Interviews

Ondanks stijgende grondstofprijzen blijft voedingsbedrijf Nestlé zich richten op verduurzaming. Ceo Michel Mersch, verantwoordelijk voor de Benelux, legt uit waarom: ‘Als iedereen in de keten eerlijk zijn geld kan verdienen, leidt dat op de langere termijn tot minder volatiliteit.’

Lees verder

Duurzame transitie is onvermijdelijk, stelt hoofdeconoom Sandra Phlippen van ABN AMRO, want elk land bereikt een punt waarop de kosten van niets doen groter worden dan de kosten van de transitie. Het tempo van verduurzaming wordt daarbij vooral bepaald door politiek en beleid. Immers: ‘We moeten erkennen dat publiek en privaat verschillende verantwoordelijkheden hebben. Je kunt van individuele bedrijven niet vragen dat ze hun concurrentiepositie inleveren om iets goeds te doen voor de wereld.’

Lees verder

Betere samenwerking in de keten, innovatie en consistent Europees beleid zijn nodig om de duurzame voedseltransitie te versnellen, volgens de experts van Corbion, Unilever en Ahold Delhaize aan onze rondetafel. Zij weten als geen ander dat er interventies nodig zijn om een veerkrachtige, wendbare Europese voedselketen te creëren. Hun eigen rol komt vaak neer op langzaam opbouwen, als het gaat om een enorme uitdaging als het terugbrengen van uitstoot bij partners in de keten: ‘Soms moet je klein beginnen en simpelweg vooruitgaan.’

Lees verder

Ooit was het Zwitserse Firmenich de eerste klant van Dimitri de Vreeze bij DSM. Voor de bestuursvoorzitter van het huidige dsm-firmenich is met de fusie het cirkeltje nu rond. Een gesprek over de fusie, De Vreezes eigen transformatie als leider, duidelijke keuzes als basis voor strategisch succes en de overtuiging dat je aannames áltijd moet bevragen. ‘Firmenich stond helemaal bovenaan mijn lijstje. Maar in alle eerlijkheid: er stond een kruisje achter. Een familiebedrijf. Kansloos.’

Lees verder

Michel Mersch (Nestlé): ‘Duurzame investeringen betalen zich uit’

Ondanks stijgende grondstofprijzen blijft voedingsbedrijf Nestlé zich richten op verduurzaming. Ceo Michel Mersch, verantwoordelijk voor de Benelux, legt uit waarom: ‘Als iedereen in de keten eerlijk zijn geld kan verdienen, leidt dat op de langere termijn tot minder volatiliteit.’

Lees verder

Sandra Phlippen (ABN Amro): ‘Een CO2-heffing is geen straf’

Duurzame transitie is onvermijdelijk, stelt hoofdeconoom Sandra Phlippen van ABN AMRO, want elk land bereikt een punt waarop de kosten van niets doen groter worden dan de kosten van de transitie. Het tempo van verduurzaming wordt daarbij vooral bepaald door politiek en beleid. Immers: ‘We moeten erkennen dat publiek en privaat verschillende verantwoordelijkheden hebben. Je kunt van individuele bedrijven niet vragen dat ze hun concurrentiepositie inleveren om iets goeds te doen voor de wereld.’

Lees verder

Interventies nodig voor een veerkrachtige voedselketen

Betere samenwerking in de keten, innovatie en consistent Europees beleid zijn nodig om de duurzame voedseltransitie te versnellen, volgens de experts van Corbion, Unilever en Ahold Delhaize aan onze rondetafel. Zij weten als geen ander dat er interventies nodig zijn om een veerkrachtige, wendbare Europese voedselketen te creëren. Hun eigen rol komt vaak neer op langzaam opbouwen, als het gaat om een enorme uitdaging als het terugbrengen van uitstoot bij partners in de keten: ‘Soms moet je klein beginnen en simpelweg vooruitgaan.’

