragen dat ze hun concurrentiepositie inleveren om iets goeds te doen voor de wereld.’
Lees verderBetere samenwerking in de keten, innovatie en consistent Europees beleid zijn nodig om de duurzame voedseltransitie te versnellen, volgens de experts van Corbion, Unilever en Ahold Delhaize aan onze rondetafel. Zij weten als geen ander dat er interventies nodig zijn om een veerkrachtige, wendbare Europese voedselketen te creëren. Hun eigen rol komt vaak neer op langzaam opbouwen, als het gaat om een enorme uitdaging als het terugbrengen van uitstoot bij partners in de keten: ‘Soms moet je klein beginnen en simpelweg vooruitgaan.’
Lees verderOoit was het Zwitserse Firmenich de eerste klant van Dimitri de Vreeze bij DSM. Voor de bestuursvoorzitter van het huidige dsm-firmenich is met de fusie het cirkeltje nu rond. Een gesprek over de fusie, De Vreezes eigen transformatie als leider, duidelijke keuzes als basis voor strategisch succes en de overtuiging dat je aannames áltijd moet bevragen. ‘Firmenich stond helemaal bovenaan mijn lijstje. Maar in alle eerlijkheid: er stond een kruisje achter. Een familiebedrijf. Kansloos.’
Lees verderMichel Mersch (Nestlé): ‘Duurzame investeringen betalen zich uit’
Ondanks stijgende grondstofprijzen blijft voedingsbedrijf Nestlé zich richten op verduurzaming. Ceo Michel Mersch, verantwoordelijk voor de Benelux, legt uit waarom: ‘Als iedereen in de keten eerlijk zijn geld kan verdienen, leidt dat op de langere termijn tot minder volatiliteit.’
Lees verderSandra Phlippen (ABN Amro): ‘Een CO2-heffing is geen straf’
Duurzame transitie is onvermijdelijk, stelt hoofdeconoom Sandra Phlippen van ABN AMRO, want elk land bereikt een punt waarop de kosten van niets doen groter worden dan de kosten van de transitie. Het tempo van verduurzaming wordt daarbij vooral bepaald door politiek en beleid. Immers: ‘We moeten erkennen dat publiek en privaat verschillende verantwoordelijkheden hebben. Je kunt van individuele bedrijven niet vragen dat ze hun concurrentiepositie inleveren om iets goeds te doen voor de wereld.’
Lees verderInterventies nodig voor een veerkrachtige voedselketen
Betere samenwerking in de keten, innovatie en consistent Europees beleid zijn nodig om de duurzame voedseltransitie te versnellen, volgens de experts van Corbion, Unilever en Ahold Delhaize aan onze rondetafel. Zij weten als geen ander dat er interventies nodig zijn om een veerkrachtige, wendbare Europese voedselketen te creëren. Hun eigen rol komt vaak neer op langzaam opbouwen, als het gaat om een enorme uitdaging als het terugbrengen van uitstoot bij partners in de keten: ‘Soms moet je klein beginnen en simpelweg vooruitgaan.’
Lees verderDimitri de Vreeze (dsm-firmenich): ‘Vaste aannames doen is de grootste fout die je kunt maken’
Ooit was het Zwitserse Firmenich de eerste klant van Dimitri de Vreeze bij DSM. Voor de bestuursvoorzitter van het huidige dsm-firmenich is met de fusie het cirkeltje nu rond. Een gesprek over de fusie, De Vreezes eigen transformatie als leider, duidelijke keuzes als basis voor strategisch succes en de overtuiging dat je aannames áltijd moet bevragen. ‘Firmenich stond helemaal bovenaan mijn lijstje. Maar in alle eerlijkheid: er stond een kruisje achter. Een familiebedrijf. Kansloos.’
Lees verderDe grote ontwikkeling die de regio Brainport Eindhoven doormaakt, betekent dat op korte termijn alles onder druk staat. ‘We moeten veel bouwen en alles moet snel’, zegt burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven opzoekt bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen. ‘Gedeelde belangen zijn de crux binnen een succesvolle publiek-private samenwerking. En skin in the game.’
Lees verderBedrijven en overheden hebben elkaar nodig om de duurzaamheidstransitie mogelijk te maken én te versnellen. Dat is de gedeelde mening van de drie bestuurders die deelnemen aan onze rondetafel met als centrale vraag hoe publiek-private samenwerking de transitie verder kan helpen. ‘De verantwoordelijkheid van bestuurders gaat inmiddels verder dan alleen de eigen organisatie.’
