Interviews

Rutger van der Leeuw is sinds twee jaar ceo van Enexis, de netbeheerder die verantwoordelijk is voor de aanleg, het beheer en onderhoud van de gas- en elektriciteitsnetten in Zuid- en Noordoost-Nederland. In een sector die vrijwel continu onder een vergrootglas ligt, zoekt hij naar evenwicht tussen maatschappelijke impact en zakelijk resultaat. ‘Het is onze taak om aan de voorkant flexibel te zijn en aan de achterkant zoveel mogelijk rust te houden.’

Lees verder

Mark Rutten is sinds 2024 cfo en lid van de raad van bestuur van brouwer Royal Swinkels. Hij kwam over van concurrent Heineken, waarvoor hij jarenlang in het buitenland werkte. Zijn ambities bij Swinkels? Internationaler denken en wat meer lef als het gaat om investeringen. ‘Ja, dat is wellicht het tegenovergestelde van wat je van een cfo verwacht.’

Lees verder

De politieke ontwikkelingen op wereldschaal gaan snel en niet allemaal in een gunstige richting. Aanpassing is broodnodig, maar het achterhaalde denken in maakbaarheid en efficiency staat het versterken van onze weerbaarheid in de weg. Rob Bauer, voormalig voorzitter van het Militair Comité van de NAVO en tegenwoordig Edge Fellow van Deloitte benadrukt samen met Deloitte-partner Kim Vrielink dat deze veiligheidscrisis een enorme inspanning van zowel de overheid als het bedrijfsleven vergt. ‘Maatschappelijke weerbaarheid is niet alleen afhankelijk van militaire slagkracht.’

Lees verder

Na een lang verblijf in het buitenland is Mirjam van Thiel terug in Nederland als group cfo van Acomo, een holding van tien bedrijven die zich bezighouden met plantaardige voedingsmiddelen. Van Thiels doel: wortelen in eigen land en groeien met haar organisatie. ‘Mensen willen gezond en smaakvol eten, voedselzekerheid, ze willen duurzaam geproduceerd voedsel. Wij zijn met al die thema’s bezig en zien veel kansen om onze bedrijven autonoom te laten groeien.’

Lees verder

Rutger van der Leeuw (Enexis): ‘Meer koper in de grond is niet de oplossing’

Rutger van der Leeuw is sinds twee jaar ceo van Enexis, de netbeheerder die verantwoordelijk is voor de aanleg, het beheer en onderhoud van de gas- en elektriciteitsnetten in Zuid- en Noordoost-Nederland. In een sector die vrijwel continu onder een vergrootglas ligt, zoekt hij naar evenwicht tussen maatschappelijke impact en zakelijk resultaat. ‘Het is onze taak om aan de voorkant flexibel te zijn en aan de achterkant zoveel mogelijk rust te houden.’

Lees verder

Mark Rutten (Swinkels): ‘We mogen wel grotere investeringen doen’

Mark Rutten is sinds 2024 cfo en lid van de raad van bestuur van brouwer Royal Swinkels. Hij kwam over van concurrent Heineken, waarvoor hij jarenlang in het buitenland werkte. Zijn ambities bij Swinkels? Internationaler denken en wat meer lef als het gaat om investeringen. ‘Ja, dat is wellicht het tegenovergestelde van wat je van een cfo verwacht.’

Lees verder

Weerbaarheid als publiek-private zaak

De politieke ontwikkelingen op wereldschaal gaan snel en niet allemaal in een gunstige richting. Aanpassing is broodnodig, maar het achterhaalde denken in maakbaarheid en efficiency staat het versterken van onze weerbaarheid in de weg. Rob Bauer, voormalig voorzitter van het Militair Comité van de NAVO en tegenwoordig Edge Fellow van Deloitte benadrukt samen met Deloitte-partner Kim Vrielink dat deze veiligheidscrisis een enorme inspanning van zowel de overheid als het bedrijfsleven vergt. ‘Maatschappelijke weerbaarheid is niet alleen afhankelijk van militaire slagkracht.’