Lees verder

Dimitri de Vreeze (dsm-firmenich): ‘Vaste aannames doen is de grootste fout die je kunt maken’

Ooit was het Zwitserse Firmenich de eerste klant van Dimitri de Vreeze bij DSM. Voor de bestuursvoorzitter van het huidige dsm-firmenich is met de fusie het cirkeltje nu rond. Een gesprek over de fusie, De Vreezes eigen transformatie als leider, duidelijke keuzes als basis voor strategisch succes en de overtuiging dat je aannames áltijd moet bevragen. ‘Firmenich stond helemaal bovenaan mijn lijstje. Maar in alle eerlijkheid: er stond een kruisje achter. Een familiebedrijf. Kansloos.’

Lees verder
Meer interviews

De grote ontwikkeling die de regio Brainport Eindhoven doormaakt, betekent dat op korte termijn alles onder druk staat. ‘We moeten veel bouwen en alles moet snel’, zegt burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven opzoekt bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen. ‘Gedeelde belangen zijn de crux binnen een succesvolle publiek-private samenwerking. En skin in the game.’

Lees verder

Bedrijven en overheden hebben elkaar nodig om de duurzaamheidstransitie mogelijk te maken én te versnellen. Dat is de gedeelde mening van de drie bestuurders die deelnemen aan onze rondetafel met als centrale vraag hoe publiek-private samenwerking de transitie verder kan helpen. ‘De verantwoordelijkheid van bestuurders gaat inmiddels verder dan alleen de eigen organisatie.’

Lees verder

Hoe neem je sustainability mee in de financiële sturing van een organisatie? Hoe ga je om met de spanningen tussen kortetermijnresultaten en langetermijndoelen en hoe snel kun je verduurzamen? Het zijn vragen waar iedere cfo mee te maken krijgt. De experts aan onze rondetafel laten hun licht schijnen over financiële sturing voor een duurzame toekomst. ‘Het bepalen van het tempo waarin je de stappen neemt, daar geeft de cfo richting aan.’

Lees verder

Bijna 30 jaar geleden begon Artie Debidien op de arbeidsmarkt. Momenteel bekleedt ze de functie van cio bij KPN en is ze toezichthouder bij drie organisaties, waaronder De Nederlandsche Bank. Waar ze ook komt, dringt ze aan op vernieuwing. ‘Ik let erop of een organisatie niet alleen gefocust is op de huidige kpi’s en de status quo, maar ook of ik een onderliggende bereidheid tot vooruitgang herken.’

Lees verder

Jeroen Dijsselbloem (burgemeester Eindhoven): ‘Enorme kansen als je de samenwerking opzoekt’

De grote ontwikkeling die de regio Brainport Eindhoven doormaakt, betekent dat op korte termijn alles onder druk staat. ‘We moeten veel bouwen en alles moet snel’, zegt burgemeester Jeroen Dijsselbloem, die nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven opzoekt bij het oplossen van sociaal-maatschappelijke problemen. ‘Gedeelde belangen zijn de crux binnen een succesvolle publiek-private samenwerking. En skin in the game.’

Lees verder

‘De publiek-private setting is een ecosysteem geworden’

Bedrijven en overheden hebben elkaar nodig om de duurzaamheidstransitie mogelijk te maken én te versnellen. Dat is de gedeelde mening van de drie bestuurders die deelnemen aan onze rondetafel met als centrale vraag hoe publiek-private samenwerking de transitie verder kan helpen. ‘De verantwoordelijkheid van bestuurders gaat inmiddels verder dan alleen de eigen organisatie.’

Lees verder

De cfo als challenger en aanjager

Hoe neem je sustainability mee in de financiële sturing van een organisatie? Hoe ga je om met de spanningen tussen kortetermijnresultaten en langetermijndoelen en hoe snel kun je verduurzamen? Het zijn vragen waar iedere cfo mee te maken krijgt. De experts aan onze rondetafel laten hun licht schijnen over financiële sturing voor een duurzame toekomst. ‘Het bepalen van het tempo waarin je de stappen neemt, daar geeft de cfo richting aan.’