Lees verderHoe neem je sustainability mee in de financiële sturing van een organisatie? Hoe ga je om met de spanningen tussen kortetermijnresultaten en langetermijndoelen en hoe snel kun je verduurzamen? Het zijn vragen waar iedere cfo mee te maken krijgt. De experts aan onze rondetafel laten hun licht schijnen over financiële sturing voor een duurzame toekomst. ‘Het bepalen van het tempo waarin je de stappen neemt, daar geeft de cfo richting aan.’
Lees verderBijna 30 jaar geleden begon Artie Debidien op de arbeidsmarkt. Momenteel bekleedt ze de functie van cio bij KPN en is ze toezichthouder bij drie organisaties, waaronder De Nederlandsche Bank. Waar ze ook komt, dringt ze aan op vernieuwing. ‘Ik let erop of een organisatie niet alleen gefocust is op de huidige kpi’s en de status quo, maar ook of ik een onderliggende bereidheid tot vooruitgang herken.’
Lees verderJeroen Dijsselbloem (burgemeester Eindhoven): ‘Enorme kansen als je de samenwerking opzoekt’
De grote ontwikkeling die de regio Brainport Eindhoven doormaakt, betekent dat op korte termijn alles onder druk staat. ‘We moeten veel bouwen en alles moet snel’, zegt burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven opzoekt bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen. ‘Gedeelde belangen zijn de crux binnen een succesvolle publiek-private samenwerking. En skin in the game.’
Lees verder‘De publiek-private setting is een ecosysteem geworden’
Bedrijven en overheden hebben elkaar nodig om de duurzaamheidstransitie mogelijk te maken én te versnellen. Dat is de gedeelde mening van de drie bestuurders die deelnemen aan onze rondetafel met als centrale vraag hoe publiek-private samenwerking de transitie verder kan helpen. ‘De verantwoordelijkheid van bestuurders gaat inmiddels verder dan alleen de eigen organisatie.’
Lees verderDe cfo als challenger en aanjager
Hoe neem je sustainability mee in de financiële sturing van een organisatie? Hoe ga je om met de spanningen tussen kortetermijnresultaten en langetermijndoelen en hoe snel kun je verduurzamen? Het zijn vragen waar iedere cfo mee te maken krijgt. De experts aan onze rondetafel laten hun licht schijnen over financiële sturing voor een duurzame toekomst. ‘Het bepalen van het tempo waarin je de stappen neemt, daar geeft de cfo richting aan.’
Lees verderArtie Debidien: ‘Veranderbereidheid moet je mobiliseren’
Bijna 30 jaar geleden begon Artie Debidien op de arbeidsmarkt. Momenteel bekleedt ze de functie van cio bij KPN en is ze toezichthouder bij drie organisaties, waaronder De Nederlandsche Bank. Waar ze ook komt, dringt ze aan op vernieuwing. ‘Ik let erop of een organisatie niet alleen gefocust is op de huidige kpi’s en de status quo, maar ook of ik een onderliggende bereidheid tot vooruitgang herken.’
Lees verderWat zijn de uitdagingen voor de maakindustrie bij het ontwerpen van duurzame producten? De bestuurders van chipmaker NXP Semiconductors, denim-merk MUD Jeans en vliegtuigbouwer Maeve Aerospace – alle drie voorlopers in hun sector – in gesprek over mooie idealen en de soms weerbarstige praktijk. ‘Het blijkt erg lastig een industrie te verduurzamen die daar nog niet aan toe is.’ Plus: adviezen voor bestuurders.
Lees verderTapijtfabrikant Interface loopt al lange tijd aardig op de muziek vooruit als het gaat om duurzame transformatie: de net zero-ambitie is ingeruild voor een volgend ambitieus doel. Vicepresident supply chain & operations Eline Oudenbroek hoopt dat de industrie ‘meewandelt’: ‘Bedrijven kunnen alleen overleven door al hun processen duurzaam in te richten. Het besef dat er geen businesscase is in niet-regeneratief zijn, begint in te zinken.’
Lees verderHoewel werken met generative artificial intelligence-systemen (GenAI) nog te vergelijken is met rijden in een auto zonder remmen, kan geen enkele organisatie zich een afwachtende houding permitteren, zeggen de drie experts aan onze rondetafel. ‘Leiders denken te weinig fundamenteel na over de gevolgen van GenAI voor de missie en strategie. Het loopt door je hele bedrijfsvoering heen. Iedere bestuurder moet zich bijscholen.’