Lees verder

Mirjam van Thiel (Acomo): ‘Een cfo is meer dan het financiële geweten’

Na een lang verblijf in het buitenland is Mirjam van Thiel terug in Nederland als group cfo van Acomo, een holding van tien bedrijven die zich bezighouden met plantaardige voedingsmiddelen. Van Thiels doel: wortelen in eigen land en groeien met haar organisatie. ‘Mensen willen gezond en smaakvol eten, voedselzekerheid, ze willen duurzaam geproduceerd voedsel. Wij zijn met al die thema’s bezig en zien veel kansen om onze bedrijven autonoom te laten groeien.’

Lees verder
Meer interviews

De Portugese Maria Montenegro is ‘sinds Valentijnsdag 2022’ in dienst als chief strategy officer (cso) van dataleverancier/technologiebedrijf Wolters Kluwer. Ooit begonnen met tien medewerkers, leidt ze nu een afdeling van 70 mensen. ‘We zijn meer dan ooit een techbedrijf. Met anderen werk ik nauw samen aan het stimuleren van een innovatieve cultuur.’

Lees verder

Al bijna 30 jaar werkt Bas Brouns in diverse financiële functies bij KLM. Sinds april 2024 draagt hij als cfo de eindverantwoordelijkheid voor de financiën van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Brouns heeft op een cruciaal moment plaatsgenomen in de financiële cockpit: KLM moet miljarden investeren in vlootvernieuwing, terwijl de winstgevendheid achterblijft bij die van zustermaatschappij Air France. ‘Het lijkt erop dat KLM niet gemaakt is voor snelle groei.’

Lees verder

Het ministerie van Defensie staat voor een ongekende opschaling. Hoe doet de organisatie dat, waar lopen ze tegenaan en wat is de rol van het bedrijfsleven daarin? Sjoerd van der Smissen van Deloitte zegt: ‘Het bedrijfsleven moet zijn eigen rol pakken.’ Hij gaat in gesprek met secretaris-generaal van Defensie Maarten Schurink: ‘Bedrijven kunnen de samenleving en Defensie helpen.’

Lees verder

Meer dan ooit is de ‘cosec’ de spil binnen hedendaagse organisaties en betrokken bij goed bestuur. Onder leiding van Gert van der Houwen en Romy Blankenspoor heeft VDH Bestuurszaken zich ontwikkeld tot expert op het gebied van ‘goed bestuur en goed besturen’. Zij helpen sinds kort bedrijven bij het werven en selecteren van de juiste company secretary. ‘Het is aan de cosec om twee werelden bij elkaar te brengen, om waardevolle ideeën van de ene kant van de tafel naar de andere te brengen.’

Lees verder

Maria Montenegro (Wolters Kluwer) : ‘Gestage, continue transformatie’

De Portugese Maria Montenegro is ‘sinds Valentijnsdag 2022’ in dienst als chief strategy officer (cso) van dataleverancier/technologiebedrijf Wolters Kluwer. Ooit begonnen met tien medewerkers, leidt ze nu een afdeling van 70 mensen. ‘We zijn meer dan ooit een techbedrijf. Met anderen werk ik nauw samen aan het stimuleren van een innovatieve cultuur.’

Lees verder

Bas Brouns (KLM): ‘De marge omhoog krijgen is onze grootste zorg’

Al bijna 30 jaar werkt Bas Brouns in diverse financiële functies bij KLM. Sinds april 2024 draagt hij als cfo de eindverantwoordelijkheid voor de financiën van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Brouns heeft op een cruciaal moment plaatsgenomen in de financiële cockpit: KLM moet miljarden investeren in vlootvernieuwing, terwijl de winstgevendheid achterblijft bij die van zustermaatschappij Air France. ‘Het lijkt erop dat KLM niet gemaakt is voor snelle groei.’