Lees verder

Artie Debidien: ‘Veranderbereidheid moet je mobiliseren’

Bijna 30 jaar geleden begon Artie Debidien op de arbeidsmarkt. Momenteel bekleedt ze de functie van cio bij KPN en is ze toezichthouder bij drie organisaties, waaronder De Nederlandsche Bank. Waar ze ook komt, dringt ze aan op vernieuwing. ‘Ik let erop of een organisatie niet alleen gefocust is op de huidige kpi’s en de status quo, maar ook of ik een onderliggende bereidheid tot vooruitgang herken.’

Lees verder

Wat zijn de uitdagingen voor de maakindustrie bij het ontwerpen van duurzame producten? De bestuurders van chipmaker NXP Semiconductors, denim-merk MUD Jeans en vliegtuigbouwer Maeve Aerospace – alle drie voorlopers in hun sector – in gesprek over mooie idealen en de soms weerbarstige praktijk. ‘Het blijkt erg lastig een industrie te verduurzamen die daar nog niet aan toe is.’ Plus: adviezen voor bestuurders. 

Lees verder

Tapijtfabrikant Interface loopt al lange tijd aardig op de muziek vooruit als het gaat om duurzame transformatie: de net zero-ambitie is ingeruild voor een volgend ambitieus doel. Vicepresident supply chain & operations Eline Oudenbroek hoopt dat de industrie ‘meewandelt’: ‘Bedrijven kunnen alleen overleven door al hun processen duurzaam in te richten. Het besef dat er geen businesscase is in niet-regeneratief zijn, begint in te zinken.’

Lees verder

Hoewel werken met generative artificial intelligence-systemen (GenAI) nog te vergelijken is met rijden in een auto zonder remmen, kan geen enkele organisatie zich een afwachtende houding permitteren, zeggen de drie experts aan onze rondetafel. ‘Leiders denken te weinig fundamenteel na over de gevolgen van GenAI voor de missie en strategie. Het loopt door je hele bedrijfsvoering heen. Iedere bestuurder moet zich bijscholen.’

Lees verder

Als cfo van BDR Thermea én commissaris van Gasunie drukt Carolina Wielinga haar stempel op de energietransitie. Ze kent zowel het begin als het eind van de warmte-infrastructuur en ziet dus ook dat de energietransitie alleen kan slagen als alle partijen in de sector samen optrekken. ‘We moeten gezamenlijk de norm zetten en gezamenlijk oplossingen op de markt brengen die de energietransitie daadwerkelijk vooruithelpen.’

Lees verder

Duurzame transformatie maakt elke business robuuster

Wat zijn de uitdagingen voor de maakindustrie bij het ontwerpen van duurzame producten? De bestuurders van chipmaker NXP Semiconductors, denim-merk MUD Jeans en vliegtuigbouwer Maeve Aerospace – alle drie voorlopers in hun sector – in gesprek over mooie idealen en de soms weerbarstige praktijk. ‘Het blijkt erg lastig een industrie te verduurzamen die daar nog niet aan toe is.’ Plus: adviezen voor bestuurders. 

Lees verder

Eline Oudenbroek (Interface): ‘Zonder duurzaamheid geen relevantie’

Tapijtfabrikant Interface loopt al lange tijd aardig op de muziek vooruit als het gaat om duurzame transformatie: de net zero-ambitie is ingeruild voor een volgend ambitieus doel. Vicepresident supply chain & operations Eline Oudenbroek hoopt dat de industrie ‘meewandelt’: ‘Bedrijven kunnen alleen overleven door al hun processen duurzaam in te richten. Het besef dat er geen businesscase is in niet-regeneratief zijn, begint in te zinken.’

Lees verder

Drie topvrouwen over generative artificial intelligence: ‘Een enorme call to action’

Hoewel werken met generative artificial intelligence-systemen (GenAI) nog te vergelijken is met rijden in een auto zonder remmen, kan geen enkele organisatie zich een afwachtende houding permitteren, zeggen de drie experts aan onze rondetafel. ‘Leiders denken te weinig fundamenteel na over de gevolgen van GenAI voor de missie en strategie. Het loopt door je hele bedrijfsvoering heen. Iedere bestuurder moet zich bijscholen.’