Lees verderAls cfo van BDR Thermea én commissaris van Gasunie drukt Carolina Wielinga haar stempel op de energietransitie. Ze kent zowel het begin als het eind van de warmte-infrastructuur en ziet dus ook dat de energietransitie alleen kan slagen als alle partijen in de sector samen optrekken. ‘We moeten gezamenlijk de norm zetten en gezamenlijk oplossingen op de markt brengen die de energietransitie daadwerkelijk vooruithelpen.’
Lees verderDuurzame transformatie maakt elke business robuuster
Wat zijn de uitdagingen voor de maakindustrie bij het ontwerpen van duurzame producten? De bestuurders van chipmaker NXP Semiconductors, denim-merk MUD Jeans en vliegtuigbouwer Maeve Aerospace – alle drie voorlopers in hun sector – in gesprek over mooie idealen en de soms weerbarstige praktijk. ‘Het blijkt erg lastig een industrie te verduurzamen die daar nog niet aan toe is.’ Plus: adviezen voor bestuurders.
Lees verderEline Oudenbroek (Interface): ‘Zonder duurzaamheid geen relevantie’
Tapijtfabrikant Interface loopt al lange tijd aardig op de muziek vooruit als het gaat om duurzame transformatie: de net zero-ambitie is ingeruild voor een volgend ambitieus doel. Vicepresident supply chain & operations Eline Oudenbroek hoopt dat de industrie ‘meewandelt’: ‘Bedrijven kunnen alleen overleven door al hun processen duurzaam in te richten. Het besef dat er geen businesscase is in niet-regeneratief zijn, begint in te zinken.’
Lees verderDrie topvrouwen over generative artificial intelligence: ‘Een enorme call to action’
Hoewel werken met generative artificial intelligence-systemen (GenAI) nog te vergelijken is met rijden in een auto zonder remmen, kan geen enkele organisatie zich een afwachtende houding permitteren, zeggen de drie experts aan onze rondetafel. ‘Leiders denken te weinig fundamenteel na over de gevolgen van GenAI voor de missie en strategie. Het loopt door je hele bedrijfsvoering heen. Iedere bestuurder moet zich bijscholen.’
Lees verderCarolina Wielinga (BDR Thermea): ‘Concurreer niet op duurzaamheid’
Als cfo van BDR Thermea én commissaris van Gasunie drukt Carolina Wielinga haar stempel op de energietransitie. Ze kent zowel het begin als het eind van de warmte-infrastructuur en ziet dus ook dat de energietransitie alleen kan slagen als alle partijen in de sector samen optrekken. ‘We moeten gezamenlijk de norm zetten en gezamenlijk oplossingen op de markt brengen die de energietransitie daadwerkelijk vooruithelpen.’
Lees verder- Harold van den Broek (Heineken): ‘Geen blanco cheques bij het predicaat ESG’
- Willem Uijen (Unilever): ‘We streven procurement with purpose na’
- Mieke De Schepper: ‘Bij iedere stap vraag ik me af: wat ga ik leren?’