Lees verder

Samenwerking defensie en bedrijfsleven: ‘Innoveren en opschalen’

Het ministerie van Defensie staat voor een ongekende opschaling. Hoe doet de organisatie dat, waar lopen ze tegenaan en wat is de rol van het bedrijfsleven daarin? Sjoerd van der Smissen van Deloitte zegt: ‘Het bedrijfsleven moet zijn eigen rol pakken.’ Hij gaat in gesprek met secretaris-generaal van Defensie Maarten Schurink: ‘Bedrijven kunnen de samenleving en Defensie helpen.’

Lees verder

‘De company secretary speelt een cruciale rol’

Meer dan ooit is de ‘cosec’ de spil binnen hedendaagse organisaties en betrokken bij goed bestuur. Onder leiding van Gert van der Houwen en Romy Blankenspoor heeft VDH Bestuurszaken zich ontwikkeld tot expert op het gebied van ‘goed bestuur en goed besturen’. Zij helpen sinds kort bedrijven bij het werven en selecteren van de juiste company secretary. ‘Het is aan de cosec om twee werelden bij elkaar te brengen, om waardevolle ideeën van de ene kant van de tafel naar de andere te brengen.’

Lees verder

Haast maken met de energietransitie is anno 2025 niet alleen noodzakelijk om klimaatverandering te stoppen. Een groene economie versterkt tevens Europa’s strategische autonomie. Onder leiding van Willemien Terpstra bouwt Gasunie aan een toekomstig energiesysteem. ‘We staan op een kantelpunt, we willen de industrie aan boord houden.’

Lees verder

‘De tournee door negen landen heeft mijn onboarding versneld’, zegt Alex Holt over haar eerste honderd dagen als chief sustainability officer van Ahold Delhaize.

Lees verder

Aan het begin van dit interview valt er een veelzeggende vraag: ‘Je had kennelijk twee jaar geleden wel zin om de uitdaging als president-directeur van Shell Nederland aan te gaan. Waarom?’ Frans Everts heeft er ondanks het feit dat Shell ‘enorm in de wind staat’ een helder antwoord op. ‘Het leek mij belangrijk om ons verhaal over het voetlicht te brengen. Om de discussie aan te gaan.’

Lees verder

Als president Europe van Koninklijke FrieslandCampina ziet Dustin Woodward zichzelf als de schakel tussen waar het concern nu staat en waar de organisatie naartoe wil. Woodward wil zowel ‘op commercie’ winnen als helpen bij de klimaattransitie van melkveebedrijven. ‘Het is belangrijk om steeds terug te komen op de vraag waarom we de dingen doen die we doen. Dat geeft betekenis aan onze exercitie.’

Lees verder

Willemien Terpstra (Gasunie): ‘Het opzetten van nieuwe energiesystemen is de enige weg’

Haast maken met de energietransitie is anno 2025 niet alleen noodzakelijk om klimaatverandering te stoppen. Een groene economie versterkt tevens Europa’s strategische autonomie. Onder leiding van Willemien Terpstra bouwt Gasunie aan een toekomstig energiesysteem. ‘We staan op een kantelpunt, we willen de industrie aan boord houden.’

Lees verder

De eerste 100 dagen als cso van Ahold Delhaize

‘De tournee door negen landen heeft mijn onboarding versneld’, zegt Alex Holt over haar eerste honderd dagen als chief sustainability officer van Ahold Delhaize.

Lees verder

Frans Everts (Shell Nederland): ‘De vraag op de markt is er nog niet’

Aan het begin van dit interview valt er een veelzeggende vraag: ‘Je had kennelijk twee jaar geleden wel zin om de uitdaging als president-directeur van Shell Nederland aan te gaan. Waarom?’ Frans Everts heeft er ondanks het feit dat Shell ‘enorm in de wind staat’ een helder antwoord op. ‘Het leek mij belangrijk om ons verhaal over het voetlicht te brengen. Om de discussie aan te gaan.’