Lees verder

Carolina Wielinga (BDR Thermea): ‘Concurreer niet op duurzaamheid’

Als cfo van BDR Thermea én commissaris van Gasunie drukt Carolina Wielinga haar stempel op de energietransitie. Ze kent zowel het begin als het eind van de warmte-infrastructuur en ziet dus ook dat de energietransitie alleen kan slagen als alle partijen in de sector samen optrekken. ‘We moeten gezamenlijk de norm zetten en gezamenlijk oplossingen op de markt brengen die de energietransitie daadwerkelijk vooruithelpen.’

Lees verder
Minder interviews

Essays

De wereld van voeding is aan het veranderen. Dat betekent dat bedrijven en organisaties in (en om) de voedingsbranche zich ook zullen moeten aanpassen. Gelukkig biedt de future of food veel kansen, zeker ook voor Nederland. Het vergt wel durf, langetermijndenken en vooral verandervermogen. Pim Rossen en Roger van Engelen van strategisch adviesbureau Kearney zetten de uitdagingen én de kansen op een rij.

Lees verder

Samenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking. 

Lees verder

Hoe kunnen leiders bijdragen aan een eerlijker, duurzamer en veerkrachtiger toekomst? Dat lukt alleen door bij alle strategische beslissingen de verbinding te zoeken tussen bedrijfswaarden en persoonlijke waarden, aldus de sprekers tijdens het Executive Women Event 2024. Bedrijven mogen er niet langer mee wegkomen als ze zich niet aan de regels houden. ‘We moeten het morele kompas van het individu naar het bedrijf brengen.’

Lees verder

Om een product van de wieg tot het graf duurzaam te laten zijn, moeten tijdens het ontwerp acht fases van de levenscyclus goed worden meegenomen. Een strategisch plan om design for sustainability te integreren in de hele bedrijfsvoering ontbreekt echter vaak nog. Ontwerpen met het verlengen van gebruik en het einde van de levensduur in gedachten is dan ook een complexe operatie die krachtig leiderschap vereist, stellen Remko de Bruijn en Pim Rossen.

Lees verder

De future of food: winnen in een moeilijke markt

De wereld van voeding is aan het veranderen. Dat betekent dat bedrijven en organisaties in (en om) de voedingsbranche zich ook zullen moeten aanpassen. Gelukkig biedt de future of food veel kansen, zeker ook voor Nederland. Het vergt wel durf, langetermijndenken en vooral verandervermogen. Pim Rossen en Roger van Engelen van strategisch adviesbureau Kearney zetten de uitdagingen én de kansen op een rij.

Lees verder

Duurzaamheid als kompas in een onstabiele wereld

Samenkomende geopolitieke, ecologische en sociale uitdagingen trekken bedrijven onvermijdelijk de politieke arena in. Om in een onstabiele wereld geen willoze speelbal te worden, moeten bestuurders zelf een leidende, visionaire rol pakken, stellen Marc-Jan Reumers en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney. Duurzame ambities en investeringen kunnen daarbij niet alleen als kompas dienen, ze bieden ook de beste kans voor een vruchtbare privaat-publieke samenwerking. 

Lees verder

Executive Women Event 2024: ‘Ben je een verantwoorde decision maker?’

Hoe kunnen leiders bijdragen aan een eerlijker, duurzamer en veerkrachtiger toekomst? Dat lukt alleen door bij alle strategische beslissingen de verbinding te zoeken tussen bedrijfswaarden en persoonlijke waarden, aldus de sprekers tijdens het Executive Women Event 2024. Bedrijven mogen er niet langer mee wegkomen als ze zich niet aan de regels houden. ‘We moeten het morele kompas van het individu naar het bedrijf brengen.’

Lees verder

Duurzaam ontwerpen: acht fases én een andere mindset

Om een product van de wieg tot het graf duurzaam te laten zijn, moeten tijdens het ontwerp acht fases van de levenscyclus goed worden meegenomen. Een strategisch plan om design for sustainability te integreren in de hele bedrijfsvoering ontbreekt echter vaak nog. Ontwerpen met het verlengen van gebruik en het einde van de levensduur in gedachten is dan ook een complexe operatie die krachtig leiderschap vereist, stellen Remko de Bruijn en Pim Rossen.