- In de operatie gebeurt het, weet Corbion-coo Jacqueline van Lemmen
- Dit zijn de echte obstakels bij verduurzaming
- Miriam van Dongen: 'Anticiperen op aardverschuivingen'
- Drie topvrouwen over talent binnenhalen en behouden
- Ahmed El-Hoshy (OCI): 'Duurzaamheid is geen nulsomspel'
- Duurzaamheid, ketenverantwoordelijkheid en politieke regie
- Resi Becker (Essent): 'Alle zekerheden zijn weggevallen'
- Paul Polman: 'Minder slecht is niet goed genoeg'
- Kees Klomp: 'Alleen intrinsieke motivatie leidt tot transitie'
- Jeroen Drost bestuurt familiebedrijf SHV: ‘Er is ruimte om eigenwijs te zijn’
- Drie topvrouwen over de workforce van de toekomst
- Simone Huis in 't Veld (Euronext) over spac’s en andere bedrijfsvormen aan de beurs
- Verslag debat & diner: de ideale bedrijfsvorm
- Vier topvrouwen over investeren met impact
- Hélène Vletter-van Dort: 'Er is geen ideale bedrijfsvorm'
- Marjan Rintel (NS): 'Het is continu presteren'
- Drie topvrouwen roepen op tot actieve deelname aan het maatschappelijke debat
- Dirk Jan van den Berg: 'Een staatsdeelneming is net als elk ander bedrijf'
- De toegevoegde waarde van staatsdeelneming
- Vier topvrouwen over kansen voor betere zorg
- Mark Heine (Fugro): 'De markt ziet de mogelijkheden van onze transitie'
- Lard Friese (Aegon): 'Kwartaalrapportages zorgen voor transparantie en verantwoording'
- De beurs vs. andere bedrijfsmodellen: de visie van commissarissen
- Marieke Snoep ziet digitalisering oprukken over de volle breedte
- Familiewaarden vormen het fundament
- Roberto Flören constateert dat familiebedrijven gedreven worden door rendement én harmonie
- Bram Gräber (SHV Energy): 'Community sense en gedeelde waarden'
- Willem van Duin (Achmea): 'Bezig met de wereld van morgen'
- Norbert Hoogers (MN) over keuzevrijheid versus de belangen van het collectief
- Alex Wynaendts: 'Het traditionele verzekeringsmodel is verleden tijd voor ons'
- Wiebe Draijer (Rabobank) ontleedt de coöperatie
- Coöperatiecommissarissen Ben van der Veer, Jack Goossens en Petri Hofsté
- TomTom-ceo Harold Goddijn voorziet dat de auto-industrie geheel op z'n kop komt te staan
- John Heller (Louwman Group) over de verandersnelheid die nodig is voor succesvolle transformatie
- Tex Gunning (LeasePlan): 'Ons vertrouwde businessmodel gaat absoluut evolueren'
- Private-equitysuccessen verklaard: 'Je kunt geen uitgewoond bedrijf verkopen'
- Allard Bijlsma (Dunlop Protective Footwear): 'Private-equity biedt vrijheid'
- Jaap Winter over de bedrijfsvorm van de toekomst
- Marion Debruyne: 'Digitalisering helpt bij leren, ook op een businessschool'
- Simone Brummelhuis: 'Ik ben een ander soort commissaris dan men gewend is'
- Waarom Jeroen Tas (Philips) zwaar inzet op co-creatie en nieuwe businessmodellen
- Manuel Kohnstamm (Liberty Global) over succesvol transformeren ondanks een enorme legacy
- TenCate Grass na de overname door private equity
- Picnic-topman Joris Beckers verandert de supermarktwereld (voorgoed)
- Unilever-executive Hanneke Faber: de consument zoekt gemak
- Trots op het eigen voedingsmerk: een ronde tafelgesprek
- Melvin Samsom organiseert zorg radicaal rondom de patiënt
- Chief medical officer Jan Kimpen focust op disruptieve gezondheidstechnologie
- Robert Otto (Achmea) over trial and error
- Hans Valk (ceo Quby) over Toon
- Interview met Edwin Prinsen, managing director Cisco Nederland
- Ceo Tjeerd Jegen over de metamorfose van Hema
- Jan-Willem Roest (PayPal) over betalen 2.0
- Ben Verwaayen en Sophie Manigart in gesprek over leiderschap
- Allen & Overy innoveert met legaltech
- Nancy McKinstry digitaliseert Wolters Kluwer
- Alberto Prado over het samenwerken met startups
- Dimitri de Vreeze: Mislukkingen zijn oké bij innovatie
- 'Een commissaris moet niet denken dat hij alles weet'
- 'Het was een spannende ontknoping'
- 'Alles moet tegelijk veranderen'
- Recruit the insane
- 'De ceo is het geweten en boegbeeld van de organisatie'
- 'Onze markt kan verdrievoudigen'
- 'Splitsen voorkomt dat we te traag worden'
- 'Je moet alles in samenhang zien'
- De dames van disruptie
- Peter Berdowski: 'Fugro stond al jaren op ons lijstje'
- Joris van Oers, CEO BT Benelux: 'WhatsApp heeft ons verdienmodel veranderd'
- Voormalig SER-voorzitter Wiebe Draijer: 'Ik zet met pijn in mijn hart een nieuwe stap'
- Dick Boer: 'We willen de beste plek op internet'
- Laveren tussen lange tenen en grote ego's