Lees verder

Dustin Woodward (FrieslandCampina): ‘Focus op zaken die echt het verschil maken’

Als president Europe van Koninklijke FrieslandCampina ziet Dustin Woodward zichzelf als de schakel tussen waar het concern nu staat en waar de organisatie naartoe wil. Woodward wil zowel ‘op commercie’ winnen als helpen bij de klimaattransitie van melkveebedrijven. ‘Het is belangrijk om steeds terug te komen op de vraag waarom we de dingen doen die we doen. Dat geeft betekenis aan onze exercitie.’

Lees verder
Minder interviews

Essays

Recente cijfers van het Centraal Planbureau en ABN AMRO schetsen een positief beeld van de Nederlandse koopkracht. Huishoudens met inkomens tussen 21.000 en 70.000 euro hadden in 2023 meer geld vrij te besteden dan in 2019, ondanks sterke prijsstijgingen. Maar uit een nieuw onderzoek van Deloitte, Financiële gezondheid van Nederlandse huishoudens, blijkt dat bijna de helft van alle Nederlandse huishoudens – 47 procent – desondanks financieel kwetsbaar of ongezond is. Wat is hiertegen te doen?

Lees verder

Het is tijd om te stoppen met vrouwen vertellen dat ze onzeker zijn. In plaats daarvan kunnen bedrijven beter hun aandacht richten op het aanpassen van de systemen die vrouwen onzeker maken, schrijft Maartje Laterveer.

Lees verder

Generatieve ai (GenAI) transformeert de digitale wereld in hoog tempo. Europa bevindt zich daarbij in een complexe positie. Aan de ene kant wil het continent profiteren van de voordelen die GenAI biedt, aan de andere kant worstelt het met een groeiende afhankelijkheid van Amerikaanse technologiegiganten. Europa moet op zoek naar het evenwicht, schrijft Naser Bakhshi van Deloitte. Maar hoe?

Lees verder

Internationale spanningen en een escalerende handelsoorlog zorgen voor grote onzekerheid. De rol van cfo’s – die zullen moeten meebewegen met nieuwe handelsstromen en alert moeten zijn op nieuwe marktkansen – is strategischer dan ooit. Maar er is ook reden tot optimisme, zo was de boodschap tijdens het recente CFOdiner van Deloitte in H'ART Museum in Amsterdam. ‘Voor bedrijven die zich durven te herpositioneren, doen zich nieuwe kansen voor.’

Lees verder

Financiële kwetsbaarheid in Nederland

Recente cijfers van het Centraal Planbureau en ABN AMRO schetsen een positief beeld van de Nederlandse koopkracht. Huishoudens met inkomens tussen 21.000 en 70.000 euro hadden in 2023 meer geld vrij te besteden dan in 2019, ondanks sterke prijsstijgingen. Maar uit een nieuw onderzoek van Deloitte, Financiële gezondheid van Nederlandse huishoudens, blijkt dat bijna de helft van alle Nederlandse huishoudens – 47 procent – desondanks financieel kwetsbaar of ongezond is. Wat is hiertegen te doen?

Lees verder

‘Onzekere vrouwen’ als handig en gevaarlijk argument

Het is tijd om te stoppen met vrouwen vertellen dat ze onzeker zijn. In plaats daarvan kunnen bedrijven beter hun aandacht richten op het aanpassen van de systemen die vrouwen onzeker maken, schrijft Maartje Laterveer.

Lees verder

Europa’s pad naar digitale soevereiniteit

Generatieve ai (GenAI) transformeert de digitale wereld in hoog tempo. Europa bevindt zich daarbij in een complexe positie. Aan de ene kant wil het continent profiteren van de voordelen die GenAI biedt, aan de andere kant worstelt het met een groeiende afhankelijkheid van Amerikaanse technologiegiganten. Europa moet op zoek naar het evenwicht, schrijft Naser Bakhshi van Deloitte. Maar hoe?