Lees verder
Meer essays

In de duurzaamheidstransitie van bedrijven is een sleutelrol weggelegd voor de cfo, die in de praktijk met de invulling daarvan soms blijkt te worstelen. Volgens Pim Rossen en Alexander Tamminga van strategisch adviesbureau Kearney is dit hét moment voor de introductie van een nieuw denkkader met een betere balans tussen korte- en langetermijnwaardecreatie. ‘Pas bestaande kpi’s aan de transformatiefase van het bedrijf aan.’

Lees verder

De meeste bedrijven hebben duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd. Wat ze willen bereiken en wanneer dat doel behaald moet zijn, is duidelijk. Maar hóé ze dat concreet gaan doen, is nog vaak de vraag. Remko de Bruijn en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney geven alvast een voorzet. Ze houden een pleidooi voor leiderschap, een integrale aanpak en extra aandacht voor scope 3-emissies.

Lees verder

Bestuurders en toezichthouders weten dat verduurzaming onderdeel is van de licence to operate en de meesten van hen willen bijdragen aan een oplossing. Ze formuleren de juiste strategie en sturen actief op passende innovaties. Toch is op het niveau van klimaat, biodiversiteit en algemeen welbevinden de voortgang beperkt en het tempo veel te laag. Hoe komt dat? Kearney-partner Marc-Jan Reumers en -principal Pim Rossen leggen de vinger op de zere plek.

Lees verder

Purposeful leadership is jonge mensen inspireren, groot durven denken, lef tonen en tijd vrijmaken om te werken in de tuin van de samenleving, zo kwam naar voren tijdens het Executive Women Event 2022. Tijd voor reset, reinvent & recharge.

Lees verder

Duurzame sleutelrol voor de cfo

In de duurzaamheidstransitie van bedrijven is een sleutelrol weggelegd voor de cfo, die in de praktijk met de invulling daarvan soms blijkt te worstelen. Volgens Pim Rossen en Alexander Tamminga van strategisch adviesbureau Kearney is dit hét moment voor de introductie van een nieuw denkkader met een betere balans tussen korte- en langetermijnwaardecreatie. ‘Pas bestaande kpi’s aan de transformatiefase van het bedrijf aan.’

Lees verder

Zó maakt u impact richting 2030

De meeste bedrijven hebben duurzaamheidsdoelstellingen geformuleerd. Wat ze willen bereiken en wanneer dat doel behaald moet zijn, is duidelijk. Maar hóé ze dat concreet gaan doen, is nog vaak de vraag. Remko de Bruijn en Pim Rossen van strategisch adviesbureau Kearney geven alvast een voorzet. Ze houden een pleidooi voor leiderschap, een integrale aanpak en extra aandacht voor scope 3-emissies.

Lees verder

Van incrementele stappen naar impactvolle verandering

Bestuurders en toezichthouders weten dat verduurzaming onderdeel is van de licence to operate en de meesten van hen willen bijdragen aan een oplossing. Ze formuleren de juiste strategie en sturen actief op passende innovaties. Toch is op het niveau van klimaat, biodiversiteit en algemeen welbevinden de voortgang beperkt en het tempo veel te laag. Hoe komt dat? Kearney-partner Marc-Jan Reumers en -principal Pim Rossen leggen de vinger op de zere plek.

Lees verder

Executive Women Event 2022: 'In de tuin van de samenleving'

Purposeful leadership is jonge mensen inspireren, groot durven denken, lef tonen en tijd vrijmaken om te werken in de tuin van de samenleving, zo kwam naar voren tijdens het Executive Women Event 2022. Tijd voor reset, reinvent & recharge.

Lees verder

Purpose-gedreven ondernemingen hebben een voorsprong. Een niet te negeren succesfactor is de betrokkenheid van bestuurders met een duidelijke eigen purpose. Zij zorgen dat de maatschappelijke missie gedragen én uitgevoerd wordt door de hele organisatie, betogen Niki Vorselaars van strategy consultant Kearney en Ingrid Reichmann van executive searcher Partners at Work.