- Jeroen de Haas: 'Het systeem kraakt steeds harder'
- Tetra Pak-ceo Stefan Fageräng over innovatie en duurzaamheid
- Gevestigde dienstverleners over de digitaliseringsslag
- Paul Nijhof over de radicale omslag van Wehkamp
- Interview met recycle-CEO Cees van Gent
- Joost Ravoo, NS Zakelijk over balanceren op het spoor
- Het succes van co-creatie
- Interview ProRail directeur Marion Gout-van Sinderen
- Interview Alex Wynaendts, ceo Aegon over nieuwe businessmodellen
- ‘Gezamenlijk belang gaat boven vertrouwen’
- A.T. Kearney: Jurgen van Weegen en Anna Bertona, een dubbelinterview
- Anders Moberg in gesprek met Antony Burgmans
Wat worden de corporate governance-trends van 2026? Deel je visie in onze korte survey
Met jouw input krijgen we scherp zicht op de thema’s die leven bij bestuurders, commissarissen en andere governance-professionals. De resultaten publiceren we op 3 februari in ons magazine en online. Het invullen kost ongeveer vijf minuten. >> Doe mee aan de survey
Essays
De wereld van voeding is aan het veranderen. Dat betekent dat bedrijven en organisaties in (en om) de voedingsbranche zich ook zullen moeten aanpassen. Gelukkig biedt de future of food veel kansen, zeker ook voor Nederland. Het vergt wel durf, langetermijndenken en vooral verandervermogen. Pim Rossen en Roger van Engelen van strategisch adviesbureau Kearney zetten de uitdagingen én de kansen op een rij.
Lees verderSamenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking.
Lees verderHoe kunnen leiders bijdragen aan een eerlijker, duurzamer en veerkrachtiger toekomst? Dat lukt alleen door bij alle strategische beslissingen de verbinding te zoeken tussen bedrijfswaarden en persoonlijke waarden, aldus de sprekers tijdens het Executive Women Event 2024. Bedrijven mogen er niet langer mee wegkomen als ze zich niet aan de regels houden. ‘We moeten het morele kompas van het individu naar het bedrijf brengen.’
Lees verderOm een product van de wieg tot het graf duurzaam te laten zijn, moeten tijdens het ontwerp acht fases van de levenscyclus goed worden meegenomen. Een strategisch plan om design for sustainability te integreren in de hele bedrijfsvoering ontbreekt echter vaak nog. Ontwerpen met het verlengen van gebruik en het einde van de levensduur in gedachten is dan ook een complexe operatie die krachtig leiderschap vereist, stellen Remko de Bruijn en Pim Rossen.
Lees verderDe future of food: winnen in een moeilijke markt
De wereld van voeding is aan het veranderen. Dat betekent dat bedrijven en organisaties in (en om) de voedingsbranche zich ook zullen moeten aanpassen. Gelukkig biedt de future of food veel kansen, zeker ook voor Nederland. Het vergt wel durf, langetermijndenken en vooral verandervermogen. Pim Rossen en Roger van Engelen van strategisch adviesbureau Kearney zetten de uitdagingen én de kansen op een rij.
Lees verderDuurzaamheid als kompas in een onstabiele wereld
Samenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking.
Lees verderExecutive Women Event 2024: ‘Ben je een verantwoorde decision maker?’
Hoe kunnen leiders bijdragen aan een eerlijker, duurzamer en veerkrachtiger toekomst? Dat lukt alleen door bij alle strategische beslissingen de verbinding te zoeken tussen bedrijfswaarden en persoonlijke waarden, aldus de sprekers tijdens het Executive Women Event 2024. Bedrijven mogen er niet langer mee wegkomen als ze zich niet aan de regels houden. ‘We moeten het morele kompas van het individu naar het bedrijf brengen.’
Lees verderDuurzaam ontwerpen: acht fases én een andere mindset
Om een product van de wieg tot het graf duurzaam te laten zijn, moeten tijdens het ontwerp acht fases van de levenscyclus goed worden meegenomen. Een strategisch plan om design for sustainability te integreren in de hele bedrijfsvoering ontbreekt echter vaak nog. Ontwerpen met het verlengen van gebruik en het einde van de levensduur in gedachten is dan ook een complexe operatie die krachtig leiderschap vereist, stellen Remko de Bruijn en Pim Rossen.
Lees verderIn de duurzaamheidstransitie van bedrijven is een sleutelrol weggelegd voor de cfo, die in de praktijk met de invulling daarvan soms blijkt te worstelen. Volgens Pim Rossen en Alexander Tamminga van strategisch adviesbureau Kearney is dit hét moment voor de introductie van een nieuw denkkader met een betere balans tussen korte- en langetermijnwaardecreatie. ‘Pas bestaande kpi’s aan de transformatiefase van het bedrijf aan.’