Lees verder

De cfo als strategisch navigator in een nieuwe wereldorde

Internationale spanningen en een escalerende handelsoorlog zorgen voor grote onzekerheid. De rol van cfo’s – die zullen moeten meebewegen met nieuwe handelsstromen en alert moeten zijn op nieuwe marktkansen – is strategischer dan ooit. Maar er is ook reden tot optimisme, zo was de boodschap tijdens het recente CFOdiner van Deloitte in H'ART Museum in Amsterdam. ‘Voor bedrijven die zich durven te herpositioneren, doen zich nieuwe kansen voor.’

Lees verder
Meer essays

In het rapport Life science and healthcare predictions 2030 beschrijft Deloitte aan de hand van tien trends hoe het zorgsysteem er in 2030 uit kan zien. Reflecterend op de Nederlandse situatie weten we dat de zorgsector wordt geconfronteerd met uitdagingen, waaronder stijgende kosten, personeelstekorten en toenemende gezondheidsverschillen tussen bevolkingsgroepen. Het is van belang om de transitie naar een toekomstbestendig en weerbaar zorgsysteem te organiseren en versnellen.

Lees verder

Tegen 2070 moeten we bijna 10 miljard mensen kunnen voeden zonder het milieu onverantwoord te belasten. De technologische en economische mogelijkheden zijn aanwezig – nu is het zaak om deze om te zetten in concrete actie. Het nieuwe rapport Turning point: Feeding the world sustainably van Deloitte biedt hiertoe een routekaart. 

Lees verder

De helft van de werknemers die bekend zijn met generatieve ai gebruikt GenAI-tools vaak zonder expliciete goedkeuring van de werkgever. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van Deloitte, Trust in generative AI. Nu stimuleert slechts een derde van de Nederlandse bedrijven actief het gebruik van ai-tools. Het is voor die bedrijven belangrijk om duidelijke richtlijnen en beleid te ontwikkelen met betrekking tot het gebruik van GenAI op de werkvloer.

Lees verder

Hoe kun je door slimme inzet van artificial intelligence (ai) gebruikmaken van alle verplichtingen omtrent sustainability om je organisatie toekomstbestendig te maken in een wereld vol economische onzekerheden? Dat is de vraag die iedere chief financial officer zich moet stellen, aldus Mohamed Bouker van Deloitte. De cfo die de drie lijntjes van de cfo-driehoek het best weet te verbinden, is de winnaar van morgen.

Lees verder

Van zorg naar gezondheid

In het rapport Life science and healthcare predictions 2030 beschrijft Deloitte aan de hand van tien trends hoe het zorgsysteem er in 2030 uit kan zien. Reflecterend op de Nederlandse situatie weten we dat de zorgsector wordt geconfronteerd met uitdagingen, waaronder stijgende kosten, personeelstekorten en toenemende gezondheidsverschillen tussen bevolkingsgroepen. Het is van belang om de transitie naar een toekomstbestendig en weerbaar zorgsysteem te organiseren en versnellen.

Lees verder

10 miljard mensen verantwoord voeden: het kan

Tegen 2070 moeten we bijna 10 miljard mensen kunnen voeden zonder het milieu onverantwoord te belasten. De technologische en economische mogelijkheden zijn aanwezig – nu is het zaak om deze om te zetten in concrete actie. Het nieuwe rapport Turning point: Feeding the world sustainably van Deloitte biedt hiertoe een routekaart. 

Lees verder

Veilig ai-gebruik op de werkvloer: richtlijnen zijn essentieel

De helft van de werknemers die bekend zijn met generatieve ai gebruikt GenAI-tools vaak zonder expliciete goedkeuring van de werkgever. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van Deloitte, Trust in generative AI. Nu stimuleert slechts een derde van de Nederlandse bedrijven actief het gebruik van ai-tools. Het is voor die bedrijven belangrijk om duidelijke richtlijnen en beleid te ontwikkelen met betrekking tot het gebruik van GenAI op de werkvloer.

Lees verder

CFO-survey Deloitte: hoe overleef ik de cfo-driehoek?