Lees verder

Veel bedrijven hebben in de afgelopen jaren uit volle overtuiging ambities op het gebied van duurzaamheid omarmd. De volgende stap is om van duurzaamheid een goed geïntegreerd onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering te maken. Daarvoor is een blijvend andere manier van denken en werken nodig, stellen Angela Hultberg en Céline Gaffel van Kearney.

Lees verder

Van beursgenoteerd tot familiebedrijf: elk bedrijfsmodel heeft inherente ‘versnellers’ en ‘remmers’. De zwakke kanten – de remmers – hoeven niet nadelig uit te pakken. Door het inbouwen van tegenkracht kunnen de nadelen van elk model worden ondervangen, betogen Jan van der Oord en Jurgen van Weegen van Kearney, die aan alle inherente plussen en minnen van de verschillende bedrijfsvormen een score hebben toegekend. Dé ideale bedrijfsvorm bestaat niet, maar het familiebedrijf scoort beter dan andere bedrijfsvormen.

Lees verder

Leken we eind vorige eeuw op weg om alles wat geheel of gedeeltelijk staatsbezit was te privatiseren, nu is er een tegenovergestelde beweging. Een staatsdeelneming is onder voorwaarden een adequate en noodzakelijke organisatievorm voor kernvoorzieningen in ons land. Kearney-partners Jan van der Oord en Jurgen van Weegen signaleren drie overheidsrollen: waarborgen, redden en aanjagen.

Lees verder

Purpose & praktijk

Purpose-gedreven ondernemingen hebben een voorsprong. Een niet te negeren succesfactor is de betrokkenheid van bestuurders met een duidelijke eigen purpose. Zij zorgen dat de maatschappelijke missie gedragen én uitgevoerd wordt door de hele organisatie, betogen Niki Vorselaars van strategy consultant Kearney en Ingrid Reichmann van executive searcher Partners at Work.

Lees verder

Voor échte verandering is een omslag nodig

Veel bedrijven hebben in de afgelopen jaren uit volle overtuiging ambities op het gebied van duurzaamheid omarmd. De volgende stap is om van duurzaamheid een goed geïntegreerd onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering te maken. Daarvoor is een blijvend andere manier van denken en werken nodig, stellen Angela Hultberg en Céline Gaffel van Kearney.

Lees verder

Wat is nu de ideale bedrijfsvorm?

Van beursgenoteerd tot familiebedrijf: elk bedrijfsmodel heeft inherente ‘versnellers’ en ‘remmers’. De zwakke kanten – de remmers – hoeven niet nadelig uit te pakken. Door het inbouwen van tegenkracht kunnen de nadelen van elk model worden ondervangen, betogen Jan van der Oord en Jurgen van Weegen van Kearney, die aan alle inherente plussen en minnen van de verschillende bedrijfsvormen een score hebben toegekend. Dé ideale bedrijfsvorm bestaat niet, maar het familiebedrijf scoort beter dan andere bedrijfsvormen.

Lees verder

Staatsdeelneming: de drie rollen van de overheid

Leken we eind vorige eeuw op weg om alles wat geheel of gedeeltelijk staatsbezit was te privatiseren, nu is er een tegenovergestelde beweging. Een staatsdeelneming is onder voorwaarden een adequate en noodzakelijke organisatievorm voor kernvoorzieningen in ons land. Kearney-partners Jan van der Oord en Jurgen van Weegen signaleren drie overheidsrollen: waarborgen, redden en aanjagen.

Lees verder
Minder essays

Exclusief online

Het coronavirus schudt wereldwijd supply chains op. Een nieuwe kijk op de waardeketen is dan ook urgenter dan ooit. Bedrijven doen er goed aan voor zichzelf duidelijk maken waar de risico’s zitten in de supply chain en welke leveranciers en sub-sectoren potentiële zwakke schakels zijn, schrijven Remco Kroes, Jos van Iwaarden en René Heller van Kearney Benelux. 