Lees verderDe meeste bedrijven hebben duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd. Wat ze willen bereiken en wanneer dat doel behaald moet zijn, is duidelijk. Maar hóé ze dat concreet gaan doen, is nog vaak de vraag. Remko de Bruijn en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney geven alvast een voorzet. Ze houden een pleidooi voor leiderschap, een integrale aanpak en extra aandacht voor scope 3-emissies.
Lees verderBestuurders en toezichthouders weten dat verduurzaming onderdeel is van de licence to operate en de meesten van hen willen bijdragen aan een oplossing. Ze formuleren de juiste strategie en sturen actief op passende innovaties. Toch is op het niveau van klimaat, biodiversiteit en algemeen welbevinden de voortgang beperkt en het tempo veel te laag. Hoe komt dat? Kearney-partner Marc-Jan Reumers en -principal Pim Rossen leggen de vinger op de zere plek.
Lees verderPurposeful leadership is jonge mensen inspireren, groot durven denken, lef tonen en tijd vrijmaken om te werken in de tuin van de samenleving, zo kwam naar voren tijdens het Executive Women Event 2022. Tijd voor reset, reinvent & recharge.
Lees verderDuurzame sleutelrol voor de cfo
In de duurzaamheidstransitie van bedrijven is een sleutelrol weggelegd voor de cfo, die in de praktijk met de invulling daarvan soms blijkt te worstelen. Volgens Pim Rossen en Alexander Tamminga van strategisch adviesbureau Kearney is dit hét moment voor de introductie van een nieuw denkkader met een betere balans tussen korte- en langetermijnwaardecreatie. ‘Pas bestaande kpi’s aan de transformatiefase van het bedrijf aan.’
Lees verderZó maakt u impact richting 2030
De meeste bedrijven hebben duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd. Wat ze willen bereiken en wanneer dat doel behaald moet zijn, is duidelijk. Maar hóé ze dat concreet gaan doen, is nog vaak de vraag. Remko de Bruijn en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney geven alvast een voorzet. Ze houden een pleidooi voor leiderschap, een integrale aanpak en extra aandacht voor scope 3-emissies.
Lees verderVan incrementele stappen naar impactvolle verandering
Bestuurders en toezichthouders weten dat verduurzaming onderdeel is van de licence to operate en de meesten van hen willen bijdragen aan een oplossing. Ze formuleren de juiste strategie en sturen actief op passende innovaties. Toch is op het niveau van klimaat, biodiversiteit en algemeen welbevinden de voortgang beperkt en het tempo veel te laag. Hoe komt dat? Kearney-partner Marc-Jan Reumers en -principal Pim Rossen leggen de vinger op de zere plek.
Lees verderExecutive Women Event 2022: 'In de tuin van de samenleving'
Purposeful leadership is jonge mensen inspireren, groot durven denken, lef tonen en tijd vrijmaken om te werken in de tuin van de samenleving, zo kwam naar voren tijdens het Executive Women Event 2022. Tijd voor reset, reinvent & recharge.
Lees verderPurpose-gedreven ondernemingen hebben een voorsprong. Een niet te negeren succesfactor is de betrokkenheid van bestuurders met een duidelijke eigen purpose. Zij zorgen dat de maatschappelijke missie gedragen én uitgevoerd wordt door de hele organisatie, betogen Niki Vorselaars van strategy consultant Kearney en Ingrid Reichmann van executive searcher Partners at Work.
Lees verderVeel bedrijven hebben in de afgelopen jaren uit volle overtuiging ambities op het gebied van duurzaamheid omarmd. De volgende stap is om van duurzaamheid een goed geïntegreerd onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering te maken. Daarvoor is een blijvend andere manier van denken en werken nodig, stellen Angela Hultberg en Céline Gaffel van Kearney.
Lees verderVan beursgenoteerd tot familiebedrijf: elk bedrijfsmodel heeft inherente ‘versnellers’ en ‘remmers’. De zwakke kanten – de remmers – hoeven niet nadelig uit te pakken. Door het inbouwen van tegenkracht kunnen de nadelen van elk model worden ondervangen, betogen Jan van der Oord en Jurgen van Weegen van Kearney, die aan alle inherente plussen en minnen van de verschillende bedrijfsvormen een score hebben toegekend. Dé ideale bedrijfsvorm bestaat niet, maar het familiebedrijf scoort beter dan andere bedrijfsvormen.
Lees verderLeken we eind vorige eeuw op weg om alles wat geheel of gedeeltelijk staatsbezit was te privatiseren, nu is er een tegenovergestelde beweging. Een staatsdeelneming is onder voorwaarden een adequate en noodzakelijke organisatievorm voor kernvoorzieningen in ons land. Kearney-partners Jan van der Oord en Jurgen van Weegen signaleren drie overheidsrollen: waarborgen, redden en aanjagen.
Lees verderPurpose & praktijk
Purpose-gedreven ondernemingen hebben een voorsprong. Een niet te negeren succesfactor is de betrokkenheid van bestuurders met een duidelijke eigen purpose. Zij zorgen dat de maatschappelijke missie gedragen én uitgevoerd wordt door de hele organisatie, betogen Niki Vorselaars van strategy consultant Kearney en Ingrid Reichmann van executive searcher Partners at Work.
Lees verderVoor échte verandering is een omslag nodig
Veel bedrijven hebben in de afgelopen jaren uit volle overtuiging ambities op het gebied van duurzaamheid omarmd. De volgende stap is om van duurzaamheid een goed geïntegreerd onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering te maken. Daarvoor is een blijvend andere manier van denken en werken nodig, stellen Angela Hultberg en Céline Gaffel van Kearney.
Lees verderWat is nu de ideale bedrijfsvorm?
Van beursgenoteerd tot familiebedrijf: elk bedrijfsmodel heeft inherente ‘versnellers’ en ‘remmers’. De zwakke kanten – de remmers – hoeven niet nadelig uit te pakken. Door het inbouwen van tegenkracht kunnen de nadelen van elk model worden ondervangen, betogen Jan van der Oord en Jurgen van Weegen van Kearney, die aan alle inherente plussen en minnen van de verschillende bedrijfsvormen een score hebben toegekend. Dé ideale bedrijfsvorm bestaat niet, maar het familiebedrijf scoort beter dan andere bedrijfsvormen.
Lees verderStaatsdeelneming: de drie rollen van de overheid
Leken we eind vorige eeuw op weg om alles wat geheel of gedeeltelijk staatsbezit was te privatiseren, nu is er een tegenovergestelde beweging. Een staatsdeelneming is onder voorwaarden een adequate en noodzakelijke organisatievorm voor kernvoorzieningen in ons land. Kearney-partners Jan van der Oord en Jurgen van Weegen signaleren drie overheidsrollen: waarborgen, redden en aanjagen.
Lees verder- Naar de beurs, of niet?
- Familiebedrijf? Professionalisering vraagt om externe inbreng
- Tijd om vooruit te kijken
- Executive Women Event 2020: topvrouwen in het transformatietijdperk
- Alleen echt leiderschap helpt coöperaties overleven
- De auto-industrie verandert onherkenbaar
- Waarom private-equity als bedrijfsmodel steeds dominanter wordt
- Vrouwen passen precies in het profiel van de leider 4.0, blijkt uit het Executive Women Event
- Jong digitalent lokken doe je zo
- Private equity: steeds actiever in waardecreatie
- Zonder kloppend verhaal, geen sterk merk
- Digitalisering van de zorg
- Onverwachte partnerships
- Betaalgemak dient de mens
- Businessmodellen in een tijd van digitalisering en disruptie
- Innoveren in startup style
- Digitale transformatie beheersbaar houden
- De nieuwe zijderoute
- Mobiel betaalgemak
- Innovatie is exponentieel leren denken
- Een gouden advies
- Verwar disruptie niet met destructie
- Het zwarte gat
- Transformatie troef
- Een stevige constructie
- Innovatie is veranderd
- Strategische tweebeners
- Scenarioplanning voor grip op strategievorming
- Cash is geen king meer
- Digitaal denken
- Masterplan
- Zorglandschap is duur en inefficiënt
- Consolidatie pensioenfondsen en pensioenuitvoerders
- Samen spelen, samen delen
- Carol Velthuis, A.T. Kearney over succesvolle partnerships
- Nieuwe businessmodellen
- Van talent naar rolmodel
- Van Uffelen over topsalarissen: versobering beloningsbeleid kan veranderen
- Bank-verzekeraar mislukt experiment?
- Het grote zwarte gat van outsourcing
- Veranderen doe je als team
Exclusief online
Het coronavirus schudt wereldwijd supply chains op. Een nieuwe kijk op de waardeketen is dan ook urgenter dan ooit. Bedrijven doen er goed aan voor zichzelf duidelijk maken waar de risico’s zitten in de supply chain en welke leveranciers en sub-sectoren potentiële zwakke schakels zijn, schrijven Remco Kroes, Jos van Iwaarden en René Heller van Kearney Benelux.
Lees verderIn de eerste week van april ondervroegen managementadviesbureau Kearney en Management Scope een aantal lezers over de impact van de coronacrisis op hun organisatie. Maria de Kleijn en Marc-Jan Reumers, senior principal van en partner bij Kearney, presenteerden vrijdag 17 april de onderzoeksresultaten via een webinar, waarna deelnemers konden reageren. Een korte impressie.
Lees verderEen keten is zo sterk als de zwakste schakel. In deze serie interviews bevraagt consultancybedrijf Kearney verschillende bestuurders over de impact van de coronacrisis op logistiek management en de supply chain. Nu: Michael Wilhelmer, coo van Ammega.
Lees verderVeel Nederlandse bedrijven kunnen binnen zes maanden liquiditeitsproblemen verwachten als gevolg van de coronacrisis, zo blijkt uit een survey van Management Scope en managementadviesbureau Kearney. De omzetverwachtingen zijn overwegend negatief, terwijl er in veel gevallen juist méér werk wordt verzet en de effectiviteit van ondernemingen onder druk staat. Successen worden er ook geboekt: de langverwachte overgang naar digitaal blijkt, nu het moet, verrassend snel te kunnen. Bedrijven denken daarnaast al na over marktkansen voor de periode na de crisis.
Lees verderAnalyseer nú de risico’s binnen uw supply chain
Het coronavirus schudt wereldwijd supply chains op. Een nieuwe kijk op de waardeketen is dan ook urgenter dan ooit. Bedrijven doen er goed aan voor zichzelf duidelijk maken waar de risico’s zitten in de supply chain en welke leveranciers en sub-sectoren potentiële zwakke schakels zijn, schrijven Remco Kroes, Jos van Iwaarden en René Heller van Kearney Benelux.
Lees verderBestuurders denken nu al na over post-corona periode
In de eerste week van april ondervroegen managementadviesbureau Kearney en Management Scope een aantal lezers over de impact van de coronacrisis op hun organisatie. Maria de Kleijn en Marc-Jan Reumers, senior principal van en partner bij Kearney, presenteerden vrijdag 17 april de onderzoeksresultaten via een webinar, waarna deelnemers konden reageren. Een korte impressie.
Lees verderMichael Wilhelmer (Ammega): 'Mensen ontdekken en waarderen de kracht van een netwerk'
Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. In deze serie interviews bevraagt consultancybedrijf Kearney verschillende bestuurders over de impact van de coronacrisis op logistiek management en de supply chain. Nu: Michael Wilhelmer, coo van Ammega.
Lees verderCOVID-19: komt de economische klap in de herfst?
Veel Nederlandse bedrijven kunnen binnen zes maanden liquiditeitsproblemen verwachten als gevolg van de coronacrisis, zo blijkt uit een survey van Management Scope en managementadviesbureau Kearney. De omzetverwachtingen zijn overwegend negatief, terwijl er in veel gevallen juist méér werk wordt verzet en de effectiviteit van ondernemingen onder druk staat. Successen worden er ook geboekt: de langverwachte overgang naar digitaal blijkt, nu het moet, verrassend snel te kunnen. Bedrijven denken daarnaast al na over marktkansen voor de periode na de crisis.
Lees verderEen keten is zo sterk als de zwakste schakel. In deze serie interviews bevraagt consultancybedrijf Kearney verschillende bestuurders over de impact van de coronacrisis op logistiek management en de supply chain. Nu: Erik Uljee, vp ground operations Benelux & Nordics van FedEx, geïnterviewd door Kearney-partner René Heller.
Lees verderErik Uljee (FedEx Express): 'Wij kunnen handel en hulp in beweging houden'
Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. In deze serie interviews bevraagt consultancybedrijf Kearney verschillende bestuurders over de impact van de coronacrisis op logistiek management en de supply chain. Nu: Erik Uljee, vp ground operations Benelux & Nordics van FedEx, geïnterviewd door Kearney-partner René Heller.
Lees verderGerelateerde thema's
Strategie en innovatie
Implementatie en transformatie