Hoe kun je door slimme inzet van artificial intelligence (ai) gebruikmaken van alle verplichtingen omtrent sustainability om je organisatie toekomstbestendig te maken in een wereld vol economische onzekerheden? Dat is de vraag die iedere chief financial officer zich moet stellen, aldus Mohamed Bouker van Deloitte. De cfo die de drie lijntjes van de cfo-driehoek het best weet te verbinden, is de winnaar van morgen.

Lees verder

In de bestuurskamers van Nederlands grootste ondernemingen heerst een schijnbare consensus als het gaat om het remuneratiebeleid. Maar af en toe vormt de beloning van bestuurders en commissarissen toch nog aanleiding voor discussies, getuige de publiekelijk geuite zorgen van de commissarissen van ABN AMRO of de bank niet meer moet betalen om een goede nieuwe ceo te kunnen aantrekken. Belonen volgens strikte kaders is dan ook allesbehalve ideaal, schrijft Roel van der Weele van Deloitte.

Lees verder

Bedrijven formuleerden de afgelopen jaren ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. Langzaam maken die verwachtingen plaats voor realisme. Het besef groeit dat de transitie naar een duurzamer bedrijfsmodel complex en kostbaar is, constateert Mohamed Bouker, partner bij Deloitte. Zijn boodschap: communiceer transparant en eerlijk naar alle stakeholders. Ook als dat lastig is.

Lees verder

Vrouwen werken in een context die voor hen fundamenteel anders is dan voor mannen. Als vrouwelijke leiders zien dat andere vrouwen met precies dezelfde uitdagingen te maken hebben, kunnen ze makkelijker een onderscheid maken tussen obstakels die met henzelf te maken hebben en obstakels die aan het systeem liggen. Maar een programma speciaal voor mannen zou óók geen slecht plan zijn, schrijft Maartje Laterveer.

Lees verder

Cfo’s zijn enthousiast over de mogelijkheden die artificial intelligence (ai) biedt. Wel zoeken ze vaak nog naar goede toepassingen in de praktijk. Die zijn er zeker. Dat blijkt uit de jongste editie van de halfjaarlijkse Deloitte CFO Survey.

Lees verder

Remuneratiebeleid: liever visie dan vinkjes

In de bestuurskamers van Nederlands grootste ondernemingen heerst een schijnbare consensus als het gaat om het remuneratiebeleid. Maar af en toe vormt de beloning van bestuurders en commissarissen toch nog aanleiding voor discussies, getuige de publiekelijk geuite zorgen van de commissarissen van ABN AMRO of de bank niet meer moet betalen om een goede nieuwe ceo te kunnen aantrekken. Belonen volgens strikte kaders is dan ook allesbehalve ideaal, schrijft Roel van der Weele van Deloitte.

Lees verder

Cfo, wees eerlijk over de haalbaarheid van duurzaamheidsambities

Bedrijven formuleerden de afgelopen jaren ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. Langzaam maken die verwachtingen plaats voor realisme. Het besef groeit dat de transitie naar een duurzamer bedrijfsmodel complex en kostbaar is, constateert Mohamed Bouker, partner bij Deloitte. Zijn boodschap: communiceer transparant en eerlijk naar alle stakeholders. Ook als dat lastig is.

Lees verder

De zin (en onzin) van vrouwelijke leiderschapsprogramma’s

Vrouwen werken in een context die voor hen fundamenteel anders is dan voor mannen. Als vrouwelijke leiders zien dat andere vrouwen met precies dezelfde uitdagingen te maken hebben, kunnen ze makkelijker een onderscheid maken tussen obstakels die met henzelf te maken hebben en obstakels die aan het systeem liggen. Maar een programma speciaal voor mannen zou óók geen slecht plan zijn, schrijft Maartje Laterveer.

Lees verder

CFO survey Deloitte: AI en finance gaan prima samen

Cfo’s zijn enthousiast over de mogelijkheden die artificial intelligence (ai) biedt. Wel zoeken ze vaak nog naar goede toepassingen in de praktijk. Die zijn er zeker. Dat blijkt uit de jongste editie van de halfjaarlijkse Deloitte CFO Survey.

Lees verder
Minder essays

Exclusief online

Duurzame waardecreatie mag worden beloond, bij niet-duurzaam gedrag moet de bonus juist worden gekort, aldus oud-Randstad-cfo en topcommissaris Robert Jan van de Kraats. Hij pleit voor een breed maatschappelijk debat, waarin de consequenties en dilemma’s van duurzaam ondernemen en investeren openlijk worden benoemd. ‘Put the fish on the table and let everyone smell it.’

Lees verder

Marjan van Bergen en Yemi Adefulu zijn op veel vlakken compleet verschillende leiders, maar overeenkomsten hebben ze ook. Hoe beoordelen ze hun eigen kwaliteiten? En hoe kijkt hun omgeving ernaar?

Lees verder

Lisa Dempsey en Tanja Hulst zoeken als leider altijd nadrukkelijk hun eigen weg. Hoe kijkt hun omgeving daarnaar? En hoe reflecteren ze op zichzelf?

Lees verder

Abhishek Kaushal en Annelie Lander zijn vernieuwende leiders. Hoe kijken zij naar hun eigen rol en hoe beoordeelt hun directe omgeving hun leiderschapskwaliteiten?

Lees verder

Robert Jan van de Kraats over de koppeling van remuneratie met het ESG-beleid

Duurzame waardecreatie mag worden beloond, bij niet-duurzaam gedrag moet de bonus juist worden gekort, aldus oud-Randstad-cfo en topcommissaris Robert Jan van de Kraats. Hij pleit voor een breed maatschappelijk debat, waarin de consequenties en dilemma’s van duurzaam ondernemen en investeren openlijk worden benoemd. ‘Put the fish on the table and let everyone smell it.’

Lees verder

'Als je nieuwe leiders wilt ontwikkelen, moet je mensen de ruimte geven'

Marjan van Bergen en Yemi Adefulu zijn op veel vlakken compleet verschillende leiders, maar overeenkomsten hebben ze ook. Hoe beoordelen ze hun eigen kwaliteiten? En hoe kijkt hun omgeving ernaar?

Lees verder

'Geef als leider niet waar mensen om vragen, geef wat jij belangrijk vindt'

Lisa Dempsey en Tanja Hulst zoeken als leider altijd nadrukkelijk hun eigen weg. Hoe kijkt hun omgeving daarnaar? En hoe reflecteren ze op zichzelf?

Lees verder

'Je moet mensen soms wat positieve pijn durven geven om te veranderen'

Abhishek Kaushal en Annelie Lander zijn vernieuwende leiders. Hoe kijken zij naar hun eigen rol en hoe beoordeelt hun directe omgeving hun leiderschapskwaliteiten?

Lees verder
facebook

ManagementScope.nl gebruikt cookies

Voorkeuren

Basis

Basis cookies:
Scope Business Media anonimiseert de data van personen die op de site terechtkomen. Hierdoor heeft managementscope.nl nauwelijks persoonlijke data van onze websitebezoekers in beheer en mogen wij selecte datapunten verzamelen die geenszins aan u als persoon te koppelen vallen. Onder noodzakelijke cookies vallen alle datapunten die Scope Business Media gerechtigd is om te plaatsen zonder expliciete toestemming van de bezoeker. Dit betreft enkel volledig geanonimiseerde data die noodzakelijk is voor het functioneren van de site.

Compleet (aanbevolen)

Overige cookies, bij het kiezen voor ‘compleet’:
Onder de noemer ‘Overige cookies’ vallen cookies waarvoor wij expliciet toestemming van u nodig hebben. Hieronder vallen bijvoorbeeld onze marketing cookies die wij tevens volledig anonimiseren. Deze cookies zijn echter wel essentieel voor Scope Business Media, om ervoor te zorgen dat managementscope.nl kan blijven voortbestaan als site.

Cookie- en privacyverklaring