Lees verder

In de eerste week van april ondervroegen managementadviesbureau Kearney en Management Scope een aantal lezers over de impact van de coronacrisis op hun organisatie. Maria de Kleijn en Marc-Jan Reumers, senior principal van en partner bij Kearney, presenteerden vrijdag 17 april de onderzoeksresultaten via een webinar, waarna deelnemers konden reageren. Een korte impressie.

Lees verder

Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. In deze serie interviews bevraagt consultancybedrijf Kearney verschillende bestuurders over de impact van de coronacrisis op logistiek management en de supply chain. Nu: Michael Wilhelmer, coo van Ammega.

Lees verder

Veel Nederlandse bedrijven kunnen binnen zes maanden liquiditeitsproblemen verwachten als gevolg van de coronacrisis, zo blijkt uit een survey van Management Scope en managementadviesbureau Kearney. De omzetverwachtingen zijn overwegend negatief, terwijl er in veel gevallen juist méér werk wordt verzet en de effectiviteit van ondernemingen onder druk staat. Successen worden er ook geboekt: de langverwachte overgang naar digitaal blijkt, nu het moet, verrassend snel te kunnen. Bedrijven denken daarnaast al na over marktkansen voor de periode na de crisis.

Lees verder

Analyseer nú de risico’s binnen uw supply chain

Het coronavirus schudt wereldwijd supply chains op. Een nieuwe kijk op de waardeketen is dan ook urgenter dan ooit. Bedrijven doen er goed aan voor zichzelf duidelijk maken waar de risico’s zitten in de supply chain en welke leveranciers en sub-sectoren potentiële zwakke schakels zijn, schrijven Remco Kroes, Jos van Iwaarden en René Heller van Kearney Benelux. 

Lees verder

Bestuurders denken nu al na over post-corona periode

In de eerste week van april ondervroegen managementadviesbureau Kearney en Management Scope een aantal lezers over de impact van de coronacrisis op hun organisatie. Maria de Kleijn en Marc-Jan Reumers, senior principal van en partner bij Kearney, presenteerden vrijdag 17 april de onderzoeksresultaten via een webinar, waarna deelnemers konden reageren. Een korte impressie.

Lees verder

Michael Wilhelmer (Ammega): 'Mensen ontdekken en waarderen de kracht van een netwerk'

Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. In deze serie interviews bevraagt consultancybedrijf Kearney verschillende bestuurders over de impact van de coronacrisis op logistiek management en de supply chain. Nu: Michael Wilhelmer, coo van Ammega.

Lees verder

COVID-19: komt de economische klap in de herfst?

Veel Nederlandse bedrijven kunnen binnen zes maanden liquiditeitsproblemen verwachten als gevolg van de coronacrisis, zo blijkt uit een survey van Management Scope en managementadviesbureau Kearney. De omzetverwachtingen zijn overwegend negatief, terwijl er in veel gevallen juist méér werk wordt verzet en de effectiviteit van ondernemingen onder druk staat. Successen worden er ook geboekt: de langverwachte overgang naar digitaal blijkt, nu het moet, verrassend snel te kunnen. Bedrijven denken daarnaast al na over marktkansen voor de periode na de crisis.

Lees verder
Meer exclusief online

Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. In deze serie interviews bevraagt consultancybedrijf Kearney verschillende bestuurders over de impact van de coronacrisis op logistiek management en de supply chain. Nu: Erik Uljee, vp ground operations Benelux & Nordics van FedEx, geïnterviewd door Kearney-partner René Heller.

Lees verder

Erik Uljee (FedEx Express): 'Wij kunnen handel en hulp in beweging houden'

Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. In deze serie interviews bevraagt consultancybedrijf Kearney verschillende bestuurders over de impact van de coronacrisis op logistiek management en de supply chain. Nu: Erik Uljee, vp ground operations Benelux & Nordics van FedEx, geïnterviewd door Kearney-partner René Heller.

Lees verder
Minder exclusief online

Gerelateerde thema's

Strategie en innovatie

Implementatie en transformatie

facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring